Unique Buying Reason (UBR): heb jij hem scherp?

Bijgewerkt op 09 juli 2018
3 min  leestijd
6.329
Unique Buying Reason

De Unique Buying Reason (UBR), is dat weer een nieuwe modeterm? Het is er in elk geval een waar je iets aan hebt! De UBR is de moderne variant van de USP: Unique Selling Proposition of Unique Selling Point. Daar stond nog het verkopen van je product centraal, bij de UBR draait alles om de klant.

Van USP naar UBR

Jarenlang werd er in de marketing en sales vooral gehamerd op de Unique Selling Point. Welke unieke punten kun je gebruiken om je klant over te halen bij jou te kopen? Je denkt hier volledig vanuit de verkoop.

Wat is hier eigenlijk mis mee? Tegenwoordig is het niet meer de verkoop die centraal staat, maar de aankoop. Het accent ligt veel meer op de klant. Hier komt de Unique Buying Reason om de hoek kijken. Wat is de behoefte van mijn klant?

Wat is de Unique Buying Reason van mijn klant?

Cijfers en Trends Rabobank

Marktcijfers nodig?

Per branche hebben wij de laatste cijfers en trends voor je verzameld. Ideaal voor het opstellen van jouw marktonderzoek of jaarplan!
 
Bekijk cijfers & trends

Om te ontdekken wat de UBR van je klant is, moet je proberen te denken als je klant. Welke eigenschappen van mijn product of dienst zijn belangrijk voor deze specifieke doelgroep? Een van de beste manieren om dit te doen is door een écht gesprek aan te gaan.

Tip: Nog meer klanten? Upgrade je doelgroep.

Unieker dan de concurrentie?

Vergeet vooral het woord 'unique' niet. Je kunt nog zulke goede punten hebben bedacht, maar als ze niet uniek voor jouw product of dienst zijn, zijn het geen Unique Buying Reasons. Denk dus na over wat jouw echt anders (beter) maakt dan je concurrenten.

De volgende voorbeelden voldoen dus niet:

  • Voor een webshop: vandaag besteld, morgen in huis
  • Voor een tekstschrijver: alle teksten in foutloos Nederlands 
  • Voor een groenteboer: altijd verse producten

Deze voorbeelden voldoen wél:

  • Voor een kinderkledingwinkel: kinderkleding standaard voorzien van naamlabels
  • Voor een fotograaf: bij elke trouwfotoshoot krijgt het bruidspaar 1 foto op groot canvas
  • Voor een tekstschrijver: gratis adviessessie over SEO bij elke website voorzien van content

Unique Buying Reasons toegepast

Als je de UBR hebt, ben je er nog niet. Je moet er daadwerkelijk iets mee doen. Heb je een webshop? Dan kun je deze punten verwerken in je productomschrijvingen. Beter nog: laat je bezoekers de producten reviewen.

Bied je een dienst aan? Dan kan het lonen om je beste klanten te vragen om user testimonials. Hierin kunnen je klanten hun fijne ervaring delen. Die kun je vervolgens (met toestemming natuurlijk) op je website plaatsen of aan de muur hangen op kantoor.

Influencers inschakelen

Wil je het grootser aanpakken en heb je een relatief jonge doelgroep? Dan kan een influencer uitkomst bieden. Dit zijn vloggers of bloggers met een groot bereik. Zij vertellen hun volgers wat ze zo fijn vonden aan jouw product of dienst. 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over klanten en acquisitie

Meer over klanten en acquisitie
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten