marieke

De toegevoegde waarde

Als u al een fysieke winkel heeft, moet u zich afvragen wat u met de start van een webwinkel gaat toevoegen. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat uw online omzet ten koste gaat van de omzet die u al had in uw fysieke winkel, al zal dat nooit helemaal uit te sluiten zijn. U moet er dus zeker van zijn dat een webwinkel toegevoegde waarde biedt aan wat u al hebt.

Klanten kennen
Het is daarom van belang om uw klanten te kennen. Wie zijn de mensen die in uw fysieke winkel komen kopen? Zijn dat voornamelijk ouderen die veel waarde hechten aan een persoonlijke benadering, een praatje en hulp bij hun aankoop? Dan moet u zich afvragen of een webshop wel iets toevoegt; anderzijds kunt u natuurlijk met die webshop juist een nieuwe doelgroep proberen aan te boren voor uw producten.

Als uw bestaande klanten veelal jonge mensen zijn die weinig tijd hebben en zo snel mogelijk met hun aankoop de deur uit willen, zou een webshop een ideale aanvulling kunnen zijn. Immers, online kopen is voor veel mensen interessant juist doordat het snel en gemakkelijk gaat.

Webshop als toevoeging
Een webshop kan ook een goede toevoeging zijn als uw fysieke winkel bijvoorbeeld nogal afgelegen is voor veel klanten, of als er weinig parkeergelegenheid in de buurt is. Ze kopen graag bij u, anders zouden ze geen klant zijn, maar gaan misschien wel veel vaker en meer kopen als u het ze eenvoudiger maakt door ook online kopen mogelijk te maken. Het gegeven dat u via uw fysieke winkel bereikbaar bent voor service en dat klanten die service ook al van u kennen, is dan veelal voldoende om de klant online te laten kopen.
 

Gepubliceerd op:
20-01-2011

Wat vind je van dit artikel?

x1
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.