Prijsstrategie

Prijsstrategie: hoe bepaal jij je tarief?

Hoe bepaal je de prijs van je product of dienst als je net gestart bent als ondernemer? Je kunt kijken naar je concurrentie, je kosten of juist naar wat je potentiële klant wil. Wist je ook dat er slimme manieren zijn om je prijs te verhogen?

Eindelijk is het zover, je product is helemaal klaar om de markt mee te bestormen. Nu is de vraag: hoeveel mag mijn product (of dienst) kosten? Het bepalen van een prijs voor je product is leuk, maar ook best lastig. Of je nu in een fysieke winkel verkoopt of juist in een webshop, een prijsstrategie is onmisbaar.

Soorten prijsstrategie

Advertorial OmniKassa

Webshop en betaalmethoden

Laat jouw online betalingen via één kassa verlopen. Rabo OmniKassa 2.0 is een online kassa die verschillende Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt. Ook krijg je met Rabo OmniKassa 2.0 snel en veilig inzicht in jouw omzet.

Meer weten?

 

Er zijn verschillende soorten prijsstrategiën, in dit lijstje vind je de meest voorkomende terug. Bepaal zelf welke strategie het meest geschikt is voor jouw product.

Afroomprijsstrategie:
Bij deze strategie zet je de prijs van je product direct zo hoog mogelijk in. Zo verdien je snel de gemaakte kosten terug.

Concurrentie gerelateerd/follow-the-leader
Je kijkt naar je concurrenten en neemt een vergelijkbare prijs. Het is slim om hiervoor een concurrentieanalyse te doen. Bij de follow-the-leader strategie, neem je dezelfde prijs als de marktleider.

Discount pricing:
Deze strategie is vergelijkbaar met de manier hierboven. Je gaat bij discount pricing net onder de prijs van je concurrenten zitten.

Dumping:
Deze strategie heeft niet voor niets een negatieve bijklank. Bij dumping breng je producten voor een veel te lage prijs op de markt.

Eindprijs-min strategie:
Hier bepaal je eerst de prijs die je klant wil betalen voor je product door middel van marktonderzoek. Vervolgens trek je hier de marge van de tussenhandel af. 

Kostprijsplus strategie:
Bij deze strategie ga je uit van de inkoopprijs en doe je hier een vast percentage opslag bovenop.

Penetratie pricing/stay-out pricing:
Deze strategiën hebben overlap met dumping. Je zet je prijs zo laag mogelijk in. Bij penetratie pricing is het doel om zo snel mogelijk de markt te veroveren. Bij stay-out pricing houd je je prijs zo laag dat nieuwkomers op de markt geen kans krijgen.

Premium pricing:
Premium pricing gaat uit van het principe dat dure producten als waardevoller worden gezien. Je gaat dus net iets boven de marktprijs zitten.

Price lining:
Hier trek je één lijn voor al je producten. Alles krijgt zo dezelfde prijs.

Prijs verhogen

Als je eenmaal een prijsstrategie hebt gekozen, betekent dit niet dat de prijs van je product voor altijd vastligt. Integendeel! Er zijn veel momenten waarop je er goed aan doet eens kritisch te kijken naar je kostprijs.

Merk je dat je product als warme broodjes over de toonbank vliegt? Dan kun je experimenteren met een iets hogere prijs. Een euro meer per product levert je op jaarbasis misschien wel een leuke vakantie op.

Als je de prijs in kleine stapjes verhoogt, blijft een prijsstijging vaak onopgemerkt.

Een vrij saaie aanleiding, maar daarom niet minder belangrijk: de inflatie. Veel ondernemers kiezen ervoor om hun prijs aan te passen aan de inflatie. Consumenten krijgen overal te maken met aanpassingen aan de inflatie, ze zullen niet raar opkijken als jij iets meer vraagt.

Je kunt ook een slim trucje gebruiken om je klanten een prijsverhoging sneller te laten accepteren.  Als ze iets meer waar voor hun geld krijgen, is een hogere prijs gerechtvaardigd. Zeg nou zelf, jij wilt toch ook graag een extraatje krijgen voor een minimale prijsverhoging?

Upscaling

Wist je dat je al vanaf de start van je bedrijf bezig kunt gaan met groei? Natuurlijk kun je het laten bij één product, maar hoe mooi zou het zijn om een groter bedrijf te laten groeien. Zet dan vanaf het begin in op de schaalbaarheid van je bedrijf. Met de checklist schaalbaarheid ben je zo op weg.

Bijgewerkt op: 28-11-2018

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.