roy

Growth hacking voor startende ondernemers

Na het starten van een bedrijf wil je zo snel mogelijk doorgroeien. Een nieuw proces hiervoor is growth hacking, waarbij je verschillende creatieve, slimme marketingtactieken toepast op jouw product. 

Wat is growth hacking?

Bij growth hacking doe je snel achter elkaar experimenten via verschillende marketingkanalen. Zo ontdek je snel wat effectief en efficiënt is voor jouw bedrijf. Net als hackers verzin je innovatieve manieren om met bestaande techniek om te gaan. 

De Amerikaan Sean Ellis introduceerde in 2010 de term growth hacking. De succesvolle entrepreneur had al een aantal startende internetbedrijven snel laten groeien. Hij ontdekte dat juist de trial en error-fase rondom de start vaak de mooiste inzichten opleverde. Iets wat traditionele marketeerd volgens hem te weinig begrepen.

Hij schreef vervolgens het artikel ‘Find a Growth Hacker for Your Startup’ over de zoektocht van startups naar mensen die zich volledig op de groei van het bedrijf richtten. Het artikel ging viral en datzelfde gebeurde met de term growth hacking.

Growth hacking wordt dan ook steeds populairder onder marketeers. Het is een proces dat met name veel ambitieuze startups toepassen, deels in de lijn van guerrilla marketing: met een bescheiden marketingbudget veel publiciteit trekken en daarmee je bedrijf in sneltreinvaart laten groeien.

 

Wat doet een growth hacker?

Een growth hacker bezig is met één doel: groei verwezenlijken. De weg die hij daarvoor doorloopt is een zoektocht waarbij hij zijn experimenten steeds toetst en checkt met zijn doelgroep. Wat werkt wel, wat niet? Waar is wel behoefte aan? Waar niet? Zo zoekt hij het slimste, snelste en efficiëntste pad naar groei. Net zoals een hacker altijd de kortste weg in computersystemen neemt.

Iedere stap die een markeer zet, moet in het teken staan van groei en daarbij moet hij zich constant afvragen of dit de meest effectieve manier van werken is. Zijn tienduizend volgers op Facebook bijvoorbeeld effectiever dan vijfduizend volgers op Instagram? De enige manier om hier achter te komen is door de effecten te meten.

Een growth hacker zet dus creativiteit om in een idee dat hij vervolgens zo snel mogelijk in de praktijk brengt om te testen. Aan de hand van die data kan hij dan bepalen of het een succes is, of hij moet bijsturen of dat hij iets nieuws moet proberen.

Hoe werkt growth hacking?

Lezers uit de marketingwereld herkennen hierin waarschijnlijk de methode van lean marketing. Deze vorm van marketing komt grotendeels overeen met growth hacking. Bij lean marketing werk je volgens het principe:

  1. bouwen
  2. meten
  3. leren

Je investeert niet op basis van verwachtingen, maar test die eerst. Dit doe je op kleine schaal, zo leer je steeds bij en krijg je snel inzicht of het werkt. Je stuurt bij en ontwikkelt het product of de dienst door.

Met growth hacking doe je in feite niet veel anders. Je wijkt hier alleen af van de gebaande paden en combineert verschillende marketingmodellen om succes te behalen. Je blijft onderweg onderzoeken of dit inderdaad de snelste weg is. Meten is weten. Net zolang tot je de unieke oplossing voor het probleem vindt.

Als je gebruik maakt van growth hacking moet je dus niet alleen een marketeer zijn, maar ook een data-analist, programmeur of designer. Heb je deze expertise zelf niet in huis, dan kun je hiervoor specialisten aannemen.

Vaak zijn het jonge, ambitieuze startups die deze methode gebruiken, juist omdat ze niet volgens traditionele methoden werken. Bij een traditionele marketingstrategie haal je klanten naar je toe, met growth hacking komen klanten naar jou toe: men wil bij je horen.

Want, minstens zo belangrijk: jouw product moet sympathie opwekken en aansluiten bij de doelgroep. De klant moet het product gebruiken én er enthousiast over zijn. De inzet van social media is hierbij cruciaal.

Voorbeelden van growth hacking

Dropbox
Een goed voorbeeld van growth hacking is de opmars van Dropbox. Zij wilden in korte tijd zoveel mogelijk gebruikers erbij krijgen.

Dropbox gaf daarom gratis opslagruimte weg als je hun dienst deelde op social media, of iemand aanmeldde. Het was wel degelijk een investering (1 GB aan gratis opslagruimte per klant), maar de actie bleek veel goedkoper dan een wereldwijde marketingcampagne: het product verspreidde zich als een olievlek over de wereld.

marieke

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het lastig om jouw idee op papier te zetten? Met deze voorbeelden voor startende ondernemers, die je gratis kunt downloaden, helpen wij jou graag op weg.
Download je voorbeeldplan

 

Airbnb
Een ander voorbeeld is Airbnb, ooit een marginale site waarvan leden bij elkaar op de bank konden slapen. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grootste online marktplaatsen met meer dan twee miljoen aangesloten verhuurders en tientallen miljoenen gebruikers.

Hun truc om snel te groeien was een daadwerkelijke hack. De oprichters bouwden een ‘bot’ waarmee listings die door gebruikers op Airbnb werden geplaatst, automatisch doorgeplaatst werden op de site Craigslist.

Craigslist is een netwerk in Amerika waarop particulieren advertenties plaatsen, waaronder huizen, vacatures en cv’s. Het bereik van Airbnb nam enorm toe en daarmee ook direct de groei van het bedrijf.

Hoe breng je deze marketingtechniek in de praktijk?

De eerste stap is dat je de goede mindset creëert: niet meer traditioneel denken, maar out-of-the-box. Volg bijvoorbeeld een cursus lean marketing om inzicht te krijgen in dit proces of koop het boek van bedenker Eric Ries.

Al jouw acties moeten gericht zijn op groei. Bedenk bij iedere stap die je zet in het marketingproces: wat levert het me op? Niet doormodderen, maar direct actie ondernemen: stopzetten, aanpassen of het succes uitbreiden.

Werk altijd volgens het volgende stramien:

  1. brainstorm
  2. idee
  3. ontwerp
  4. test
  5. analyseer
  6. oordeel 

Wanneer je niet tevreden bent, begin dan weer van voren af aan en pas je product aan, net zolang tot je de unieke oplossing hebt gevonden.

 


Inspiratie opdoen?

Een informatieve site om verschillende succesvolle case studies van growth hacking te lezen, vind je op Growthhackers.com.

Gepubliceerd op:
14-11-2017

Wat vind je van dit artikel?

x4
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Voor het slagen van jouw webwinkel is het belangrijk dat je bezoekers trekt, deze verleidt tot een aankoop en het liefst ook terug laat komen. Een goede klantbeleving is hierbij essentieel.

Klantbeleving webwinkel: zo pak je voorsprong

Klanten webshop
Klanten webshop

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.