Checklist schaalbaarheid: denk groter

Bijgewerkt op 15 januari 2021
3 min  leestijd
17.389
Image
Checklist schaalbaarheid

Start met de ambitie om te groeien. Dit zijn 7 dingen die je vanaf dag 1 kunt doen, zodat je klaar bent om je bedrijf uit te bouwen. Hoe snel doorloop jij de hele checklist?

Schaalbaarheid: een checklist

Met deze 7 taken ben je vanaf je eerste dag al bezig met groeien en opschalen. Doorloop de checklist of ga direct naar een van de punten! 

  1. Test met klanten
  2. Doe de verdienmodel-challenge
  3. Denk als een startup
  4. Ga niet voor 10% beter, maar voor 10 kéér
  5. Standaardiseer je product
  6. Ga voor crowdfunding
  7. Werf toppersoneel

Testen met klanten

Klantinzicht is een voorwaarde voor groei. Niet voor niets vinden de bank en investeerders je ook interessanter als je kunt aantonen dat klanten op je product zitten te wachten. Lees de tips voor echt goede gesprekken met klanten. Of over marktonderzoek.

Doe de verdienmodel-challenge

Met ‘uurtje-factuurtje’ is de groei er na een tijdje wel uit, het is namelijk niet schaalbaar. Zoek er een verdienmodel bij dat geschikt is voor groei of combineer er meerdere.

Bijvoorbeeld het freemiummodel of lokaasmodel. Kijk regelmatig of je op meer manieren geld kan verdienen. Doe de verdienmodel-challenge.

Denk als een startup

Ook al heb je de ambitie om over vijf jaar zeven kapsalons te hebben of een flink aannemersbedrijf: kijk wat snelle techbedrijven doen om te groeien. Inspirerend is bijvoorbeeld growth hacking.

Dat is een manier om met trial en error steeds te groeien. Je probeer nieuwe dingen en toetst en checkt dat met je doelgroep. Zo blijf je de beste in je vak en staat je bedrijf nooit stil. Lees hier meer over growth hacking.

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Ga niet voor 10% beter, maar voor 10 kéér

Ooit gehoord van een exponentieel businessmodel? Je kijkt dan niet hoe je in een nette lijn steeds je omzet en winst verhoogt en/of de kosten verlaagt. Bij dit model ga je voor een 10 keer hogere omzet, 10 keer lagere kosten of 10 keer hogere winst. Lees bij MT/Sprout hoe je zo'n model opstelt.

Standaardiseer je product

Een gestandaardiseerd product is een schaalbaar product. Standaardiseren betekent dat je precies vastlegt hoe je het doet, volgens welke protocollen en met welke service. Je doet steeds zoveel mogelijk hetzelfde. Zo lever je tegen lage kosten altijd dezelfde kwaliteit.

Met deze formule is hamburgergigant McDonald’s groot geworden. Je kunt dit ook toepassen op diensten, door te werken met vaste draaiboeken of bijvoorbeeld uitgewerkte trainingen of e-coaching modules.

Ga voor crowdfunding

Door te crowdfunden werk je niet alleen aan je financiering, maar ook aan je marketing. Door je product of dienst op websites als Kickstarter te plaatsen, werk je aan je naamsbekendheid.

Je zou niet de eerste zijn die viraal gaat met een idee. Hoe meer mensen je product kennen, hoe harder je groeit. Zo werkt crowdfunding.

Toppersoneel

Groei betekent vrijwel altijd: een groter team. Je medewerkers bepalen voor een groot deel het succes van je bedrijf. Kies dus de juiste mensen. Als je gaat inzetten op groei, kun je rekenen op een tijd van pieken en dalen. Kies daarom mensen met doorzettingsvermogen, eigen initiatief en drive. Lees ook de praktische tips voor het aannemen van personeel.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Stap 5: Toetsen en bijsturen na je start als ondernemer

Toetsen en bijsturen

Dit artikel is onderdeel van de stap ‘Toetsen en bijsturen’ uit het Stappenplan, Succesvol van start in 5 stappen.

Meer artikelen

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan