Een franchiseformule beginnen: zo doe je dat

Een franchiseformule beginnen: zo doe je dat

Ondernemers die een goed lopende zaak hebben en willen groeien, kunnen natuurlijk zelf een extra winkel openen. Een alternatief is het opzetten van een franchiseconcept. Wat zijn de aandachtspunten en hoe maak je een succesvolle start als franchisegever? Dat lees je in de checklist: zo start je een nieuwe franchiseformule.

Wat is franchising?

Franchising is een samenwerking tussen een zelfstandige ondernemer (de franchisenemer) en een ondernemer met een bewezen formule (de franchisegever). De franchisenemer maakt tegen betaling gebruik van het franchiseconcept en kan daardoor met minder risico direct een bedrijf starten.

In een franchiseformule worden bijna alle benodigdheden door de franchisegever gefaciliteerd: het pand, de inventaris, de marketing, de inkoop en de administratie. 

Het idee achter franchising is dat beide partijen elkaar versterken. De franchisegever breidt zijn concept zonder veel risico uit, terwijl de zelfstandige ondernemer gebruik maakt van een bestaande formule en voegt daar zijn kennis van de lokale markt aan toe. Bekende Nederlandse voorbeelden van een franchiseformule zijn onder meer Subway, Handyman, HEMA, Yarden en De Hypotheker. 

In dit artikel gaan wij uit van het perspectief van een franchisegever. Specifieker gezegd: we nemen het voorbeeld van een ondernemer die een succesvolle horecagelegenheid heeft opgericht, inmiddels een tweede en derde zaak in eigen beheer heeft geopend en zijn goedlopende bedrijf wil uitbreiden in andere delen van het land. Hij vindt drie zaken in eigen beheer wel genoeg, de overige zaken zou hij graag via een franchiseformule uitrollen. 

Stel een franchise handboek op

Het eerste wat je als franchisegever maakt is een franchise handboek. Deze leidraad zou je als een ondernemingsplan voor de franchiseformule kunnen beschouwen. Samen met een juridisch adviseur stel je het document op, waarin je alle bedrijfsaspecten officieel vastlegt. Denk aan de huisstijl, de producten en de inkoopregelingen.

marieke

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het lastig om jouw idee op papier te zetten? Met deze voorbeelden voor startende ondernemers, die je gratis kunt downloaden, helpen wij jou graag op weg.
Download je voorbeeldplan

 

Een van de belangrijkste punten is het vastleggen van de werkbeschrijvingen.

In alle zaken dient de hamburger op dezelfde manier gebakken te worden, moet je de grootte van de porties beschrijven, vermeld je welk serviesmerk van toepassing is, wat voor glazen je voor verschillende drankjes gebruikt – kortom: alle mogelijke omschrijvingen van werkmethodieken en processen komen aan bod. 

Daarnaast stel je met iedere afzonderlijke franchisenemer een aparte overeenkomst op.

Hierbij leg je de eerste looptijd vast (vaak een periode van vijf jaar), het recht op toepassing van de formule, de handelsnaam en het merk.

Je maakt afspraken over verzekeringen, betalingen, trainingen en de verplichtingen die jij hebt als franchisegever op het gebied van verkoopondersteuning.

Dan gaat het bijvoorbeeld om de inkoop van producten, reclame, marketing en de boekhouding. Je legt ook vast hoe jullie omgaan met de wederzijdse rechten en plichten met betrekking tot een eventuele beëindiging van het contract. 

Kies je voor soft of hard franchise?

Als franchisegever kom je voor de keuze tussen hard en soft franchise te staan. Oftewel: de hoeveelheid invloed die je de franchisenemer op de formule laat hebben. Bij de softe formule mag een franchisenemer relatief veel zelf bepalen (de indeling van de winkel, extra producten om te verkopen), terwijl bij hard franchise bijna alles tot in detail is vastgelegd.

In de meeste gevallen wordt gebruik gemaakt van hard franchise. Bij deze vorm moet je als franchisegever veel zaken vooraf goed regelen en harde afspraken maken. Dit gaat onder andere over de inkoopcondities, het volgen van assortimentstrends, het regelen van marketing- en reclameactiviteiten en het administratiesysteem.

Doordat deze verantwoordelijkheden bij jou, de franchisegever, liggen, kan de franchisenemer al zijn tijd en energie in de zaak steken, bijvoorbeeld in het realiseren van een gedegen personeelsbeleid en lokale marketingstrategie.

Als je dit vertaalt naar de foodbranche, betekent dit dat in alle horecagelegenheden dezelfde setting wordt gecreëerd en dat er herkenbare producten worden aangeboden.

De klant heeft bepaalde verwachtingen en om teleurstellingen te voorkomen moeten de producten in ieder filiaal verkrijgbaar zijn, de porties van het eten overal hetzelfde zijn én hetzelfde smaken. Je wilt natuurlijk niet dat als een klant een portie bitterballen bestelt, hij in een vestiging in Den Haag acht stuks krijgt en in Nijmegen slechts zes. 

Kies je voor soft franchise? Dan zijn er in de vestigingen ook lokale toevoegingen mogelijk: zo zal een franchisenemer in Eindhoven wellicht worstenbroodjes aan het assortiment willen toevoegen, terwijl een ondernemer in Enschede graag kruidkoek bij de koffie wil aanbieden.

Kies het juiste verdienmodel

Iedere franchisegever hanteert zijn eigen verdienmodel, maar er bestaat een aantal vaste vergoedingen dat je altijd aan de franchisenemer kunt vragen: de entreefee, de franchisefee (percentage van de omzet) en een reclamebijdrage. 

Deze bedragen en percentages kunnen overigens enorm verschillen per franchisegever. In de nationale franchisegids kun je van bijna alle franchiseformules de voorwaarden bekijken en dus ook zien wat jouw branchegenoten voor voorwaarden stellen aan hun franchisenemers. 

Voer een vestigingsplaatsonderzoek uit

Voor iedere nieuwe zaak die je wilt openen, dien je een uitgebreid markt- en brancheonderzoek te doen in jouw beoogde vestigingsplaats. Hiermee breng je alle zaken die jouw horecagelegenheid kunnen beïnvloeden in kaart. 

Wie zijn jouw concurrenten en klanten en wat zijn de laatste ontwikkelingen in de regio? Wanneer een paar maanden eerder in deze plaats bijvoorbeeld nog een vergelijkbaar eetcafé failliet is gegaan, doe je er verstandig aan om eerst goed uit te zoeken of nu wel een goed moment is om op deze plek een horecagelegenheid te beginnen.

Meer informatie en tips van de Rabobank over de voorwaarden om een franchise tot een succes te maken vind je in het artikel Waardecreatie in franchise.

Tip: kijk voor specifieke informatie over hoe je met franchisenemers in contact kunt komen of hoe andere franchisegevers het aanpakken ook eens op franchiseplus.nl.

Lees ook

Dit moet je weten over franchising
Franchisenemer worden: past franchising bij jou?
Een eigen winkel beginnen: hoe doe je dat?
5 tips om een fysieke en online winkel te combineren
Dit zijn de voor- en nadelen van franchising

Gepubliceerd op:
03-01-2017

Franchise

Als starter kun je natuurlijk ervoor kiezen om een bedrijf helemaal vanaf de grond op te bouwen, maar heb je al wel eens gedacht aan de mogelijke voordelen van een franchise? Zeker in bepaalde branches kan het starten als franchisenemer aanzienlijk minder risicovol zijn dan wanneer je alles zelf moet doen. Maar ondernemen in een franchiseformule moet je natuurlijk wel liggen. Hieronder vind je belangrijke informatie en tips voor mensen die een toekomst als franchiseondernemer overwegen, zoals:

  1. Checklist: dit moet je weten over franchising
  2. Vraag-antwoord: de voor- en nadelen van franchising

Lees ook de uitgebreide introductie in het artikel Franchising voor beginners.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Blink uit met je plan

IJzersterk financieel plan

Met de tips van deze expert maak je met jouw financiële overzicht straks écht indruk op je bank of investeerder.

Bekijk de tips

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Nimbles

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.