Online betalen: Ideal en meer

OnlineKassa voor webwinkels: hoe werkt het?

Heb jij of open je binnenkort een webwinkel? Dan kun je verschillende betaalmethoden (creditcards, iDEAL, Maestro etc.) onderbrengen in één betaalsysteem.

De Rabo OnlineKassa, onderdeel van Rabo OmniKassa 2.0, is een uitgebreide online kassa die verschillende belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt.

Rabo OnlineKassa maakt één overzicht van alle transacties. Op deze manier verlopen alle online transacties via één loket en hoef jij geen losse overeenkomsten af te sluiten: Rabo OnlineKassa voor webshops, hoe werkt het?

Wat houdt de Rabo OnlineKassa in?

Als je een webwinkel hebt, kun je niet zonder betaalsystemen. Klanten moeten in jouw webshop veilig online kunnen afrekenen. Er zijn tegenwoordig diverse populaire betaalmethoden waarover je kunt beschikken, zoals Maestro en creditcards, die ook geschikt zijn voor internationale klanten.

De Rabo OnlineKassa is een uitgebreide online kassa die verschillende belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt. Anders gezegd: alle online transacties in jouw webwinkel worden gebundeld en verlopen vervolgens via één virtueel loket.

Wat kan ik ermee?

Een webshop biedt doorgaans meerdere betaalmethoden aan. Je wilt immers zoveel mogelijk klanten bedienen, nationaal en internationaal. Als je de overeenkomsten met de financiële instellingen allemaal afzonderlijk afsluit, dien je alle geldstromen constant in de gaten te houden. Hierdoor bestaat de kans dat je op den duur het overzicht kwijtraakt en er betalingen tussendoor glippen. Aan het eind van de dag moet je vervolgens nog alle inkomsten uit de verschillende betaalmethoden administreren.

Als je gebruiktmaakt van verschillende betaalsystemen, kun je overwegen om alles in één loket te beheren. Je hebt met de online kassa online inzicht in alle transacties en de dagomzet wordt iedere tweede werkdag na de betaling op je zakelijke rekening gestort, inclusief specificatie van alle transacties. En je kunt dit virtuele loket koppelen aan je voorraadbeheer en de administratie koppelen.

De bank neemt alle contractuele verplichtingen met de betaalsystemen over en beheert deze. Je bepaalt zelf welke betaalmethoden je in de webshop aanbiedt. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe buitenlandse afzetmarkt gevonden en wil je naast de huidige nationale betaalsystemen een internationale betaalmethode toevoegen? Dan groeit de Rabo OnlineKassa mee met de webshop.

De centrale registratie van alle transacties verloopt via het dashboard. Daar lees je precies hoeveel producten je hebt verkocht en hoe groot de voorraad nog is. De bank controleert of de geslaagde transacties correct worden afgehandeld en houdt je op de hoogte van de status van de betalingen. Ook het terugbetalen van retour ontvangen producten is mogelijk; de status van deze terugbetaling binnen de Rabo OnlineKassa voor iDEAL en creditcard kun je online volgen.

Welke betaalmethoden kun je koppelen aan Rabo OnlineKassa?

iDEAL

De meest gebruikte methode om in Nederland online af te rekenen is iDEAL, de gezamenlijke online betaaloptie van de grootste Nederlandse banken. De klant wordt hierbij doorverwezen naar het herkenbare en veilige scherm van internetbankieren. Een groot pluspunt is dat de betaling gegarandeerd is, je het geld direct overgemaakt krijgt en dus ook direct de bestelde producten kunt leveren. Tip: op deze pagina kun je de verschillende iDEAL-aansluitingen vergelijken en de juiste oplossing voor jouw internetkassa kiezen.

Creditcard

De helft van alle Nederlanders heeft een creditcard van Visa of MasterCard en doet daarmee ook daadwerkelijk online aankopen. Creditcards worden voornamelijk gebruikt om vliegtickets en hotels te boeken. Ook wordt de creditcard gebruikt om in geval van tijdelijke financiële nood, uitgesteld te betalen. In het buitenland is het dagelijkse gebruik van een creditcard een stuk gangbaarder, dus als je een webwinkel gaat starten die ook buitenlandse klanten bedient, is de optie voor een creditcardbetaling onmisbaar.

Maestro

Bijna iedereen heeft op zijn bankpas het logo van Maestro staan. Maestro, onderdeel van creditcardmaatschappij MasterCard, is een internationaal betaalsysteem waarmee je geld kunt opnemen over de hele wereld. Ook kun je met deze bankpassen pinnen in winkels, restaurants, supermarkten, tankstations en dus ook webshops. Nederlandse klanten zullen voornamelijk iDEAL gebruiken, maar buitenlandse klanten betalen in webshops naast hun creditcard ook online met Maestro.

V PAY

Wat Maestro is van MasterCard, is V PAY van VISA Europe: een Europese betaalkaart die sinds 2005 aan een opmars bezig is. Een aantal Europese banken, waaronder veel Duitse banken, geeft inmiddels de V PAY uit, waarmee je ook online kunt betalen. Beide merken zijn beveiligd met een 3-D Secure elektronische handtekening dat bijdraagt aan het terugdringen van online fraude.

Bancontact/Mister Cash

De Belgische versie van iDEAL, Bancontact Mister Cash, is leider op de Belgische markt voor elektronische betalingen. Net als bij iDEAL wordt de klant naar de online pagina van zijn (Belgische) bank doorgelinkt, De koper kan de betaling achteraf niet meer ongedaan maken, dus er is weinig debiteurenrisio. Ook deze betalingsmethode is beveiligd met een 3-D Secure elektronische handtekening.

Hoe werkt het in de praktijk?

Stel: je hebt een webshop waarin je fietsen verkoopt. Niet de gangbare omafietsen en andere fietsen van bekende merken, maar jouw niche is dat je zelfgemaakte fietsen aanbiedt. Denk aan fietsen van duurzame en/of gerecyclede onderdelen.

Dit fenomeen wordt op een gegeven moment opgemerkt in de pers, wordt ook in het buitenland opgepikt en leidt er daardoor toe dat er zich ook buitenlandse kopers melden. En je naast iDEAL extra betaalmethoden zoals Maestro moet gaan aanbieden.

Je belt de bank om deze betaalmethode toe te voegen en een week later kijk je op het dashboard van de online kassa. Daar zie je alle meldingen van betalingen die op dat moment in de webwinkel plaatsvinden. Je krijgt binnen twee werkdagen de dagomzet gestort en ziet dat je eergisteren 1840 euro omzet hebt gedraaid. 

De specificatie die je binnenkrijgt via de e-mail geeft aan dat een Belg via Bancontact/Mister Cash 550 euro betaald heeft voor een damesfiets; dat een Amerikaan met Mastercard 680 euro heeft afgerekend voor een herenfiets; een Nederlander via iDEAL 250 euro heeft betaald voor een kinderfiets; een Duitser met V PAY voor 250 euro dezelfde kinderfiets heeft gekocht en er nog drie andere Nederlanders met MiniTix voor 110 euro aan accessoires (fietstas, fietsbel, fietsmand) hebben uitgegeven. Een blik op je voorraadbeheer leert dat de fietsbellen bijna op zijn; het printje van de transacties stop je in de ordner van de administratie.

Wat zijn de kosten?

De kosten van de Rabo OnlineKassa zijn opgebouwd uit vaste kosten en variabele kosten. De abonnementskosten bedragen tien euro per maand en daarbij zijn de kassakosten voor de eerste 50 transacties inbegrepen. Er zijn geen aansluit- of activatiekosten. De variabele kosten (de tarieven per betaalmethode) en de kassakosten (hoe meer transacties, hoe goedkoper de kosten per transactie) verschillen per gebruiker.

Meer weten?

Wil je meer weten over Rabo OnlineKassa en hoe je hier als (startende) ondernemer  gebruik van kunt maken in jouw webshop? Uitgebreide informatie (ook over de werkwijze en voorwaarden) vind je op de site van de Rabobank. Persoonlijk advies is uiteraard ook mogelijk. Een adviseur van een lokale vestiging vertelt je graag meer over de mogelijkheden.

Bijgewerkt op: 23-10-2018

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webwinkel

Online winkelen wordt steeds populairder. Dat is niet alleen te danken aan het feit dat consumenten steeds vaker een aankoop doen via internet (denk aan het boeken van een reis of het kopen van kleding), maar ook omdat je als webwinkeleigenaar heel flexibel te werk kunt gaan. Zo kun je een webwinkel starten naast jouw vaste baan of fysieke zaak, maar ook ervoor kiezen om je volledig op online ondernemen te richten. Hieronder vind je belangrijke informatie en tips voor internetondernemers, zoals:

  1. Zo maak je van jouw webwinkel een succes
  2. Vraag en antwoord: zo start je een bedrijf naast jouw baan
  3. Personeel inhuren voor je webshop doe je zo

Tip: klik hier voor actuele cijfers en trends in de sector detail- en groothandel

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.