7 tips voor het omgaan met wanbetalers

Bijgewerkt op 16 januari 2024
7 min  leestijd
12.932
Auteur: Redactie
7 tips voor het omgaan met wanbetalers

Factuur nog niet betaald? Als ondernemer maak je regelmatig mee dat een bedrag niet op de afgesproken datum is overgemaakt. Hoe ga je om met een wanbetaler, liefst zonder dat je naar de rechter hoeft?

Iédere ondernemer krijgt een keer te maken met een wanbetaler. In dit artikel zetten we 7 tips op een rij. Benieuwd naar een specifieke tip? Klik dan direct op de link hieronder.

  1. Inventariseer het risico
  2. Vermeld betalingstermijn op factuur
  3. Stuur een eerste herinnering
  4. Neem telefonisch contact op
  5. Stuur een tweede herinnering
  6. Schakel een incassobureau in
  7. Stap naar de rechter

1. Inventariseer het risico met kredietinformatie

Voorkomen is beter dan genezen. Het is daarom slim om voor het aannemen van opdrachten eerst het klantenrisico te controleren. Wat is de kans dat deze opdrachtgever niet gaat betalen? Kijk in je netwerk of je mensen kent die bij deze klant een opdracht hebben aangenomen.

Je kunt ook navraag doen naar de ondernemer achter het bedrijf bij Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Hier wordt voornamelijk gekeken naar betalingsachterstanden bij leningen, abonnementen en andere langlopende betalingen. Verder zijn er bedrijven die (tegen betaling) kredietinformatie verstrekken. Creditsafe en Graydon zijn zulke bedrijven.

2. Vermeld áltijd het betalingstermijn op factuur

Een factuur moet aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen. Het toevoegen van een factuurdatum en de betalingstermijn zijn daar voorbeelden van. Wanneer je duidelijk vermeldt op welke dag de factuur is opgesteld en wanneer de betaling uiterlijk dient te geschieden, kan daarover geen onduidelijkheid over bestaan.

Het kan zijn dat je klant wil dat je een opdracht- of klantnummer op je factuur zet. Doe dat, zo voorkom je namelijk gedoe.

Zo kan je factuur eruit komen zien:

 

Image
Voorbeeld factuur ZZP

De gemiddelde betalingstermijn ligt tussen de veertien en dertig dagen, tenzij een afwijkende termijn is opgenomen in de algemene voorwaarden of als je andere afspraken met de opdrachtgever hebt gemaakt.

whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips!

Download gratis PDF

3. Stuur een eerste herinnering

Heb je na deze termijn nog steeds geen betaling ontvangen? Dan kun je de klant of opdrachtgever een eerste herinnering sturen. Let wel: dit is slechts een 'friendly reminder'.

De toon van het bericht is zakelijk, maar vriendelijk en niet al te dwingend. Je weet namelijk nog niet waarom er een betalingsachterstand is opgetreden.

Misschien was de collega van de financiële administratie met vakantie of kwam de factuur per ongeluk ergens onderop een stapel terecht. Een gangbare betaaltermijn in deze fase is 7 dagen. In de praktijk komt het in de meeste gevallen wel goed. Vaak weet de klant namelijk al wel dat hij of zij fout zit en zal het niet lang duren voor het bedrag op je rekening staat.

Heb je het geld echt nú nodig?

Als ondernemer weet je dat het lang kan duren voordat jouw facturen worden betaald. Maar soms heb je het geld snel nodig voor jouw dagelijkse bedrijfsvoering. Dan kan Factuur Financiering van Rabobank uitkomst bieden.

Factuur Financiering is een kortlopende lening op basis van een uitstaande factuur aan een ander bedrijf of aan een consument.

De volgende voorwaarden gelden:

  • Voor facturen van € 1.000 tot € 100.000
  • Rabobank schiet 100% van het factuurbedrag voor
  • Snel duidelijkheid over je aanvraag

4. Neem telefonisch contact op

Als je een week na het versturen van de eerste herinnering toch nog geen reactie hebt gekregen, is het tijd voor de volgende stap. Je gaat de klant er nogmaals aan herinneren dat er nog een rekening uitstaat.

Het beste is dan in principe om even te bellen. Zo'n persoonlijke benadering staat vriendelijker dan een vervolgbrief en dat vergroot de kans op een snelle betaling.

Vijf tips voor een telefoongesprek met een opdrachtgever

  1. Kies het juiste moment:

    Bel op een moment dat de klant waarschijnlijk beschikbaar is en rustig kan praten. Vermijd drukke tijden zoals maandagochtenden of vrijdagmiddagen.
  2. Bereid je goed voor:

    Zorg voor alle relevante informatie over de openstaande factuur en eerdere communicatie. Wees voorbereid op mogelijke vragen van de klant voor een professioneel en geïnformeerd gesprek.
  3. Hanteer een vriendelijke toon:

    Wees vriendelijk, respectvol en professioneel, zelfs als de klant minder meewerkend lijkt. Vermijd beschuldigende tonen en focus op het vinden van een oplossing.
  4. Stel open vragen en luister actief:

    Voer een constructief gesprek door open vragen te stellen en actief naar de klant te luisteren. Toon begrip voor eventuele bezwaren en probeer samen tot een oplossing te komen.
  5. Maak duidelijke afspraken en bevestig schriftelijk:

    Maak tijdens het gesprek duidelijke afspraken over betalingsbedrag en termijn. Bevestig deze afspraken schriftelijk via e-mail of brief om misverstanden te voorkomen en een formele bevestiging te hebben.

5. Stuur een tweede herinnering

Kun je de klant met geen mogelijkheid telefonisch te pakken krijgen of wordt de mondelinge belofte om de betaling alsnog zo snel mogelijk te voldoen niet nagekomen? Dan mag je een tweede betalingsherinnering sturen.

Hoe begrijpelijk ook: weersta de verleiding om je frustratie te uiten op papier en blijf in de brief zakelijk en beleefd. Wees wel heel duidelijk naar de ontvanger toe. Geef aan dat als de situatie nu niet snel wordt opgelost, je genoodzaakt bent tot het nemen van verdere stappen.

6. Schakel een incassobureau in

Nog steeds geen reactie? Je kunt ervoor kiezen om nog een keer de telefoon op te pakken. Maar het is zeker niet gek om nu met een incassobureau in zee te gaan. In dit geval stel je deze debiteur in gebreke.

Wanneer je de klant of opdrachtgever laat weten dat je met dwangmiddelen de vordering gaat innen, vergeet dan niet te vermelden dat ook alle bijkomende kosten voor zijn rekening zullen komen.

Als startende ondernemer kan het voordeliger zijn om te kiezen voor een incassobureau dat werkt op een basis van 'no cure no pay'. In het geval dat er niets wordt geïncasseerd, worden er namelijk ook geen kosten bij jou in rekening gebracht.

Bij een eventueel faillissement zijn de kosten van een deurwaarder en de daarop volgende gerechtelijke procedure voor eigen rekening.

7. Stap naar de rechter

De laatste stap in dit proces is de gang naar de rechtbank. Het is sowieso slim als je een zakelijke rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten. Daarmee word je niet met extra kosten opgezadeld voor het inhuren van een juridisch adviseur. Die helpt je met het sturen van een dagvaarding, waarmee je de klant voor de rechter daagt.

Wat staat daar allemaal in?

  • Wat je eist.
  • De onderbouwing van deze eis.
  • Je bewijzen.
  • Waarom de de gedaagde partij wordt aangesproken.

In de meeste gevallen komt het gelukkig niet zover en wordt de betaling, al dan niet met enige vertraging, alsnog voldaan.

Alternatief rechtbank

Een digitaal alternatief voor de fysieke gang naar de rechtbank is DigiTrage, een digitale arbitrage voor incassovorderingen. Ondernemers kunnen deze clausule in hun algemene voorwaarden opnemen. Wanneer een factuur onbetaald blijft, kan de zaak vervolgens online worden ingediend. 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Veelgestelde vragen over omgaan met wanbetalers

  • Hoe kun je het klantenrisico controleren voordat je een opdracht aanneemt?
    Inventariseer het risico door navraag te doen bij mensen in je netwerk die bij de klant een opdracht hebben aangenomen of door kredietinformatie op te vragen bij Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel of bij bedrijven zoals Creditsafe en Graydon.
  • Wat zijn enkele belangrijke voorwaarden die een factuur moet hebben?
    Een factuur moet onder andere de factuurdatum en de betalingstermijn vermelden. Het toevoegen van een opdracht- of klantnummer als de klant dat wil, kan ook handig zijn.
  • Binnen hoeveel dagen moet een factuur betaald worden? Als je niks met je klant regelt, moet de rekening binnen 30 dagen worden betaald. De wet zegt gewoon: als er geen afspraken zijn gemaakt, moet je binnen 30 dagen betalen. Als je iets wilt vastleggen, mag je maximaal 60 dagen afspreken in een overeenkomst.
  • Wat is het doel van de eerste herinnering en wat is een gangbare betaaltermijn in deze fase?
    Het doel van de eerste herinnering is om de klant vriendelijk te attenderen op de betalingsachterstand. De gangbare betaaltermijn in deze fase is 7 dagen.

 

Meer over zzp

Meer over zzp
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2023

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten