marieke

De start van Chanel

Ze was slim, elegant, stijlvol en schroomde niet om taboes op kledinggebied te doorbreken: Coco Chanel was haar tijd ver vooruit. Haar revolutionaire kledingontwerpen veranderden de manier waarop vrouwen zich kleedden en naar zichzelf keken compleet. Waarom verachtte deze ranke Française de heersende mode en hoe wist ze van een toenmalige hoedenwinkel het machtige mode-imperium van nu te maken?

Wat was Chanels volledige naam?

Gabrielle Bonheur Chanel.

Waar werd zij geboren?

Saumur, Frankrijk.

Om welk bedrijf gaat het?

Chanel.

Sinds wanneer bestaat dit modehuis?

1909.

Wat was de missie van Coco Chanel?

In de begintijd van haar carrière, toen ze zich nog alleen met het ontwerpen van hoeden bezig hield, droegen vrouwen in Europa altijd enkellange jurken en strakke korsetten. Chanel vond dat mode naast flatteus ook comfortabel moest zijn; vrouwen moesten zich vrij kunnen bewegen. Daarnaast geloofde ze heilig in het gegeven dat kleding bijdraagt aan de identiteit van een vrouw. Met deze revolutionaire aanpak wist ze door de jaren heen meerdere taboes te doorbreken.

Hoe heeft zij haar bedrijf opgericht?

In de beginjaren van de twintigste eeuw sloot de jonge 'Coco' zich aan bij een circusgezelschap en trad op als zangeres in lokale barretjes. Zingen was niet haar grootste talent, maar ze ontmoette tijdens haar werk wel de rijke textielentrepeneur Étienne Balsan. Ze werd zijn maîtresse en trok al snel bij hem in. Dankzij Balsan maakte de voorheen vrij arme Chanel kennis met het 'goede leven'. Hij overlaadde haar met diamanten en dure jurken en liet haar vrij in het ontwikkelen van haar nieuwe hobby: het ontwerpen van hoeden.

De liefde tussen Chanel en Balsan was echter snel over. In 1909 ontmoette ze Balsan's goede vriend Arthur Edward 'Boy' Capel, die later in 1919 op tragische wijze zou omkomen bij een auto-ongeluk, en vond in deze Engelsman haar grote liefde en allereerste zakenpartner. Het was Capel die Chanels eerste hoedenwinkeltjes in onder meer Biarritz en Deauville financierde. In 1910 mocht ze zichzelf officieel 'modiste' (gediplomeerd hoedenontwerpster) noemen. Vanaf 1913 ging Chanel zich ook met het ontwerpen van andere kledingstukken bezighouden.

Wat was haar doorbraak?

Hoewel Chanel haar naamsbekendheid als hoedenmaker in eerste instantie te danken had aan de Franse actrice Gabrielle Dorziat, die haar hoeden vanaf 1912 in verschillende toneelstukken droeg, kwam haar grote doorbraak tijdens de Eerste Wereldoorlog. Er kwam steeds meer vraag naar Chanels baanbrekende ontwerpen, maar tijdens de oorlog werd het steeds moeilijker om aan specifieke stoffen voor de kleding te komen.

Chanel probeerde op alle mogelijke manieren aan de gebruikelijke materialen te komen, maar toen dit maar niet wilde lukken, kwam de doortastende Française met een risicovolle, maar uiteindelijk uiterst rendabele oplossing. Ze ging over op jersey, een stof die vaak verwerkt wordt in katoenen en wollen kleding, voor het maken van haar vrouwenkleding.

Een gewaagd besluit, want jersey werd aan het begin van de twintigste eeuw eigenlijk alleen maar gebruikt voor de productie van mannenondergoed. Bovendien vond Chanel dat ze door het in gebruik nemen van deze nieuwe stof haar ontwerpen best een extra mannelijk tintje mocht geven. Simpelweg slaagde ze er eigenlijk in om modieuze jurken van mannenondergoed te maken.

Deze noodoplossing had in die tijd op een groot schandaal kunnen uitlopen, maar dat gebeurde niet. Sterker nog: vrouwen liepen weg met Chanels jurken die voor een mooier silhouet zorgen én lekker zaten. De naam Chanel was definitief in West-Europa gevestigd.

Heeft Chanel ook mindere tijden gekend?

In de Eerste Wereldoorlog werd Chanel definitief beroemd als stijlvolle en vernieuwende modeontwerpster, maar tijdens de Tweede Wereldoorlog deed ze deze zorgvuldig opgebouwde reputatie bijna teniet. 'Coco' maakte zich begin jaren '40 bepaald niet populair bij de Europese bevolking door al haar winkels te sluiten en het vervolgens aan te leggen met een nazi-generaal.

Er bestaat enige onduidelijkheid over het feit of Chanel slechts een paar slechte beslissingen heeft genomen of dat ze echt sympathiseerde met de nazi's. Ongeacht het ware verhaal heeft het na WOII lange tijd geduurd voor de ontwerpster weer in de openbaarheid kwam. De toen 71-jarige Chanel opende haar winkels opnieuw in 1954, maar Europa was de oorlog nog lang niet vergeten en reageerde de eerste jaren weinig enthousiast op de nieuwe collectie. Amerika was wel vergevingsgezind. Daar waren haar pakken en jurken al meteen niet aan te slepen.

Chanel bleef actief betrokken bij het modehuis tot haar dood in 1971. Op 87-jarige leeftijd overleed ze in haar vaste suite in het Hôtel Ritz in Parijs. Tijdens haar leven heeft Chanel een unieke stempel gedrukt op de manier waarop vrouwen zich kleden. Dat werd erkend toen het Amerikaanse Time Magazine 'De 100 meest invloedrijke personen uit de twintigste eeuw' opstelde. Coco Chanel was de enige modeontwerpster op de lijst.

Was het modehuis ten dode opgeschreven na haar dood?

In Karl Lagerfeld, die sinds 1983 de leiding heeft over het modeconcern, is een waardige opvolger gevonden. De Duitse ontwerper heeft het merk in de jaren '80 nieuw leven ingeblazen door met veel succes een eigentijdse visie op de klassieke collecties toe te passen.

Wat maakt het wereldberoemde parfum Chanel No.5 zo bijzonder?

Chanel No. 5 bestaat sinds 1921 en is nog altijd het best verkochte parfum ter wereld – iedere dertig seconden gaat er een flacon over de toonbank. Coco Chanel wilde in de jaren '20 een innovatief parfum laten ontwikkelen. Net als met de kleding moesten ook toenmalige geurtjes het ontgelden: die waren volgens Chanel hopeloos uit de tijd. Of zoals ze zelf zei: "Een vrouw moet ruiken als een vrouw, niet als een roos (bloem)."

Een ijverige Ernst Beaux ontwikkelde op basis van Chanels wensen verschillende geuren, de ene reeks was genummerd van 1 tot 5 en de andere van 20 tot 24. Chanel twijfelde niet en koos het vijfde parfum. Haar geluksgetal was vijf, dus verscheen het parfum Chanel No. 5 op de vijfde dag van de vijfde maand in de winkels.

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Wat is het businessmodel van Chanel?

Chanel is een privébedrijf en een van de weinige multinationals die haar bedrijfsvoering nog altijd strikt geheim houdt. Wel is bekend dat het merk, in tegenstelling tot andere internationale modehuizen, wat betreft het namaken van tassen en zonnebrillen een oogje toeknijpt. Dit geeft aan dat de stijgende verkoop van de namaakproducten Chanel op financieel gebied niet echt deert. Een authentieke Chanel handtas kost al snel negenhonderd euro; een goed gelukte imitatie is beduidend goedkoper. Ondanks het illegale gebruik ziet Karl Lagerfeld de kopieën ook als een compliment.

Met name in Aziatische landen als Vietnam en China worden veel namaakproducten geproduceerd, maar kopieën komen ook uit Zuid-Amerika en Europa. De producten van een Spaanse namaakfabrikant waren bijvoorbeeld bijna niet van het origineel te onderscheiden. Het echte Chanel kocht daarop de fabriek op; het bedrijf fabriceert sindsdien onder officiële licentie van het modehuis.

De meeste winst maakt Chanel tegenwoordig met haar parfums en cosmetica, maar het modehuis verdient ook aan de verkoop van (hand)tassen en andere accessoires. Kleding is niet meer de voornaamste inkomstenbron, maar de ontwerpen uit de pret-a-porter en haute couture-collectie zijn nog altijd flink aan de prijs. Gelukkig wordt de typische 'little black dress' van Chanel ook door andere (goedkopere) kledingmerken gemaakt, zodat tegenwoordig iedere vrouw er stijlvol kan uitzien én lekker in haar vel zitten. Precies zoals Coco Chanel het gewild zou hebben.

Inspirerende quote

Coco Chanel: "Wie onvervangbaar wil zijn, moet zich blijvend onderscheiden."

Videos

Een slideshow met beelden van Coco Chanel en haar beroemde creaties:

 

Het allereerste tv-interview met Coco Chanel over de definitie van elegantie (uit 1959). De video is Franstalig:

 

Gepubliceerd op:
12-07-2012

Wat vind je van dit artikel?

x29
x11

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.613 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.