Online betalen: Ideal en meer

OnlineKassa voor webwinkels: hoe werkt het?

Start je een eigen webshop? Dan kun je verschillende betaalmethoden zoals de creditcards, iDEAL en Maestro onderbrengen in één betaalsysteem: Rabo OnlineKassa.

De Rabo OnlineKassa, onderdeel van Rabo OmniKassa 2.0, is een uitgebreide online kassa. Je kunt er Nederlandse én buitenlandse betaalmiddelen in onderbrengen.

Rabo OnlineKassa maakt één overzicht van alle transacties. Op deze manier verlopen die allemaal via één loket en hoef jij geen losse overeenkomsten af te sluiten. Maar hoe werkt dit eigenlijk?

Wat is Rabo OnlineKassa?

Als je een webshop start, dan kun je niet zonder betaalsystemen. Klanten moeten in jouw webshop immers veilig online kunnen afrekenen. Je kunt gebruik maken van populaire betaalmethoden zoals Maestro en creditcards, die ook geschikt zijn voor internationale klanten.

De Rabo OnlineKassa is een uitgebreide online kassa die verschillende belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt. Anders gezegd: alle online transacties in jouw webwinkel worden gebundeld en verwerkt via één virtueel loket.

Wat kan ik met Rabo OnlineKassa?

Als eigenaar van een webshop wil je natuurlijk meerdere betaalmethoden aanbieden. Je wilt immers zoveel mogelijk klanten bedienen, nationaal en internationaal.

Als je de overeenkomsten met de financiële instellingen allemaal los van elkaar afsluit, moet je al die verschillende geldstromen constant in de gaten te houden. Hierdoor bestaat de kans dat je op den duur het overzicht kwijtraakt en er betalingen tussendoor glippen. Niet handig voor je administratie en je portemonnee.

Inzicht in alle transacties

Als je gebruik maakt van verschillende betaalsystemen, kun je overwegen om alles in één loket te beheren. Je hebt met Rabo OnlineKassa nu continu inzicht in alle transacties. De dagomzet wordt de volgende dag op je zakelijke rekening gestort, inclusief specificatie van alle transacties. Je kunt dit virtuele loket koppelen aan je voorraadbeheer en de administratie.

Je bepaalt zelf welke betaalmethoden je in de webshop aanbiedt. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe buitenlandse afzetmarkt gevonden en wil je naast de huidige nationale betaalsystemen een internationale betaalmethode toevoegen? Dan groeit de Rabo OnlineKassa met je mee.

Eigen dashboard

De centrale registratie van alle transacties verloopt via het dashboard. Daar lees zie je precies wat je omzet per betaalpunt is. De Rabobank controleert of de geslaagde transacties correct worden afgehandeld en houdt je op de hoogte van de status van de betalingen.

Ook refunds zijn mogelijk; de status van deze terugbetalingen binnen de Rabo OnlineKassa voor iDEAL en creditcard kun je online volgen.

Betaalmethoden koppelen aan Rabo OnlineKassa

Je kunt zoals gezegd verschillende betaalmethoden koppelen aan Rabo OnlineKassa.

iDEAL

De meest gebruikte methode om in Nederland online af te rekenen is iDEAL, de gezamenlijke online betaaloptie van de grootste Nederlandse banken. De klant wordt hierbij doorverwezen naar het herkenbare en veilige scherm van internetbankieren.

Een groot pluspunt is dat de betaling gegarandeerd is. Je krijgt het geld een dag later overgemaakt op je zakelijke rekening en kunt dus ook direct de bestelde producten leveren.

Creditcard

Ongeveer de helft van alle Nederlanders heeft een creditcard van Visa of MasterCard en doet daarmee ook daadwerkelijk online aankopen. Creditcards worden voornamelijk gebruikt om vliegtickets en hotels te boeken.

Ook wordt de creditcard gebruikt om in geval van tijdelijke financiële nood, uitgesteld te betalen. In het buitenland is het dagelijkse gebruik van een creditcard een stuk gangbaarder, dus als je een webwinkel gaat starten die ook buitenlandse klanten bedient, is de optie voor een creditcardbetaling onmisbaar.

Maestro

Bijna iedereen heeft op zijn bankpas het logo van Maestro staan. Maestro, onderdeel van creditcardmaatschappij MasterCard, is een internationaal betaalsysteem waarmee je geld kunt opnemen over de hele wereld.

Ook kun je met deze bankpassen pinnen in winkels, restaurants, supermarkten, tankstations en dus ook webshops. Nederlandse klanten zullen voornamelijk iDEAL gebruiken, maar buitenlandse klanten betalen in webshops naast hun creditcard ook online met Maestro.

V PAY

Wat Maestro is van MasterCard, is V PAY van VISA Europe: een Europese betaalkaart die sinds 2005 aan een opmars bezig is. Een aantal Europese banken, waaronder veel Duitse banken, geeft inmiddels de V PAY uit, waarmee je ook online kunt betalen.

Beide merken zijn beveiligd met een 3-D Secure elektronische handtekening dat bijdraagt aan het terugdringen van online fraude.

Bancontact

De Belgische versie van iDEAL, Bancontact, is leider op de Belgische markt voor elektronische betalingen. Net als bij iDEAL wordt de klant naar de online pagina van zijn (Belgische) bank doorgelinkt,

De koper kan de betaling achteraf niet meer ongedaan maken, dus er is weinig debiteurenrisico. Ook deze betalingsmethode is beveiligd met een 3-D Secure elektronische handtekening.

Hoe werkt het in de praktijk?

Hoe werkt Rabo Online Kassa?

Stel: je hebt een webshop waarin je fietsen verkoopt. Niet de gangbare omafietsen en andere fietsen van bekende merken, maar jouw niche is dat je zelfgemaakte fietsen aanbiedt. Denk aan fietsen van duurzame en/of gerecyclede onderdelen.

Dit fenomeen wordt op een gegeven moment opgemerkt in de pers, wordt ook in het buitenland opgepikt en daardoor melden ook buitenlandse koperszich. Dat kan betekenen dat je naast iDEAL extra betaalmethoden zoals Maestro moet gaan aanbieden. De OnlineKassa biedt dan uitkomst.

Je voegt deze betaalmethode zelf toe via het online dashboard en installeert deze in jouw webwinkel. Een week later kijk je op het dashboard van de online kassa. Daar zie je alle meldingen van betalingen die op dat moment in de webwinkel plaatsvinden. Je krijgt de volgende dag je dagomzet gestort en ziet dat je gisteren 1840 euro omzet hebt gedraaid. 

Een voorbeeld in cijfers

De omzetspecificatie die je downloadt in het dashboard geeft aan dat:

  • iemand via Bancontact € 550 betaald heeft voor een damesfiets;
  • iemand met Mastercard € 680 heeft afgerekend voor een herenfiets;
  • iemand via iDEAL € 250 heeft betaald voor een kinderfiets;
  • iemand met V PAY voor € 250 dezelfde kinderfiets heeft gekocht
  • en er nog drie andere mensen met Afterpay voor € 110 aan accessoires (fietstas, fietsbel, fietsmand) hebben uitgegeven.

Wat zijn de kosten?

De kosten van de Rabo OnlineKassa zijn opgebouwd uit vaste kosten en variabele kosten. De abonnementskosten bedragen € 10 per maand voor jouw eerste drie webwinkels. Je betaalt daarna € 3,60 per extra webwinkel per maand.

Er zijn geen aansluit- of activatiekosten. De variabele kosten (de tarieven per betaalmethode) verschillen per gebruiker.

Meer weten?

Wil je meer weten over Rabo OnlineKassa en hoe je hier als (startende) ondernemer gebruik van kunt maken in jouw webshop? Lees alles over de mogelijkheden, voordelen en kosten.

Bijgewerkt op: 19-02-2019

Wat vind je van dit artikel?

x4
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webwinkel

Online winkelen wordt steeds populairder. Dat is niet alleen te danken aan het feit dat consumenten steeds vaker een aankoop doen via internet (denk aan het boeken van een reis of het kopen van kleding), maar ook omdat je als webwinkeleigenaar heel flexibel te werk kunt gaan. Zo kun je een webwinkel starten naast jouw vaste baan of fysieke zaak, maar ook ervoor kiezen om je volledig op online ondernemen te richten. Hieronder vind je belangrijke informatie en tips voor internetondernemers, zoals:

  1. Zo maak je van jouw webwinkel een succes
  2. Vraag en antwoord: zo start je een bedrijf naast jouw baan
  3. Personeel inhuren voor je webshop doe je zo

Tip: klik hier voor actuele cijfers en trends in de sector detail- en groothandel

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.