payroll zzp payrolling

Payrolling: wat is het en wat zijn de voor- en nadelen?

Payrolling is een dienst waarbij een bedrijf het werkgeverschap van jou als ondernemer overneemt. Zo heb je wel de voordelen van personeel, maar niet de rompslomp. Ook veel zzp'ers en freelancers maken hier gebruik van, zij laten zich dan inhuren via een payrolling contract.

In dit artikel bespreken we wat payrolling precies is, daarna gaan we in op twee verschillende toepassingen. Zo kun je het inzetten om personeel in te huren, zonder bezig te hoeven zijn met administratie en loonbetaling. Ook als zzp'er of freelancer kun je via een payrolling contract aan de slag.

Wat is payrolling?

Bij payrolling heeft een werknemer of opdrachtnemer geen rechtstreeks contract of overeenkomst met het bedrijf waar gewerkt wordt. Deze medewerkers worden voor een fee ingeleend bij een payrolling bedrijf. Daar staan ze op de loonlijst en krijgen ze dus uitbetaald.

Het payroll bedrijf is niet alleen verantwoordelijk voor de uitbetaling en administratie van de salarissen, maar is ook juridisch werkgever. Zij betalen de werknemer of opdrachtnemer door bij ziekte, regelen de personeelsverzekeringen en eventueel ontslag.

Het inlenende bedrijf is de functionele werkgever, dit wordt ook wel het materiële werkgeverschap genoemd.

Verschil payrolling en uitzendbureau

Payrolling en uitzendwerk lijken op het eerste oog veel op elkaar. Toch zit er een groot verschil tussen de twee. Een uitzendbureau doet vaak ook de werving en selectie van een nieuwe werknemer.

Bij payrolling speelt het payroll bedrijf nooit een actieve rol in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Er is dus geen sprake van een 'allocatiefunctie'.

Wet arbeidsmarkt in balans (Wab)

Tot 1 januari 2020 viel deze vorm van inlenen voor de wet onder 'uitzendovereenkomsten'. Dat betekende dat er kon worden geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden. Door de invoering van deWet arbeidsmarkt in balans (Wab) is dat niet meer mogelijk.

Sinds 1 januari 2021 hebben werknemers via payrolling ook recht op een 'adequaat pensioen' via het payroll bedrijf of de inlener.

Arbeidskrachten via een payrolling bedrijf krijgen minimaal dezelfde primaire èn secundaire arbeidsvoorwaarden en dezelfde rechtspositie als medewerkers die rechtstreeks bij de inlenende organisatie in dienst zijn.

Personeel inlenen via payrolling

Als ondernemer kun je er voor kiezen om je medewerkers in te lenen door middel van payrolling. Je besteedt je werkgeverschap dan uit. Wat zijn de voordelen, nadelen en kosten?

Voordelen en nadelen payrolling

Je hoeft je niet meer druk te maken over zaken als de salarisadministratie, personeelsverzekeringen en ontslag. Dat maakt het een vrij laagdrempelige vorm van personeel 'aannemen'.

Doordat je als inlener geen loonbetaling bij ziekte hoeft te doen, weet je van tevoren precies hoeveel een arbeidskracht kost. Bevalt de ingeleende arbeidskracht niet, of heb je hem of haar niet langer nodig? Dan kun je de payrollovereenkomst simpel en snel beëindigen.

Alleen met uitdrukkelijke toestemming van de functionele werkgever mag de arbeidskracht bij een andere werkgever aan de slag (exclusiviteit).

Een nadeel is dat je als inlener een fee betaalt bovenop het salaris van de arbeidskracht. Deze kunnen soms onverwacht hoog uitvallen, wanneer het payroll bedrijf bijvoorbeeld geen loonheffingen en sociale­verzekeringspremies betaalt.

Payrolling kosten

De meeste partijen rekenen een opslag bovenop het brutoloon van je werknemer. De hoogte van die opslag wordt berekend door middel van een omrekenfactor. Wanneer je dit getal vermenigvuldigt met het brutoloon, krijg je het uiteindelijk te betalen tarief.

Gemiddeld ligt deze omrekenfactor tussen de 1,50 en 1,75. Kijk altijd goed naar de kleine lettertjes, relatief goedkope payrolling tarieven kunnen duiden op ongunstige voorwaarden. Bij veel bedrijven betaal je extra voor verzuimkosten.

Payrolling zzp: slim of niet?

Als zelfstandige kun je er ook voor kiezen om opdrachten te laten uitbetalen door middel van payrolling. Zzp'ers en freelancers werven dan zelf opdrachten, maar laten deze uitbetalen door het payrolling bedrijf. De laatstgenoemde verstuurt vervolgens facturen naar de opdrachtgevers.

Deze constructie zorgt ervoor dat je:

Het grote nadeel is dat je eigenlijk geen echte ondernemer bent. Je staat tenslotte op de loonlijst bij het payroll bedrijf. Hierdoor ziet de Belastingdienst je niet als ondernemer en krijg je geen ondernemersaftrek (zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek). Dat is fiscaal ongunstig.

Veelgestelde vragen over payrolling

  • Wat is payrolling? Bij payrolling is een werknemer of opdrachtnemer niet in dienst bij het bedrijf waar ze voor werken, maar bij een payroll bedrijf. Dat scheelt het inlenende bedrijf veel administratieve zorgen. Lees meer over de voordelen, nadelen en kosten.
  • Is een payrolling contract voor zzp gunstig? Of payrolling slim is voor zzp, hangt af van wat jij als zelfstandige belangrijk vindt. Aan de ene kant hoef je geen ingewikkelde administratie te voeren en heb je snel je geld. Aan de andere kant zorgt het ervoor dat je geen ondernemer bent voor de Belastingdienst, dat is fiscaal ongunstig.
  • Payrolling kosten: waar moet je op rekenen? De kosten voor payrolling verschillen per aanbieder. Wel krijg je altijd te maken met een fee bovenop het bruto loon van de medewerker. De hoogte van die fee wordt berekend met de omrekenfactor.
Bijgewerkt op: 19-07-2021

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Loonkosten gaan verder dan alleen het salaris dat een werknemer ontvangt. Zo krijg je als ondernemer bijvoorbeeld ook te maken met sociale lasten. Hier lees je welke werkgeverslasten er nog meer zijn en hoe je de loonsom kunt berekenen.

Wat kost werknemer werkgeverslasten
Wat kost werknemer werkgeverslasten

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:

  1. Personeel aannemen: waarop moet je letten?
  2. Hoe stel je een contract op?
  3. Kun je als zelfstandige ook personeel aannemen?


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.