Unique Buying Reason

Unique Buying Reason (UBR): heb jij hem scherp?

De Unique Buying Reason (UBR), is dat weer een nieuwe modeterm? Het is er in elk geval een waar je iets aan hebt! De UBR is de moderne variant van de USP: Unique Selling Proposition of Unique Selling Point. Daar stond nog het verkopen van je product centraal, bij de UBR draait alles om de klant.

Van USP naar UBR

Jarenlang werd er in de marketing en sales vooral gehamerd op de Unique Selling Point. Welke unieke punten kun je gebruiken om je klant over te halen bij jou te kopen? Je denkt hier volledig vanuit de verkoop.

Wat is hier eigenlijk mis mee? Tegenwoordig is het niet meer de verkoop die centraal staat, maar de aankoop. Het accent ligt veel meer op de klant. Hier komt de Unique Buying Reason om de hoek kijken. Wat is de behoefte van mijn klant?

Wat is de Unique Buying Reason van mijn klant?

Advertorial Kennis - Cijfers en trends

Marktcijfers nodig?

Per branche hebben wij de laatste cijfers en trends voor je verzameld. Ideaal voor het opstellen van jouw marktonderzoek of jaarplan!
 
Bekijk cijfers & trends

Om te ontdekken wat de UBR van je klant is, moet je proberen te denken als je klant. Welke eigenschappen van mijn product of dienst zijn belangrijk voor deze specifieke doelgroep? Een van de beste manieren om dit te doen is door een écht gesprek aan te gaan.

Tip: Nog meer klanten? Upgrade je doelgroep.

Unieker dan de concurrentie?

Vergeet vooral het woord 'unique' niet. Je kunt nog zulke goede punten hebben bedacht, maar als ze niet uniek voor jouw product of dienst zijn, zijn het geen Unique Buying Reasons. Denk dus na over wat jouw echt anders (beter) maakt dan je concurrenten.

De volgende voorbeelden voldoen dus niet:

  • Voor een webshop: vandaag besteld, morgen in huis
  • Voor een tekstschrijver: alle teksten in foutloos Nederlands 
  • Voor een groenteboer: altijd verse producten

Deze voorbeelden voldoen wél:

  • Voor een kinderkledingwinkel: kinderkleding standaard voorzien van naamlabels
  • Voor een fotograaf: bij elke trouwfotoshoot krijgt het bruidspaar 1 foto op groot canvas
  • Voor een tekstschrijver: gratis adviessessie over SEO bij elke website voorzien van content

Unique Buying Reasons toegepast

Als je de UBR hebt, ben je er nog niet. Je moet er daadwerkelijk iets mee doen. Heb je een webshop? Dan kun je deze punten verwerken in je productomschrijvingen. Beter nog: laat je bezoekers de producten reviewen.

Bied je een dienst aan? Dan kan het lonen om je beste klanten te vragen om user testimonials. Hierin kunnen je klanten hun fijne ervaring delen. Die kun je vervolgens (met toestemming natuurlijk) op je website plaatsen of aan de muur hangen op kantoor.

Influencers inschakelen

Wil je het grootser aanpakken en heb je een relatief jonge doelgroep? Dan kan een influencer uitkomst bieden. Dit zijn vloggers of bloggers met een groot bereik. Zij vertellen hun volgers wat ze zo fijn vonden aan jouw product of dienst. 

Bijgewerkt op: 09-07-2018

Wat vind je van dit artikel?

x21
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.