De toegevoegde waarde

Bijgewerkt op 04 november 2011
2 min  leestijd
302
Auteur: Marieke Leijnen

Als u al een fysieke winkel heeft, moet u zich afvragen wat u met de start van een webwinkel gaat toevoegen. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat uw online omzet ten koste gaat van de omzet die u al had in uw fysieke winkel, al zal dat nooit helemaal uit te sluiten zijn. U moet er dus zeker van zijn dat een webwinkel toegevoegde waarde biedt aan wat u al hebt.

Klanten kennen
Het is daarom van belang om uw klanten te kennen. Wie zijn de mensen die in uw fysieke winkel komen kopen? Zijn dat voornamelijk ouderen die veel waarde hechten aan een persoonlijke benadering, een praatje en hulp bij hun aankoop? Dan moet u zich afvragen of een webshop wel iets toevoegt; anderzijds kunt u natuurlijk met die webshop juist een nieuwe doelgroep proberen aan te boren voor uw producten.

Als uw bestaande klanten veelal jonge mensen zijn die weinig tijd hebben en zo snel mogelijk met hun aankoop de deur uit willen, zou een webshop een ideale aanvulling kunnen zijn. Immers, online kopen is voor veel mensen interessant juist doordat het snel en gemakkelijk gaat.

Webshop als toevoeging
Een webshop kan ook een goede toevoeging zijn als uw fysieke winkel bijvoorbeeld nogal afgelegen is voor veel klanten, of als er weinig parkeergelegenheid in de buurt is. Ze kopen graag bij u, anders zouden ze geen klant zijn, maar gaan misschien wel veel vaker en meer kopen als u het ze eenvoudiger maakt door ook online kopen mogelijk te maken. Het gegeven dat u via uw fysieke winkel bereikbaar bent voor service en dat klanten die service ook al van u kennen, is dan veelal voldoende om de klant online te laten kopen.
 

Meer over webshop

Meer over webshop
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten