Zijn de kosten van een zakelijke rekening aftrekbaar?

Bijgewerkt op 09 januari 2023
4 min  leestijd
9.637
Auteur: Heleen Ronner
Kosten zakelijke rekening aftrekbaar

De kosten voor je zakelijke rekening zijn aftrekbaar van de belasting. Je betaalt hierover geen btw. Voorkom dat je belastingvoordeel misloopt met deze 4 tips.

  1. Zakelijke bankrekening: 100% fiscaal aftrekbaar
  2. Check maandelijks je bankkosten
  3. Voer bankkosten op bij de inkomstenbelasting 
  4. Trek álle bankkosten af: van bankrekening tot pinautomaat

1. Zakelijke bankrekening: 100% fiscaal aftrekbaar

De kosten van je zakelijke rekening zijn aftrekbaar. Het is namelijk voor de Belastingdienst aannemelijk dat je die 100% voor je bedrijf gebruikt.

Gebruik je een privérekening? Dan is het lastiger om aan te tonen dat jouw bankkosten (deels) zakelijk zijn. Fiscaal gemak is echt een van de belangrijkste voordelen van een zakelijke rekening

Geen btw op bankkosten

Er zit geen btw op bankkosten. Je betaalt als ondernemer of zzp'er dus geen btw over de kosten van je zakelijke bankrekening. Bankkosten zijn namelijk vrijgesteld van btw. Houd hier rekening mee wanneer je bijvoorbeeld de aangifte voor de omzetbelasting moet doen.

Let op: met een privérekening mag je van de meeste banken geen zakelijke transacties doen

2. Check maandelijks je bankkosten

Benut al je aftrekposten maximaal om je belastbare inkomen zo laag mogelijk te krijgen. Zo loop je geen fiscaal voordeel mis. Het is echt een startersvalkuil om de bankkosten niet op te voeren als aftrekpost.

Ondernemers zien de kosten soms over het hoofd omdat ze automatisch afgeschreven worden. Als je alleen focust op inkomende bonnen en facturen, neem je ze niet mee. 

De factuur met alle bankkosten vind je in de app van je zakelijke rekening. Je kunt ook even alle afschrijvingen nalopen als check voor je aangifte. Heb je alle bankkosten meegerekend?

Als starter krijg je overigens vaak flinke korting op je zakelijke rekening. De aftrekpost is dan dus ook kleiner dan in de jaren erna. Direct je zakelijke rekening openen? Bij Rabobank regel je het in 5 minuten online.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Als startende ondernemer krijg je van Rabobank een steuntje in de rug. Open nu een zakelijke rekening: de eerste 6 maanden gratis.

 

Bekijk jouw voordelen

3. Voer bankkosten op bij de inkomstenbelasting 

Je bankkosten geef je op bij de jaaraangifte inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting (bij een bv). Je geeft het totale bedrag op. De post ‘winst uit onderneming’ wordt dan lager.

Let op! Je betaalt geen btw over je zakelijke rekening, dus bij de omzetbelasting voer je niets op als ‘voorbelasting’.

4. Trek álle bankkosten af: van bankrekening tot pinautomaat

Naast de kosten voor je zakelijke rekening, neem je wellicht ook nog extra producten af, zoals een creditcard; een pinautomaat of transactiekosten bij je online kassa. Ook die kosten zijn zakelijk aftrekbaar.

Let op: over sommige extra producten of diensten, betaal je wél btw. Bijvoorbeeld de huur van een pinautomaat. Of als je een papieren kopie van een rekeningafschrift aanvraagt.

Kijk goed op de factuur van je bank als je zo’n extra dienst afneemt en voer de btw op bij de btw-aangifte. Check waar je bij de Rabobank wel en geen btw over betaalt.

Tip: ontdek deze zakelijke rekening voor zzp'ers

Als zzp'er probeer je vaak goed op de kleintjes te letten. Maandelijkse abonnementskosten voor een zakelijke rekening kunnen behoorlijk aantikken. Daarom heeft Rabobank de Rabo ZZP Rekening in het leven geroepen. Bij deze variant betaal je per transactie een vast bedrag van € 0,39.

Extra fijn: de Rabo ZZP Rekening is maandelijks opzegbaar.

Je hoeft dus niet te betalen voor het gebruik van je betaalrekening, pinpas of online bankieren. Blijk je uiteindelijk erg veel transacties te hebben, bijvoorbeeld omdat je bedrijf groeit? Dan kun je makkelijk overstappen naar een standaard zakelijke rekening.

Profiteer van Startersvoordeel

Wist je dat je als starter nog meer voordeel krijgt? Als startende zzp'er (minder dan één jaar geleden gestart) geldt Rabo Startersvoordeel, je betaalt dan het eerste half jaar ook geen kosten voor je transacties.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

  • Zijn de kosten van een zakelijke rekening fiscaal aftrekbaar?
    Ja, alle kosten voor een bedrijfsrekening (dit wordt ook wel een 'zakelijke rekening' genoemd) zijn volledig fiscaal aftrekbaar. Door het volgen van de vier stappen in dit artikel loop je geen enkel belastingvoordeel mis.
  • Betaal ik btw over de kosten voor een zakelijke rekening of bedrijfsrekening?
    Nee. De kosten voor het openen en gebruiken van een zakelijke rekening (ook wel 'bedrijfsrekening' genoemd) zijn vrijgesteld van btw. Over sommige extra producten of diensten, betaal je wél btw. Bijvoorbeeld de huur van een pinautomaat. Of als je een papieren kopie van een rekeningafschrift aanvraagt.
  • Waar moet ik op letten bij het openen van een zakelijke rekening voor mijn eigen onderneming?
    Door het volgen van de vier stappen in dit artikel loop je geen enkel voordeel mis bij het openen en gebruiken van een zakelijke rekening. Wist je bijvoorbeeld dat je geen btw hoeft te betalen over de kosten van een zakelijke rekening oftewel bedrijfsrekening? 

Meer over belasting

Meer over belasting
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten