Zo doe je als ondernemer op de juiste manier belastingaangifte

Bijgewerkt op 29 september 2020
4 min  leestijd
711
Image
Zo doe je als ondernemer op de juiste manier belastingaangifte

De belastingaangifte voor (startende) ondernemers is minder werk dan het in eerste instantie lijkt. Als je tenminste goed voorbereid bent. Volg deze checklist om op de juiste manier belastingaangifte voor zzp’ers te doen. 

Check of je belastingaangifte voor ondernemers moet doen

Controleer eerst of je belastingaangifte voor ondernemers moet doen. Je bent niet automatisch ondernemer voor de inkomstenbelasting, ook al ben je  bijvoorbeeld wel ondernemer voor de btw. De Belastingdienst heeft een Ondernemerscheck die je online kunt invullen.

Zelf belastingaangifte doen of uitbesteden

Denk goed na over of je zelf belastingaangifte gaat doen of je dit liever uitbesteedt aan een boekhouder of accountant. Als de administratie een struikelblok is of je geen tijd en zin hebt om je hierin te verdiepen, kun je overwegen om de belastingaangifte uit te besteden aan een accountant of boekhouder

Hulp bij belastingaangifte voor ondernemers

Hulp bij de belastingaangifte kost geld, maar biedt ook veel gemak. Een accountant kent alle fiscale regels en is op de hoogte van alle recente (belasting)wijzigingen. Als je een boekhouder inhuurt, profiteer je maximaal van alle belastingvoordelen en weet je zeker dat de aangifte goed is ingevuld.

Zakelijke rekening openen

Vaak stellen boekhouders het hebben van een zakelijke rekening verplicht, het zorgt er in ieder geval voor dat alle privé en zakelijke transacties gescheiden zijn. Hierdoor is je administratie al een stuk overzichtelijker. 

Uitstel belastingaangifte aanvragen

Ondernemers moeten voor 1 mei de belastingaangifte doen. Wil je meer tijd hebben of gewoon geen risico lopen dat je de boekhouding te laat inlevert? Vraag dan uitstel aan bij de Belastingdienst.

Heb je een boekhouder of accountant, laat deze persoon dit dan doen, via de Uitstelregel belastingconsulenten. Dan hoef je verder niets te doen.

Zakelijke administratie inrichten 

Iedere ondernemer is verplicht een zakelijke administratie te voeren. Die moet de Belastingdienst bij een controle gemakkelijk kunnen checken, dus het is belangrijk dat je dit digitaal goed inricht. 

Het aantal facturen, offertes en bonnetjes neemt gedurende een jaar snel toe. Ga daarom vanaf het begin zorgvuldig te werk, zodat je het overzicht niet kwijtraakt. Dit scheelt jou of je boekhouder veel tijd en dus geld bij de belastingaangifte. Het bijwerken van een geordende administratie gaat een stuk sneller.

Image
whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.

Download gratis PDF

Zakelijke rekening koppelen met boekhouding

De zakelijke rekening is de basis van je boekhouding. De meeste ondernemers doen tegenwoordig de boekhouding online of via een app. Er zijn talloze tools die je bij je administratie een handje kunnen helpen. Je koppelt dan een online boekhoudpakket aan je zakelijke rekening. Je betaalt meestal maandelijks abonnementskosten. 

Je kunt boekhoudpakketten eenvoudig koppelen aan Rabo Internetbankieren Professional

In deze pakketten zitten tegenwoordig bijna alle administratieve handelingen verwerkt, waaronder:

  • Facturen en bonnen scannen of uploaden
  • Bij- en afschrijvingen automatisch in je administratie
  • Btw-aangifte automatisch opgemaakt
  • Offertes en facturen maken

Online boekhouden is geschikt voor zzp’ers die geen zin hebben om te worstelen metExcel-sheets of schoenendozen met bonnetjes bij te houden, maar direct overzicht willen hebben van hun financiën. Hiermee gaat je boekhouding én btw-aangifte bijna vanzelf. 

Aftrekposten verzamelen

Startende ondernemers kunnen gebruikmaken van verschillende aftrekposten bij de belastingaangifte. Van de zelfstandigen- en startersaftrek tot zakelijke kosten en je arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Verzamel alle aftrekposten, zodat je fiscaal maximaal profiteert. 

Zakelijke kosten

Bedrijfskosten zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Dit zijn alle kosten die je zakelijk maakt: van telefoonkosten en de leaseauto tot het onderhoud van je website.

Privékosten

Verzamel de jaaroverzichten van je hypotheek- en AOV-documenten, dit zijn privé-aftrekposten.

Let op: De AOV is een persoonlijke verzekering. Je trekt de premie af bij ‘uitgave voor inkomensvoorzieningen’.  

Fiscale aftrekposten

Om jouw belastbare inkomen te bepalen, mag je van de winst uit onderneming nog een aantal fiscale aftrekposten aftrekken. Als je tenminste aan de voorwaarden van het ondernemerschap en het urencriterium voldoet.

De aftrekposten bestaan uit: 

Heb je alles van de winst afgetrokken? Dit is het bedrag waar je inkomstenbelasting over betaalt.

Image
zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Meer over belastingaangifte

Meer over belastingaangifte