Jaarrekening opstellen

Een jaarrekening opstellen: waarop moet je letten?

Het opstellen van een jaarrekening is voor ondernemers met bepaalde rechtsvormen (of hun accountants) verplichte kost. In deze checklist lees je wat hierbij komt kijken: de jaarrekening opstellen: waarop moet je letten?

Een jaarrekening, wat is dat?

Simpel gezegd moet je de jaarrekening zien als een financieel eindverslag van je bedrijf, waarin je beschrijft wat je zakelijk gezien hebt gedaan in het betreffende boekjaar. Zo maak jij (of je accountant) in feite de financiële balans op. Met dit document, dat je in dat geval jaarlijks moet deponeren bij de Kamer van Koophandel (KvK), maak je dus de financiële balans op van een specifiek boekjaar.

Belangrijk om te weten is dat een jaarrekening goed moet aansluiten op jouw zakelijke administratie, waarin je bewijzen van inkomsten en uitgaven (denk aan facturen, bankafschriften en losse bonnetjes) bewaart. 

Voor een beginnend ondernemer kan het opstellen van een jaarrekening best een ingewikkeld proces zijn en het komt dan ook geregeld dat starters deze taak uitbesteden aan een professional, maar het is bij een kleine onderneming zeker niet ondenkbaar dat je dit zelf doet. 

Houd er wel rekening mee dat het bij grotere bedrijven verplicht is om de jaarrekening te laten goedkeuren door belastingadviseur of accountant. Dan zou je overweging kunnen maken dat het qua tijdsinvestering misschien voordeliger is om dit hele proces uit te besteden.

Of deze verplichte controle ook van toepassing is op voor jouw onderneming, kun je trouwens hier checken bij de KvK.

Tip: btw-calculator

Wie moet een jaarrekening opstellen?

Het jaarlijks opstellen van een jaarrekening is verplichte kost voor ondernemers die een rechtsvorm hebben met rechtspersoonlijkheid. Het gaat voornamelijk om de volgende vijf rechtsvormen:

  • Besloten vennootschap
  • Naamloze vennootschap
  • Stichting
  • Vereniging
  • Coöperatie/onderlinge waarborgmaatschappij

Moet een zzp’er een jaarrekening opstellen?

Nee, dit is niet noodzakelijk. Als zelfstandige professional moet je tegen het einde van het jaar wel zorg dragen voor een balans en winst- en verliesrekening. Echter, als jij je administratie door iemand anders laat bijhouden, zal deze persoon dit meestal voor jou doen.

Voor de Belastingdienst is het (laten) opstellen van een jaarrekening dus niet altijd relevant. Je zou dus eens met je accountant kunnen overleggen of een uitgebreide jaarrekening in jouw situatie wel van belang is. 

Overigens komt een complete jaarrekening wel van pas als je een lening wilt afsluiten of een hypotheek wilt aanvragen voor je nieuwe huis. In dat geval kan een bank jou verzoeken tot het overleggen van een volledige jaarrekening.

Wat mag niet ontbreken in de jaarrekening?

Een jaarrekening kun je opdelen in drie delen, te weten:

  • De balans: is een momentopname van de financiële status van het bedrijf. In deze checklist lees je hoe je zo'n balans opstelt.
  • Een uitgebreide winst- en verliesrekening: geeft een overzicht van alle inkomsten en uitgaven van jouw onderneming gedurende het afgelopen jaar.
  • Een toelichting op bovengenoemde onderdelen: hoe uitgebreid deze beargumentatie moet zijn, hangt onder meer af van de bedrijfsomvang. Een klein bedrijf kan vaak volstaan met het aantal werkzame personen binnen het bedrijf te vermelden en in te gaan de manier waarop de balans is opgesteld. Grotere rechtspersonen hebben er meer werken en moeten bijvoorbeeld ook een jaarverslag en accountantsverklaring deponeren.

Wanneer moet je de jaarrekening uiterlijk deponeren?

De deadline voor jaarrekeningen kunnen onderling verschillen, maar de KvK houdt in de regel aan dat jij (of de accountant) de jaarrekening uiterlijk acht dagen na vaststelling bij de instantie moet hebben gedeponeerd. Ook de uiterste termijnen voor vaststelling zijn per rechtspersoon verschillend.

andres

Succesvolle administratie

Je zakelijke én privé-administratie op orde houden? Een zakelijke rekening is voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

Meer weten

Het bestuur moet uiterlijk vijf maanden na afloop van het boekjaar een jaarrekening hebben opgesteld en deze hebben voorgelegd aan de aandeelhouders, tenzij er om uitstel is gevraagd en de aandeelhouders hiermee akkoord zijn gegaan. 

Indien de jaarrekening binnen de normale termijn van vijf maanden is voorgelegd aan de aandeelhouders, hebben zij op hun beurt twee maanden de tijd om de jaarrekening vast te stellen.

Als het boekjaar gelijk is aan het kalenderjaar, is de datum van vaststelling 31 juli. Bij maximaal uitstel is dit 31 januari van het volgende jaar. Het niet tijdig deponeren van de jaarrekening kan in bepaalde gevallen leiden tot een boete van enkele duizenden euro's. Houd deze deadline dus goed in de gaten.

Hoe deponeer ik een jaarrekening? 

Goed om te weten: sinds boekjaar 2016 verloopt de deponering verplicht digitaal. Je kunt soms maakt gebruik van het zogenaamde SBR-systeem. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf zijn er verschillende manieren om de jaarrekening te deponeren.

Lees ook

5 begrotingen van het financieel plan
Checklist: een financiële prognose maken
6 voordelen van het werken met een begroting
5 vragen en antwoorden over de jaarrekening

Bijgewerkt op: 27-11-2018

Wat vind je van dit artikel?

x27
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.