Schaalbaarheid: een checklist
Met deze 7 taken ben je vanaf je eerste dag al bezig met groeien en opschalen. Doorloop de checklist of ga direct naar een van de punten!
- Test met klanten
- Doe de verdienmodel-challenge
- Denk als een startup
- Ga niet voor 10% beter, maar voor 10 kéér
- Standaardiseer je product
- Ga voor crowdfunding
- Werf toppersoneel
1. Testen met klanten
Klantinzicht is een voorwaarde voor groei. Niet voor niets vinden de bank en investeerders je ook interessanter als je kunt aantonen dat klanten op je product zitten te wachten. Lees de tips voor echt goede gesprekken met klanten. Of over marktonderzoek.
2. Doe de verdienmodel-challenge
Met ‘uurtje-factuurtje’ is de groei er na een tijdje wel uit, het is namelijk niet schaalbaar. Zoek er een verdienmodel bij dat geschikt is voor groei of combineer er meerdere.
Bijvoorbeeld het freemiummodel of lokaasmodel. Kijk regelmatig of je op meer manieren geld kan verdienen. Doe de verdienmodel-challenge.
3. Denk als een startup
Ook al heb je de ambitie om over vijf jaar zeven kapsalons te hebben of een flink aannemersbedrijf: kijk wat snelle techbedrijven doen om te groeien. Inspirerend is bijvoorbeeld growth hacking.
Dat is een manier om met trial en error steeds te groeien. Je probeer nieuwe dingen en toetst en checkt dat met je doelgroep. Zo blijf je de beste in je vak en staat je bedrijf nooit stil.
4. Ga niet voor 10% beter, maar voor 10 kéér
Ooit gehoord van een exponentieel businessmodel? Je kijkt dan niet hoe je in een nette lijn steeds je omzet en winst verhoogt en/of de kosten verlaagt. Bij dit model ga je voor een 10 keer hogere omzet, 10 keer lagere kosten of 10 keer hogere winst.
5. Standaardiseer je product
Een gestandaardiseerd product is een schaalbaar product. Standaardiseren betekent dat je precies vastlegt hoe je het doet, volgens welke protocollen en met welke service. Je doet steeds zoveel mogelijk hetzelfde. Zo lever je tegen lage kosten altijd dezelfde kwaliteit.
Met deze formule is hamburgergigant McDonald’s groot geworden. Je kunt dit ook toepassen op diensten, door te werken met vaste draaiboeken of bijvoorbeeld uitgewerkte trainingen of e-coaching modules.
6. Ga voor crowdfunding
Door te crowdfunden werk je niet alleen aan je financiering, maar ook aan je marketing. Door je product of dienst op websites als Kickstarter te plaatsen, werk je aan je naamsbekendheid.
Je zou niet de eerste zijn die viraal gaat met een idee. Hoe meer mensen je product kennen, hoe harder je groeit. Zo werkt crowdfunding.
7. Toppersoneel
Groei betekent vrijwel altijd: een groter team. Je medewerkers bepalen voor een groot deel het succes van je bedrijf. Kies dus de juiste mensen. Als je gaat inzetten op groei, kun je rekenen op een tijd van pieken en dalen. Kies daarom mensen met doorzettingsvermogen, eigen initiatief en drive. Lees ook de praktische tips voor het aannemen van personeel.