Benut de voordelen van thuiswerken: 6 tips

Bijgewerkt op 17 maart 2020
5 min  leestijd
22.354
Netwerktest: hoe sterk sta je

Thuiswerken als ondernemer klinkt ideaal, maar hoe haal je het hoogste rendement uit je werktijd? Deze tips kunnen je helpen om meer focus te krijgen tijdens het ondernemen in een kantoor aan huis.

Concentratie thuiswerken

Het klinkt goed: werken zonder de afleiding van vergaderingen en geklets op kantoor. Aan dat voordeel heb je niets als je steeds naar de deur loopt om alle pakjes van de buurt aan te nemen. Of als je huisgenoten je veel storen.

Creëer een afgescheiden werkplek in huis en vertel je huisgenoten wat je werktijden zijn. Geen ruimte? Zorg dan minimaal voor een clean desk (of eettafel) policy: alle privézaken weg.

Ongestoord online

Zonder klanten en kantoorgenoten kan je gemakkelijker verdwijnen in een smartphone- of Googlebinge. Maak ook je digitale ruimte lekker leeg.

Bijvoorbeeld met apps waarmee je Facebook, Instagram of je hele internetverbinding blokkeert, zoals Freedom (iPhone en Android) of Stayfocusd (Chrome extensie).

Kosten besparen

Het voordeel van thuiswerken is dat je geen geld kwijt bent aan de huur van externe kantoorruimte en kosten voor woon-werkverkeer. De consequentie is wel dat zaken als je  energierekening hoger zullen uitvallen.

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

Hulp nodig bij je ondernemingsplan?

Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.

Download gratis voorbeeld


Toch weegt dit nadeel in veel gevallen lang niet op tegen de kosten die je met een gehuurde werkplek of flexplek zou maken en daarnaast valt er in huis nog veel te besparen. Bijvoorbeeld met deze tips:

  1. Gratis bellen: gebruik Skype, WhatsApp of belservices zoals Viber. Dit is natuurlijk alleen 'gratis' als je op de Wifi zit of een abonnement met onbeperkt dataverkeer hebt.
  2. Collectieve inkoop: bij beroepsverenigingen of zzp- en startersorganisaties kun je vaak profiteren van korting op je telefoon of andere voorzieningen. 
  3. Een dure bureaustoel. Echt. Investeer hierin, want rug- en nekklachten zijn een vervelende (en dure) bijwerking van thuiswerken op een niet-ergonomische werkplek. 

Duurzaam ondernemen

Als thuiswerkende starter onderneem je onbewust al duurzaam. Jij hebt geen extra kantoorruimte en reist weinig. Wil je extra duurzaam doen?

  1. Groene energie. Een dak met zonnepanelen en andere groene investeringen verdien je terug. 
  2. Energie besparen. Kies voor apparatuur met een A-energielabel. En gebruik een laptop in plaats van een desktop. Het verschil in energiegebruik kan groot zijn. Gebruik LED-lampen en laat in je werkkamer geen apparatuur op stand-by staan.
  3. Print zo min mogelijk papier en doe dit anders dubbelzijdig. Gebruik een navulset voor lege inktcartridges. Dit is niet alleen goedkoper, maar draagt ook bij aan een beter milieu. 
  4. Drink kraanwater. Een win-win, want hier word je ook productiever van.

Aftrekposten bij thuiswerken?

De kosten die je kwijt zou zijn aan het huren van een kantoor of flexplek, zou je bij de fiscus kunnen opvoeren en aftrekken als bedrijfskosten. Voor de kosten van een thuiskantoor geldt dit in principe niet.

Er zijn uitzonderingen mogelijk, maar dan moet jouw thuiskantoor apart verhuurbaar zijn. Dat wil zeggen: er moet sprake zijn van een aparte ingang en het pand moet volledige eigen voorzieningen hebben, zoals een toilet.

Wanneer woning als kantoor aftrekbaar?

Je moet dan ook het grootste deel van het inkomen op jouw thuiskantoor verdienen. De Belastingdienst heeft een hulpmiddel ontwikkeld om te bepalen of je hiervoor in aanmerking komt.

Omdat de voorwaarden van thuiswerken verschillen bij een huur- of koopwoning, is het altijd verstandig om dit soort zaken met jouw financieel adviseur te overleggen.

Heb je geen werkruimte met eigen opgang? Dan kun je geen kosten aftrekken, ook niet voor de inrichting. Een bureau, stoel, lampen en andere zaken komen dan voor eigen rekening.

Bepaalde bedrijfsmiddelen: wel aftrekbaar

Apparaten die je nodig hebt voor je werk, zoals een computer, printer, hoofdtelefoon, vakliteratuur, software en telefoon zijn bedrijfskosten.

In sommige gevallen is het mogelijk om de zakelijk gebruikte energie als bedrijfskosten op te voeren.

Productiviteit volgens jouw ritme

Een van de voordelen van thuiswerken is dat je geen vaste kantoortijden hoeft aan te houden. Tijdens een off day kun je een lange lunchwandeling maken om 's avonds langer door te gaan.

Begin altijd met je belangrijkste declarabele uren.

De valkuil van vrijheid is: uitstelgedrag. Een klassieke timemanagement-tip is: begin met het belangrijkste. De eerste uren ben je vaak het scherpst. Zo kun je snel je werk opleveren en weet je precies hoeveel uren er nog zijn voor.

Zet aan het eind van de dag de prioriteiten voor morgen op een rij en ga eerst geld verdienen om daarna optimaal te genieten van je freelancevrijheid.   

Balans tussen werk en privé

Je wint met thuiswerken gemiddeld een uur per dag, omdat je geen reistijd meer hebt. Wat doe je met dit kostbare uurtje? Nadenken over je strategie? Een nieuw product ontwikkelen?

Valkuil thuiswerken

Of vaker de kinderen van school halen, naar de sportschool of een uitgebreide lunch met een vriend of collega-zzp'er? Een valkuil is dat die lunch twee uur duurt of dat jij steeds degene bent die aanbiedt nog even de auto voor de APK weg te brengen of de boodschappen te doen. 

Je haalt het meeste winst uit dit voordeel als je weet dat je met thuiswerken gemiddeld een uur per dag wint. Niet meer en niet minder. 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Tips van de redactie

Een bedrijf aan huis starten doe je zo
Starten als freelancer: 5 aandachtspunten
5 tips om een vliegende start te maken met jouw bedrijf

Meer over zzp

Meer over zzp
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2024

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten