Investeringsaftrek

5 vragen en antwoorden over een investerings- en liquiditeitsbegroting

Bij de start van je bedrijf is duidelijkheid over de winstmogelijkheden krijgen mogelijk door een investerings- en liquiditeitsbegroting op te stellen. In onderstaand artikel krijg je antwoord op 5 veelgestelde vragen.

1. Wat is een investeringsbegroting?

Met een investeringsbegroting breng je in in kaart welk bedrag je minimaal nodig hebt om het bedrijf daadwerkelijk te kunnen starten. De investeringsbegroting is onderverdeeld in vaste activa, vlottende activa, liquide middelen en overige kosten:

  • Vaste activa zijn bedrijfsmiddelen die langer dan een jaar in jouw bedrijf aanwezig zijn. Denk aan computerapparatuur, bedrijfsauto's en de inventaris.
  • Met vlottende activa worden bedrijfsmiddelen bedoeld die korter dan een jaar in jouw bedrijf aanwezig zijn, zoals voorraden, visitekaartjes of de voorfinanciering BTW.
  • Liquide middelen bestaan uit geld waarover je direct kunt beschikken, zoals geld uit jouw kas en op jouw rekening-courant.
  • Bij overige kosten kun je denken aan marketingkosten, kosten voor jouw levensonderhoud en onvoorziene kosten.

Advertorial geld nodig - financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters een aantal mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Financiering voor starters 

2. Hoe begin ik met een investeringsbegroting?

Maak een overzichtelijke lijst van alles waarin je geld moet investeren en begroot zo realistisch mogelijk hoeveel geld je voor elk onderdeel nodig denkt te hebben. Maak jouw lijst zo specifiek mogelijk. Inventaris kun je bijvoorbeeld uitsplitsen in tafels, stoelen en kasten.

3. Wat is een liquiditeitsbegroting?

Met een liquiditeitsbegroting houd je overzicht in hoeveel geld je maandelijks ontvangt en uitgeeft. Daardoor kun je zien in welke maanden je het beste nieuwe investeringen kunt doen en daarnaast reserve kunt opbouwen om onverwachte uitgaven op te vangen. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan vakantiegeld voor personeel dat je in dienst hebt of wil nemen.

4. Hoe begin ik met een liquiditeitsbegroting?

Bij het maken van een liquiditeitsbegroting begin je met het bepalen van je beginsaldo (de eerste dag van het jaar). Vervolgens zet je op een rij welke inkomsten en uitgaven je elke maand verwacht. Bepaal daarna of je in bepaalde maanden te maken hebt gehad met overschotten of tekorten en of je de begroting moet aanpassen om eerdere tekorten weg te werken.

5. Hoe ziet een liquiditeitsbegroting eruit?

Er zijn meerdere manieren om deze begroting op te stellen, maar een veelgebruikte vorm maakt gebruik van drie verschillende soorten inkomsten en uitgaven. Zo worden cash (lees: geld) uit normale bedrijfsactiviteiten, cash uit investeringen en cash uit financiering van elkaar onderscheiden.

  • De eerste soort geldstroom is het gevolg van dagelijkse bedrijfsactiviteiten, zoals inkopen en ontvangen omzet uit verkoop.
  • De tweede soort komt voort uit de investeringen die een bedrijf heeft gedaan, waaronder de investeringen in bedrijfshuisvesting of apparatuur.

De verkoop hiervan kan bijvoorbeeld geld opbrengen. De laatste vorm komt voort uit financieringsactiviteiten. Dit zijn o.a. de geldstromen van en naar schuldeisers (denk aan leningen) en het aandelenkapitaal.

Door alle verwachte geldstromen bij elkaar op te tellen kun je zien hoe je cashpositie naar verwachting zal veranderen.

[Bron: MKB Servicedesk]

Bijgewerkt op: 07-11-2019

Wat vind je van dit artikel?

x7
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.