5 tips om een vliegende start te maken met jouw bedrijf

5 tips om een vliegende start te maken met jouw bedrijf

Als startende ondernemer zou je soms willen dat je een glazen bol had om in de toekomst te kunnen kijken: wordt mijn product of dienst wel of geen succes? Als starter kun je wel een aantal dingen doen om jouw kans van slagen te vergroten.

1. Ga uit van een realistisch budget

Er zijn altijd uitzonderingen, maar veruit de meeste starters beschikken tijdens de startfase niet over een onbeperkt budget. En om een onderneming goed van de grond te krijgen, zul je in bepaalde zaken moeten investeren. Als startende ondernemer of ZZP'er gaat het hierbij in eerste instantie vaak om bedrijfsmiddelen die je nodig hebt om je werk te kunnen uitvoeren. Denk aan goede computerapparatuur voor een tekstschrijver of consultant en een bestelbusje voor een aannemer. 

Terwijl er van veel kanten aan je getrokken zal worden om meer geld uit te geven (met betrekking tot investeren, adverteren etc.), moet jij, of jouw financieel adviseur, in de gaten houden welke bestedingen prioriteit hebben. Jouw financiële mantra zal in de beginfase van jouw bedrijf dus niet zozeer 'the sky is the limit' moeten zijn, maar eerder 'wie spaart, die heeft wat'.

Als je in het begin voldoende geld achter de hand houdt om eventuele tegenvallers op te vangen, kom je minder snel in de financiële problemen. En dat reclamebord bij de plaatselijke sportvereniging? Dat kan over een half jaar ook nog.

2. Reken het juiste tarief

Een van de belangrijkste besluiten die je als starter moet nemen, is het bepalen van een kostprijs: wat ga ik rekenen voor mijn product of dienst? Hoe verleidelijk het in de startfase ook is om jouw concurrenten af te troeven met absolute bodemprijzen, dit is meestal niet zo'n slimme zet. Een lage instapprijs hanteren om zoveel mogelijk klanten te winnen, maakt het nagenoeg onmogelijk om jouw tarieven op een later tijdstip weer te verhogen. 

Vanuit de klant gezien kan een superlaag tarief bovendien een tegenovergesteld effect hebben: goedkoop is duurkoop en wat niets kost, heeft vast ook geen waarde. Beter is het dan ook om vanaf het begin een marktconforme prijs te hanteren, zodat je een goede uitgangspositie behoudt voor onderhandelingen. Benieuwd hoe je in jouw sector een goed tarief bepaalt? Lees er alles over in het artikel Welk tarief mag jij als ZZP'er rekenen?

3. Vermijd de klassieke 'thuiswerkvalkuil'

Thuiswerken: het klinkt veel mensen als muziek in de oren, maar je moet hiervoor wel over de nodige discipline beschikken. De kans dat je thuis wordt afgeleid van jouw werkzaamheden is een stuk groter dan wanneer je op kantoor zit en als zelfstandig ondernemer heb je straks geen baas meer die jou achter de broek aanzit om een bepaalde opdracht af te maken.

Het gevaar bestaat dan dat je 's ochtends keurig op tijd achter de computer plaatsneemt, maar om half zes 's avonds eigenlijk maar weinig concreets hebt uitgevoerd (de was moest tussendoor nog worden opgehangen, je zoontje wegbrengen naar hockeyles, op social media gebeurde van alles etc.).  Dat werkt op de langere termijn niet bijster effectief. De oplossing ligt echter voor de hand: zorg ervoor dat je onderscheid leert maken tussen werk en privé. 

Op de dagen dat je werkt, ben je voor de rest van het gezin thuis net zo goed afwezig als toen je nog hele dagen op kantoor doorbracht. Tip: werk in een bij voorkeur afgesloten ruimte en hanteer zo veel mogelijk vaste werktijden waarop je in principe niet gestoord mag worden.

Daarnaast is het aan te raden ook digitaal afstand te nemen van privé-zaken: maak bijvoorbeeld een apart e-mailadres aan en maak gebruik van een zakelijke telefoon. Meer tips vind je in het artikel Benut de voordelen van thuiswerken: 6 tips.  

4. Leer omgaan met kritiek

Je hoort natuurlijk liever complimenten, maar kritiek is uiteindelijk net zo waardevol, of zelfs nog waardevoller. Doorgewinterde ondernemers in jouw branche en netwerk hebben de fase waarin jij zit ooit zelf ook doorgemaakt; zij zullen de financiële obstakels en andere problemen waar jij tegen aanloopt herkennen en hebben daar misschien ook wel een goede oplossing voor. Maar deze goed bedoelde raad moet je wel wíllen ontvangen.

In dat geval zul je op de lange termijn kunnen profiteren van de opbouwende kritiek van jouw adviseurs,  klanten en leveranciers. In veel gevallen zijn ook zij gebaat bij een doorlopende samenwerking met jou.

Houd in je achterhoofd dat deze partijen niet voor niets kritiek geven en ga hier goed mee om. Probeer de reacties niet al te persoonlijk aan te trekken. Het advies is immers niet op jou persoonlijk gericht, maar eerder bedoeld om de samenwerking verder vooruit te helpen. 

5. Creëer voldoende businesskansen

Een gemiddelde startup wordt niet met de naamsbekendheid en status van Apple of Heineken geboren. Voor iedere ondernemer geldt dat acquisitie een belangrijke rol speelt bij de dagelijkse bedrijfsvoering. Als startende ondernemer zul je hier zelfs nog een tikje harder aan moeten trekken: zonder blijvende aanwas van klanten of opdrachtgevers, heb je ook geen uitzicht op nieuwe inkomsten.

Netwerken geblazen dus! Er zijn meerdere manieren waarop je dat kunt doen. Laat bijvoorbeeld voormalige klanten weten wanneer je weer open staat voor nieuwe klussen, gebruik actief social media-sites zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, plan regelmatig een middag cold calling in, ga naar netwerkbijeenkomsten, verstuur nieuwsbrieven en zorg er daarnaast voor dat jouw zakelijke website online goed gevonden wordt. 

Tot slot: menig oriënterende starter vraagt zich af wat hét perfecte moment is om de sprong naar het ondernemerschap te wagen. Volgens de ondernemer uit dit filmpje bestaat dat moment niet en is het aan jou om te bepalen wanneer je klaar bent om te starten. Bekijk de video met Mark Vletter van Voys:

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Een goede bedrijfsnaam bedenken is een essentieel onderdeel van het starten van jouw nieuwe bedrijf. Maar hoe vind je de naam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis PDF over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Lees ook

Een bedrijf starten: waar begin je?
9 aandachtspunten bij het starten van een bedrijf
Zo vind je het gat in de markt
Een bedrijfsplan in 10 stappen
6 redenen om nu een bedrijf te starten
Een bedrijf aan huis starten doe je zo

Bijgewerkt op: 22-01-2018

Wat vind je van dit artikel?

x4
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.