Dit moet je weten over eHerkenning

Dit moet je weten over eHerkenning

eHerkenning is een online methode voor ondernemers om veilig in te loggen op websites van de overheid. Zo kun je gebruikmaken van bepaalde diensten, zoals het aanvragen van een subsidie of een vergunning.

Wat is eHerkenning?

Het systeem eHerkenning wordt beschouwd als de opvolger van 'DigiD voor bedrijven'. Het is eigenlijk ook een soort zakelijke DigiD: waar burgers privé DigiD gebruiken om veilig in te loggen bij overheidsinstanties, doen bedrijven dat via eHerkenning.

Inloggen bij overheidsinstanties

Vroeger moest je bij elke instantie een account aanmaken. Met eHerkenning kun je via één persoonlijke inlogsleutel inloggen bij ruim 400 organisaties in de (semi-)publieke sector.

Waar heb ik eHerkenning voor nodig?

De overheid heeft ervoor gekozen om sommige diensten alleen via eHerkenning beschikbaar te stellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bepaalde vergunningen en subsidies.

De lijst van organisaties die gebruikmaken van eHerkenning groeit met de dag. Onder andere provincies, gemeenten, waterschappen, diverse ministeries en uitvoeringsorganisaties zijn aangesloten op dit systeem. Sinds 2018 zijn ook de UWV en RDW aangesloten.

Aangifte loonbelasting en vennootschapsbelasting

Sinds 1 januari 2020 doen alle bv's verplicht aangifte loonbelasting en vennootschapsbelasting via eHerkenning. Dit geldt dus niet voor zzp'ers.

Voorbeeld gebruik eHerkenning

Zo kun je bij het ministerie van Veiligheid en Justitie via eHerkenning online een Verklaring Omtrent Gedrag aanvragen. Hierdoor vallen de kosten aanzienlijk lager uit. Je hoeft als aanvrager niet langer in de rij te staan bij het gemeenteloket, maar kunt je zaken online regelen. 

Hoe vraag ik eHerkenning aan?

Als je van een dienst gebruik wilt maken waar je eHerkenning voor nodig hebt, word je gevraagd om in te loggen. Om dit te kunnen, moet je eerst eHerkenning aanvragen. Dit kan enkele dagen of zelfs weken duren, afhankelijk van je situatie.

Let op: alleen bedrijven die ingeschreven zijn bij de KvK kunnen eHerkenning aanvragen.

Je zou denken dat je hiervoor bij de overheid moet zijn, maar (de inlog voor) eHerkenning wordt uitsluitend verstrekt door een select aantal externe partijen: het bedrijfsleven dus. Dit zijn:

  1. Connectis
  2. Reconi
  3. Digidentity
  4. KPN
  5. QuoVadis
  6. Z login

Op de officiële website vind je een overzicht van de diensten die per aanbieder worden aangeboden. Hier kun je ook zien welke partij in jouw situatie het relevantst is.

Welke aanbieder van eHerkenning kies je?

Als je in aanmerking wilt komen voor een subsidie van de overheid, is dat wellicht aanbieder A. Terwijl voor het aanvragen van een vergunning bij de gemeente de diensten van aanbieder B mogelijk beter aansluiten bij jouw wensen.

Wat houden de betrouwbaarheidsniveaus in?

De digitale eHerkenningsleutels zijn onderverdeeld in verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Dit is omdat je bij de overheid kunt aankloppen voor veel verschillende zaken.

Het opvragen van informatie uit het Handelsregister van de KvK is heel iets anders dan het aanvragen van een vergunning.

Het ene verzoek vereist een hoger beveiligingsniveau (en een striktere controle) dan het andere. 

Simpel gezegd is bij niveau 1 een aantal basisgegevens vaak al voldoende, terwijl de betreffende instantie bij niveau 4 veel meer van jouw bedrijf zal willen weten voordat zij de eHerkenning aan jou zullen verstreken. 

Soorten betrouwbaarheidsniveau's

Het niveau wordt door de leverancier bepaald, maar over het algemeen is een hoger betrouwbaarheidsniveau beter beveiligd: 

  • Het eHerkenningsmiddel: een certificaat (EH4) is sterker dan een gebruikersnaam-wachtwoord combinatie (EH1).

  • De registratie van het eHerkenningsmiddel: een gebruiker die live verschijnt is betrouwbaarder dan een kopie van een paspoort.

  • De uitgifte van het eHerkenningsmiddel: het middel persoonlijk uitreiken is betrouwbaarder dan dat dit per post wordt toegestuurd [Bron: eHerkenning.nl]. 

Wat zijn de kosten?

In tegenstelling tot DigiD moet je als ondernemer betalen om van eHerkenning gebruik te kunnen maken. Er zijn kosten verbonden aan de aanschaf én het gebruik van het betreffende eHerkenningsmiddel. De precieze hoogte van de kosten is afhankelijk van de aanbieder en de dienst die je wilt afnemen. 

eHerkenning is niet gratis omdat het alleen wordt betaald door de organisaties en ondernemers die van deze dienst gebruikmaken.

Bij DigiD ligt dat anders: deze dienst wordt uitgegeven door de overheid en de bijkomende kosten worden betaald met belastinginkomsten. Iedereen betaalt daar dus aan mee, ongeacht of je er nou gebruik van maakt of niet.

Is eHerkenning persoonsgebonden?

Een eHerkenninsmiddel is inderdaad persoonsgebonden en niet overdraagbaar aan andere personen. Dit betekent dat eHerkenning (en de bijbehorende machtigingen) altijd per persoon wordt aangevraagd, niet per bedrijf.

Op deze manier wordt de kans op fraude kleiner. Daarnaast heeft een onderneming zo zekerheid dat alleen de juiste medewerker bij een overheidsinstantie inlogt om namens die organisatie zaken te doen. 

Machtigingenregister

Het is wel goed om te weten dat de eHerkenningsleverancier vanaf betrouwbaarheidsniveau 2 een machtigingenregister aanbiedt. Hierin kunnen grotere organisaties per dienst laten vastleggen welke medewerkers gemachtigd zijn om eHerkenning te gebruiken.

De machtigingen worden vervolgens per persoon en per dienst afgegeven. Houd er rekening mee dat dit alleen kan worden geregeld door een wettelijke vertegenwoordiger (of machtigingenbeheerder) van jouw onderneming.

Ook interessant voor jou

Ransomware: zo bescherm je jouw bedrijf
Stappenplan: een eigen zaak beginnen

Bijgewerkt op: 24-01-2020

Wat vind je van dit artikel?

x28
x43

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Het Italiaanse Moleskine is een bedrijf met een rijke geschiedenis. De onderneming zelf bestaat pas sinds 1997, maar de stijlvolle opschijf- en schetsboekjes hebben in no time een trouwe schare fans weten te verwerven.

De start van Moleskine thumb
De start van Moleskine

Overige onderwerpen

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.485 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.