Perfecte branding startup

In 3 stappen naar de perfecte branding van jouw startup

Van jouw startende onderneming een sterk merk maken. Dat is méér dan een logo ontwerpen en huisstijlkleuren kiezen. Branding gaat over jouw product, jouw medewerkers en jouw klanten. In deze column legt Tamara Wouda van 99designs in drie stappen uit hoe jij alles uit jouw merk kunt halen.

Stap 1: verfijn het branding verhaal

Jouw merk is de boodschap van jouw onderneming en dat verhaal begint met jouw verhaal. Vertel jouw medewerkers, klanten en investeerders:

  • Hoe jij op dit idee bent gekomen
  • Wat je heeft doen beslissen om het te lanceren
  • Hoe je de toekomst ziet
     

Op momenten dat jouw medewerkers (potentiële) klanten ontmoeten, moeten ze deze kernboodschap kennen en kunnen delen. Denk daarom na over de manier waarop je het verhaal vormgeeft, zodat medewerkers en klanten het wíllen delen. Denk ook na over hoe het verhaal jou onderscheidt – en voorsprong geeft op de concurrentie.

Stap 2: bepaal de naam

Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken en voor veel klanten vormt de bedrijfsnaam deze eerste indruk. In een overvolle marktplaats kan de juiste naam de sleutel tot succes betekenen, terwijl een slechte naam jouw kansen met nieuwe klanten kan verpesten.

Overweeg je een woordspeling of bekende kreet? Slaap er nog een nachtje over. De naam kan nú pittig klinken, maar mogelijk ontstaan er problemen wanneer je jouw werkzaamheden gaat uitbreiden naar een nieuwe markt waar de woordspeling niet zinvol is, of gewoonweg niet grappig.

Denk ook na over de URL en hoe deze eruitziet als iemand hem intikt of aanklikt. Dit voorkomt URL's als www.whorepresents.com (Who Represents), www.penisland.net (Pen Island) en www.powergenitalia.com (Italiaanse stroomleverancier).

Vergeet ook niet de vindbaarheid van jouw naam te checken met de Google Keyword Planner. Zo kun je ervoor zorgen dat je in de zoekresultaten verschijnt van eventuele klanten. Met de perfecte combinatie van woorden kom je tot een beter resultaat.

Stap 3: definieer jouw look

Pas als je zeker weet dat je jouw verhaal en naam met de wereld kunt delen, ben je klaar voor de volgende stap: nadenken over hoe je wilt dat het merk eruit komt te zien. Er zijn oneindig veel opties om jouw verhaal en product te ondersteunen. Bijvoorbeeld via een bepaalde stijl, lettertype, kleurenschema's, mascottes, 3D etc. Haal het maximale uit jouw designer en geef diepgaande instructies, die in ieder geval de volgende informatie moeten bevatten:

  1. Merk en onderneming: deel informatie over jouw doelen, markt(en), locaties en over de demografie van de doelgroep.
  2. Industrie en concurrenten: wat vind je goed aan andere ontwerpen en wat wil je per se voorkomen in jouw branding?
  3. Waarden, gevoel en boodschap: wat moet het ontwerp over jou en jouw bedrijf communiceren?
  4. Kleuren en beeld: zoek kleuren, afbeeldingen en ideeën die samen een algemene richting of een thema aangeven. Voeg deze toe aan Pinterestborden en door gebruik te maken van poll apps, kun je hierover naar de mening van collega's, mentoren, familie en vrienden vragen. Wanneer je bang bent dat je een verkeerde keuze maakt, kun je altijd nog de Kuler tool van Adobe inschakelen.
  5. Technische specificaties: schrijf elke technische specificatie op die jij van de designer wilt ontvangen. Denk aan het formaat, de vorm of lettertypes. Als je hier zelf aan wilt werken, zijn ILoveTypography of Dafont handige websites om verschillende stijlen te testen.

[Bron: MKB Servicedesk]

Externe auteurs

Ikgastarten.nl werkt regelmatig samen met deskundigen op het gebied van belastingen, juridische zaken, marketing en andere (voor ondernemers) relevante vakgebieden. Deze 'externe auteurs' publiceren eenmalig of op terugkerende basis informatieve en inspirerende artikelen. Wil jij vanuit jouw expertise ook een artikel schrijven voor dit platform? Stuur dan een korte motivatie naar redactie@mtmediagroep.nl.

Lees ook

3 manieren om te bouwen aan een internationaal merk
Checklist: zo ontwikkel je een goede huisstijl
10x effect met low-budget marketing
5 vragen en antwoorden over merkbescherming
Checklist: merk in de markt zetten


Tamara Wouda is country manager bij 99Designs. Daarnaast studeert ze New Media & Digital Culture aan de Universiteit Utrecht.

Bijgewerkt op: 09-09-2014 Gepubliceerd op:
10-09-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.