De start van Florian Schneider | Nerdalize

Bijgewerkt op 21 februari 2019
8 min  leestijd
1.306
Auteur: Marieke Leijnen
De start van Florian Schneider | Nerdalize

Florian Schneider vond met Nerdalize het gat in de markt: het bedrijf benut de warmte die vrijkomt van computerservers om huizen te verwarmen. Ze ontwikkelden hiervoor servers die eruitzien én werken als een radiator. Door het efficiënte gebruik van energie levert een eRadiator voor alle partijen forse besparingen op. Het doel? 'Van Nederland een cloud powerhouse maken.'

Naam: Florian Schneider
Actief in de sector: ICT, duurzame innovaties
Bedrijfsnaam: Nerdalize
Gestart in: 2013
Helaas failliet: 2018

Het begon allemaal toen student Boaz Leupe in de winter per ongeluk de thermostaat van de muur trok. Huisgenoot Matthijs de Meijer zat met zijn computer onder de dekens en grapte dat ze honderd computers in de kamer moesten zetten om zo warmte te creëren.

Toen ze de grap gingen doorrekenen, bleek deze 'nerdwarmte' helemaal niet zo’n gek idee. Samen met Florian Schneider (29) is het duo nu eigenaar van Nerdalize. Vorig jaar gingen de ondernemers een partnership aan met Eneco en sinds kort brengen ze daadwerkelijk hun idee in de praktijk: het verwarmen van huizen met servers. 

Florian, wat doen jullie precies?
"Wij ontwikkelen verwarmingssystemen met servers die normaal gesproken in een datacenter staan. We plaatsen deze eRadiator bij mensen thuis, sluiten ze op de elektriciteit aan en verkopen de rekencapaciteit van de servers aan bedrijven of onderzoekers die rekenpower nodig hebben. Met de warmte die van de servers vrijkomt wordt het huis verwarmd."

'Datacenters hebben warmte als afval en zien warmte zelfs als probleem. De ander heeft juist warmte nodig.'

Waar komen de servers vandaan? 
"Die hebben wij ontwikkeld en zijn van ons. Wij verhuren tijd op deze servers aan bedrijven. Ze hoeven dus niet zelf de hardware aan te schaffen, maar kunnen bij ons aangeven hoeveel tijd en capaciteit ze nodig hebben om berekeningen uit te voeren. Dan geven wij hen die tijd op de servers. Vergelijk het met wat Amazon en Google in de cloud doen."

Wat levert het de deelnemers op?
"Door de warmte te benutten die door de rekenkracht vrijkomt, maken we veel efficiënter gebruik van energie. Dat betekent voor de huiseigenaar dat hij zo'n drie- tot vijfhonderd euro per jaar op zijn energierekening kan besparen. Bedrijven hoeven geen datacenter te bouwen, hebben geen kosten aan het koelen van hun serverruimte en kunnen hierop tussen de dertig en vijftig procent besparen."

Iedere ondernemer zoekt het gat in de markt en jullie hebben er daadwerkelijk een gevonden.
"Mooi hè! Het verbindt twee markten die niets met elkaar te maken hebben: het verwarmen van huizen en cloud computing. Datacenters hebben warmte als afval en zien warmte zelfs als probleem. De ander heeft juist warmte nodig. Dat maakt het zo interessant en uniek."

Hoe werk je dat uit?
"Het was best een lange weg om dit concreet te maken. We hebben ons eerst een paar weken opgesloten om het idee helemaal door te rekenen. Daar komt ook onze bedrijfsnaam vandaan. Nerdalize betekent zoiets als 'jezelf opsluiten en net zolang doorwerken tot je een oplossing hebt gevonden'."

 

Image
De start van Florian Schneider | Nerdalize - sfeerbeeld 1

Florian: "Vervolgens hebben we meegedaan aan het achtdaagse programma Startup Pirates in Maastricht. In die week hebben we de grove berekeningen getest, onderzoek gedaan en zo kwamen we erachter dat het een schaalbaar en tastbaar model is. Dat was een kantelpunt, toen wisten we zeker dat we het gingen doen."

Hoe zijn jullie aan financiering gekomen?
"We zijn een crowdfundingcampagne gestart. Dat had gelijk als voordeel dat het ons dwong alles op orde te hebben: je moet voorbereid zijn op vragen. We hadden al een businessplan uitgewerkt en zorgden dat we een duidelijk verhaal hadden naar de mensen die interesse toonden. Zij willen natuurlijk alleen investeren als ze een goede kans zien."

Hoe is crowdfunding jullie bevallen?
"Ik ben heel enthousiast over dit concept. Je geeft de kans aan familie en vrienden om voor een klein bedrag deel uit te maken van jouw bedrijf, maar je moet het goed voorbereiden. Dat was de grootste les die we hebben geleerd, en dat is ook een tip die ik voor andere ondernemers heb: je kunt met crowdfunding veel bereiken als je het goed voorbereidt. Daar valt of staat de campagne mee."

En: wisten jullie ze te overtuigen?
"De campagne sloeg aan en we haalden via het startup-programma nog twee 'business angels' aan boord. Daarna hebben we onderweg nog wat prijzen en subsidies gekregen, dat hielp ook enorm. En vorig jaar zijn we een partnership aangegaan met Eneco. Zij gaan ons helpen het idee in de praktijk te brengen."

'Mijn tip voor andere starters: zorg ervoor dat je snel een testversie aan klanten kunt laten zien.'

Welke obstakels zijn jullie onderweg tegengekomen?
"De productiekant was een grote uitdaging. Hoe en waar gaan we de servers bij mensen thuis neerzetten? Ze mogen geen geluid maken, moeten er strak uitzien, fatsoenlijk worden gekoeld en beschermd, etc."

Hoe hebben jullie dat aangepakt?
"Over de techniek ga ik niets vertellen, maar we hadden snel door dat we een sterk team nodig hadden. Met zijn drieën ging dat niet lukken. Om door te groeien moesten we kennis verzamelen. We hebben aan de hard- en softwarekant goede engineers erbij gehaald en zijn inmiddels uitgegroeid tot een team van twaalf man. Wat verder erg handig is dat ons bedrijf met zo'n 75 andere ondernemers in het pand zit van YES!Delft, de grootste tech-incubator van Europa. Zo'n omgeving inspireert enorm. Iedereen helpt elkaar en je kunt overal terecht voor advies. Het is een soort groep die elkaars krachten versterkt."

Wanneer kwam bij jullie het besef: dit gaat lukken? 
"De eRadiator bleek enorm aan te spreken bij particulieren, het was fijn dat dit zo uitpakte. Daarnaast hebben we kunnen aantonen dat bedrijven de besparing van dertig tot vijftig procent echt kunnen realiseren. In het begin is dat percentage natuurlijk theoretisch, maar je moet het wel waarmaken. Het is prettig dat dit nu bij meerdere klanten duidelijk is gelukt."

 

Image
De start van Florian Schneider | Nerdalize - sfeerbeeld 2

Jullie zijn nu twee jaar bezig. Als je terugkijkt, zou je bepaalde dingen anders doen? 
"Nee, eigenlijk niet. Misschien hadden we ons product sneller aan klanten kunnen blootstellen. Dat blijft een lastige afweging. Je wilt een product leveren dat aan je eigen standaarden voldoet. Maar eigenlijk maakt je eigen standaard niet zoveel uit, het gaat om de standaard van de klant. Van die mening moet je uitgaan, dat is belangrijker dan hoe je zelf over een product denkt. Verder gaat het gewoon heel goed. Je maakt een plan, je gelooft erin en nu staan we op een punt dat we het hebben bereikt. Vooruitgang is heel gaaf."

Heb je nog tips voor andere startende ondernemers? 
"Wat ik net vertelde: zorg ervoor dat je snel een testversie aan klanten laat zien. Dat is misschien niet altijd even prettig, omdat je eigenlijk pas iets aan een klant wil geven als het af is, maar je kunt zo wel verder werken aan het product. Gebruik de feedback, zowel positief als negatief, om de propositie verbeteren."

Waar staat Nerdalize over drie jaar?
"We willen zoveel mogelijk servers bij mensen in huis hebben staan. En we kijken al naar nieuwe toepassingen; het zou bijvoorbeeld een optie kunnen zijn om in de zomer de warmte van de servers te gebruiken om warm water te genereren. We willen een challenger zijn die de cloudmarkt op zijn kop zet. De bedoeling is om van Nederland een cloud powerhouse te maken."


 

Image
Florian Schneider | Nerdalize

Benieuwd hoe het verder gaat met Florian en Nerdalize? Volg het bedrijf dan ook op:

Meer over startersverhalen

Meer over startersverhalen
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten