conversie verhogen webshop

Conversie verhogen van je webshop

Hoe kun je de conversie verhogen in je webshop en hoe draagt een prettige betaalervaring daaraan bij? Oftewel: hoe krijg je de bezoekers van je webshop zover dat ze ook daadwerkelijk iets kopen? Gebruik deze tips om het succes van je webwinkel te vergroten.

Bezoekers naar je webshop krijgen

Om meer bezoekers naar je webshop te halen zijn er tal van tips om hoog in zoekmachines te verschijnen. Het is een zaak van lange adem, maar door onder meer unieke content te maken, goede SEO-teksten te schrijven en actief te zijn op social media, kun je veel bezoekers trekken.

Conversie van je webshop: van bezoekers naar kopers 

Maar dan ben je er nog niet. Een bezoeker is nog geen koper. Het gemiddelde conversiepercentage ligt tussen de 3 en 4%. Kortom: als 1 op de 25 bezoekers iets koopt, doe je het goed, zeker als startende ondernemer.

Het percentage kan overigens per branche verschillen. Bij kleding ligt dit bijvoorbeeld een stuk lager, omdat veel klanten kleding bekijken en niet direct wat kopen. Bij technische producten, zoals kabeltjes of schroeven, weet de klant al dat hij iets gaat kopen, alleen is de vraag waar.

Tip 1: Houd je webshop overzichtelijk

Een van de belangrijkste aandachtspunten bij de conversie is dan ook dat de klant makkelijk moet kunnen vinden wat hij zoekt. Houd je webshop overzichtelijk: een klant komt met een doel, wil snelheid en gemak en heeft geen zin om door zes pagina’s te worstelen om bij het product uit te komen.

Rangschik de categorieën dus duidelijk en zorg dat een klant met zo min mogelijk clicks bij het product belandt. Zorg er ookvoor dat de bezoekers altijd met één click bij de winkelmand kunnen komen en daardoor snel en gemakkelijk kunnen afrekenen. 

Tip 2: Zorg voor een responsive webdesign

Inmiddels zoekt bijna iedereen op zijn mobiele telefoon naar producten, via een app, of anders via de website. Zorg er daarom voor dat je een responsive webdesign hebt, zodat je webshop er op alle mogelijke schermen (telefoon, tablet, laptop en desktop) goed uitkomt. 

Tip 3: Laat zien dat je webshop betrouwbaar is

Hoe meer webshops er komen, hoe hoger de eisen van klanten worden en het is aan jou om te laten zien dat je webwinkel betrouwbaar is. Een bezoeker moet niet twijfelen om zijn (bank)gegevens in te vullen. 

Keurmerken voor webshops

Een keurmerk voor webshops geeft klanten vertrouwen: hier kun je veilig online shoppen. Er zijn inmiddels veel keurmerken beschikbaar, waarbij de Consumentenbond voor webwinkels de volgende twee keurmerken als beste heeft getest: Thuiswinkel Waarborg en Stichting Webshop Keurmerk.

  • Lees hier alles over een keurmerk voor webshops

Contactgegevens

Vermeld verder duidelijk je contactgegevens. Denk daarbij aan een geldig e-mailadres en telefoonnummer, maar ook je btw-identificatienummer en KvK-nummer. 

Zet daarnaast je algemene voorwaarden, garantievoorwaarden en je retourbeleid online. Zo voorkom je achteraf discussies met je klant, maar het straalt ook professionaliteit uit.

Tip 4: Analyseer het gedrag van bezoekers

Meten is weten, en dat gaat uiteraard ook op voor je webshop. Als je meer conversie wilt, is het slim om het gedrag van je bezoekers te analyseren. Waar haken ze af en waar klikken ze juist wel op?

Met behulp van Google Analytics kun je het spoor van je klanten volgen. Als klanten massaal blijken af te haken bij de betaalpagina, zit er op die plek iets niet goed en kun je dit gaan aanpassen. De aanpassingen kun je meten door A/B-testen te gebruiken.

A/B testen 

Dit is een test waarbij je twee versies van een webpagina maakt. De helft van je bezoekers komt op de pagina met variant A uit, de andere helft op versie B. Dit kan je onder meer doen via Vwo of gratis via Google Optimize, dat kun je direct zelf uitproberen en koppelen aan Google Analytics.

De ene helft van de bezoekers krijgt dan bijvoorbeeld een pagina met rode knoppen te zien, de andere met groene knoppen.

Op deze manier kan je jouw webshop stapje voor stapje verbeteren. Onderzoek waar je zwakkere punten zitten en optimaliseer je webwinkel net zolang totdat je metingen laten zien dat bezoekers langer op je website blijven en uiteindelijk ook meer producten kopen.

Tip 5: Bouw een zoekfunctie in

Hoe meer producten je aanbiedt in je webshop, hoe belangrijker het wordt om een goede zoekfunctie in te bouwen. Als bezoekers je producten niet kunnen vinden, haken ze af. Met de zoekfunctie op jouw site hoeven ze Google niet te gebruiken. Dus is er minder risico dat ze bij een concurrent terechtkomen.

Extra voordeel: met Google Analytics kun je het zoekgedrag van potentiële klanten analyseren. En hier onder meer je SEO-teksten op afstemmen om de conversie van je webshop te verhogen.

Tip 6: Zorg dat het afrekenen makkelijk verloopt

Zorg voor het verhogen van je conversie dat het afrekenen van het product soepel verloopt. Het moet duidelijk, overzichtelijk en snel zijn. Laat bij het afrekenen zeker geen extra kosten tevoorschijn komen waarmee je de klant verrast. Communiceer dus vanaf het begin al duidelijk wat de verzendkosten zijn, of vanaf welk bedrag de verzendkosten vervallen. 

Betaalsystemen

Bied bekende betaalsystemen aan, die klanten herkennen en waar ze vertrouwen in hebben. Iedereen kent iDEAL en weet precies welke stappen er bij de betaling gaan volgen. 

Tip 7: Alle transacties bundelen met Rabo OnlineKassa 

Klanten moeten in jouw webshop veilig online kunnen afrekenen. Dat kan met Rabo OnlineKassa. Dat is een uitgebreide online kassa die verschillende belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt. Je kunt zelf kiezen met welke betaalmethodes jouw klanten hun online aankopen kunnen afrekenen.

Alle online transacties in je webwinkel worden gebundeld en verlopen via één virtueel loket. Het bijbehorende dashboard biedt je actueel inzicht in al je transacties en de omzet van al je (web)winkels. De bank neemt alle contractuele verplichtingen met de betaalsystemen over en beheert deze. 

  • Stuurt je klant het product retour? Ook refunds zijn mogelijk. De status van deze terugbetalingen volg je makkelijk online. 

Zakelijke rekening

De dagomzet wordt de volgende dag op je zakelijke rekening gestort, inclusief specificaties van alle transacties. Je kunt dit loket koppelen aan je voorraadbeheer en de administratie, inclusief btw-aangifte.

Tip 8: Verschillende betaalmethoden aanbieden

Je bepaalt zelf welke betaalmethoden je in de webshop aanbiedt. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe buitenlandse afzetmarkt gevonden en wil je naast de huidige nationale betaalsystemen ook een internationale betaalmethode toevoegen? Dan groeit de Rabo OnlineKassa met je mee. Dit zijn betaalmethoden die je kunt koppelen: 

  • iDEAL
  • Maestro
  • Creditcard
  • V PAY
  • Bancontact
  • PayPal
  • Afterpay

Tip 9: Rabo OmniKassa: altijd overzicht van al je transacties

Rabo OnlineKassa is onderdeel van Rabo OmniKassa. Het gratis bijbehorende dashboard geeft je inzicht in je transacties en de omzet van al je verkooppunten. Van pinnen en contactloos betalen tot iDEAL. En je kunt eenvoudig betaalmogelijkheden toevoegen.

Eigen dashboard

De centrale registratie van alle transacties verloopt via het dashboard. Daar zie je precies wat je omzet per betaalmethode is. Rabobank controleert of de geslaagde transacties correct worden afgehandeld en houdt je op de hoogte van de status van de betalingen.

Tip 10: Koppeling webshops met betaaloplossingen

Rabobank werkt met verschillende ontwikkelaars van webshops samen om ondernemers een vliegende start te laten maken. Zo kun je bijvoorbeeld als retailer bij Pagewize in een paar minuten tijd een webshop starten, inclusief de betaalsystemen van Rabobank om je klanten snel en veilig te laten betalen. 

Dat geldt ook voor ondernemers die de software, hosting en onderhoud van hun webshop via CCV Shop regelen: zij kunnen de Rabo OnlineKassa snel koppelen aan hun webwinkel. 

Gepubliceerd op:
16-09-2021

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Betaalmethoden

Betalen met briefjes en muntgeld is allang niet meer de enige manier om producten en diensten te (ver)kopen. Tegenwoordig kun je als ondernemer diverse middelen inzetten om jouw betalingsverkeer te regelen. 

Hoe ontvang jij straks geld?

Pinnen in winkels (ook kleine bedragen) is al jaren flink ingeburgerd, maar tegenwoordig kunnen klanten ook op steeds meer plekken contactloos betalen met hun smartphone. Hieronder vind je allerlei informatie en tips over betaalmiddelen op zowel online als fysiek gebied:

  1. Fysiek: alle betaalmethoden voor ondernemers op een rij
  2. Hoe ontvang jij straks geld van klanten en/of opdrachtgevers? 
  3. Zakelijk bankieren: 4 voordelen van een zakelijke rekening
  4. Ken jij deze betaalopties van Rabobank al?
    - Rabo OnlineKassa voor webwinkeliers
    - Rabo SmartPin, een mobiel pinapparaat op je smartphone
    - Rabo Betaalverzoek
    - Retourpinnen
    - Rabo Wallet/contactloos betalen
Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.