Kosten zakelijke rekening aftrekbaar

Zijn de kosten van een zakelijke rekening aftrekbaar?

De kosten voor je zakelijke rekening zijn aftrekbaar van de belasting. Je betaalt hierover geen btw. Voorkom dat je belastingvoordeel misloopt met deze 4 tips.

1. Zakelijke bankrekening: 100% fiscaal aftrekbaar

De kosten van je zakelijke rekening zijn aftrekbaar. Het is dan voor de Belastingdienst aannemelijk dat je die 100% voor je bedrijf gebruikt.

Gebruik je een privérekening? Dan is het lastiger om aan te tonen dat jouw bankkosten (deels) zakelijk zijn. Fiscaal gemak is echt een van de belangrijkste voordelen van een zakelijke rekening

2. Check maandelijks je bankkosten

Benut al je aftrekposten maximaal om je belastbare inkomen zo laag mogelijk te krijgen. Zo loop je geen fiscaal voordeel mis. Het is echt een startersvalkuil om de bankkosten niet op te voeren als aftrekpost.

Ondernemers zien de kosten soms over het hoofd omdat ze automatisch afgeschreven worden. Als je alleen focust op inkomende bonnen en facturen, neem je ze niet mee. 

De factuur met alle bankkosten vind je in de app van je zakelijke rekening. Je kunt ook even alle afschrijvingen nalopen als check voor je aangifte. Heb je alle bankkosten meegerekend?

Als starter krijg je overigens vaak flinke korting op je zakelijke rekening. De aftrekpost is dan dus ook kleiner dan in de jaren erna.

3. Voer bankkosten op bij de inkomstenbelasting 

Je bankkosten geef je op bij de jaaraangifte inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting (bij een bv). Je geeft het totale bedrag op. De post ‘winst uit onderneming’ wordt dan lager.

Let op! Je betaalt geen btw over je zakelijke rekening, dus bij de omzetbelasting voer je niets op als ‘voorbelasting’.

4. Trek álle bankkosten af: van bankrekening tot pinautomaat

Naast de kosten voor je zakelijke rekening, neem je wellicht ook nog extra producten af, zoals een creditcard; een pinautomaat of transactiekosten bij je online kassa. Ook die kosten zijn zakelijk aftrekbaar.

Let op: over sommige extra producten of diensten, betaal je wél btw. Bijvoorbeeld de huur van een pinautomaat. Of als je een papieren kopie van een rekeningafschrift aanvraagt.

Kijk goed op de factuur van je bank als je zo’n extra dienst afneemt en voer de btw op bij de btw-aangifte. Check waar je bij de Rabobank wel en geen btw over betaalt.

Gepubliceerd op:
10-04-2020

Wat vind je van dit artikel?

x8
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Belasting

Iedereen in Nederland betaalt belasting, maar voor ondernemers werkt het net even anders. 

De soort belastingen die jij straks moet betalen aan de fiscus, hangt onder meer af van het type bedrijf dat je start en of je wel of geen personeel inhuurt.

Als starter moet je in ieder geval de volgende zaken uitzoeken en regelen:

  1. Check jouw verplichtingen op belastinggebied
  2. Doe op tijd aangifte voor de inkomstenbelasting en btw.
  3. ​Profiteer waar mogelijk van fiscaal voordeel met aftrekposten.

​Lees meer over de  belastingaangifte voor ondernemers.
 

Handig: btw berekenen met de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.485 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.