Leveringsvoorwaarden: wat kun je ermee?

Leveringsvoorwaarden: wat kun je ermee?

Leveringsvoorwaarden maken net als betalingsvoorwaarden deel uit van jouw algemene voorwaarden. Ze zijn specifiek gericht op de levering en verkoop van producten. Deze clausules maken de rechten en plichten van zowel de leverancier als de afnemer concreet. Je leest er alles over in de checklist leveringsvoorwaarden: wat kun je ermee?

1. Wat zijn algemene voorwaarden?

Niet wettelijk verplicht, wel handig: het opstellen van goede algemene voorwaarden. Hiermee maak je als ondernemer namelijk duidelijk welke rechten en plichten gelden voor zowel aanbieder als afnemer.  

De algemene voorwaarden sluiten niet alleen financieel risico uit – de voorwaarden moeten daarvoor overigens juridisch wel goed zijn dichtgetimmerd – maar maken ook het doen van zaken vooraf duidelijker en minder ingewikkeld.

Je levert straks waarschijnlijk veel dezelfde producten of diensten. In dat geval hoef je de voorwaarden in principe maar één keer goed op te (laten) stellen, zodat je deze clausule vervolgens kunt blijven gebruiken.

Veranderen jouw bedrijfsactiviteiten? Check dan eerst bij een juridisch adviseur of je jouw bestaande voorwaarden moet aanpassen.

Er zijn professionele bureaus die je hiervoor kunt inhuren. Of informeer bij je verzekeraar naar de mogelijkheden. Een jurist van Interpolis kijkt bijvoorbeeld graag met je mee of jouw voorwaarden aansluiten bij jouw bedrijf en de huidige wet- en regelgeving.

2. Wat zijn leveringsvoorwaarden?

De leveringsvoorwaarden zijn dus een onderdeel van de algemene voorwaarden. In het leveringsonderdeel staan alle (juridische) zaken die op de levering van een product (of dienst) van toepassing zijn. Denk hierbij aan:

  • De levertijd van het product of de dienst.
  • Hoe de annulering van een bestelling geregeld is.
  • En wat er gebeurt bij een overmachtsituatie, bijvoorbeeld het niet kunnen leveren wegens noodweer of een pakket dat is gestolen/verdwenen.
     

Daarnaast leg je in de leveringsvoorwaarden vast wie verantwoordelijk is voor het betalen van de transport- en/of bezorgkosten. 

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat jij een opdracht inplant en je die dag ziek bent of een begrafenis hebt, maar dat de klus wel op die dag moet worden uitgevoerd. Als je in de leveringsvoorwaarden vastlegt dat bij calamiteiten iemand anders de klus mag uitvoeren, kan er hier achteraf nooit een conflict over ontstaan.

Uiteraard is de inhoud van de leveringsvoorwaarden afhankelijk van het type product dat je levert. Een schilderklus uitvoeren of het leveren van een spijkerbroek is een wereld van verschil.

Tip: ga als webwinkelier in jouw voorwaarden ook in op de situatie van een besteld product dat onverhoopt (tijdelijk) niet leverbaar blijkt te zijn.

Leg in de voorwaarden vast of jij in dat soort gevallen:

  • het geld terugstort
  • een soortgelijk vervangend product levert
  • garandeert dat de klant voor het aankoopbedrag een ander product mag uitkiezen

3. Leveringsvoorwaarden: zelf opstellen of uitbesteden?

Je kunt zelfstandig leveringsvoorwaarden opstellen of dit laten doen door een juridisch expert of bureau. Ga je zelf aan de slag? Kijk dan online eerst naar voorbeelden die je als leidraad kunt gebruiken voor je eigen voorwaarden.

Deze documenten moet je natuurlijk nog wel toeschrijven naar jouw bedrijf en sector, let goed op dat je een relevant document als basis gebruikt en de juiste zaken aanpast.

Ga je zelf leveringsvoorwaarden opstellen of besteed je dit uit aan een professionele partij?

Algemene- en leveringsvoorwaarden verschillen nogal per branche; het kan erg vervelend zijn als je achteraf wordt geconfronteerd met kleine lettertjes die in jouw situatie helemaal niet relevant blijken te zijn.

Online standaardvoorwaarden worden vaak gratis aangeboden. Het is daarom verstandig om de door jou opgestelde voorwaarden altijd na te laten door een jurist voor je ze daadwerkelijk gaat gebruiken. Het opstellen van goede voorwaaren blijft immers maatwerk.

Deze deskundige kan juridisch toetsen of de documentatie rechtsgeldig en compleet is, want er zou maar net een belangrijke bepaling voor jouw sector ontbreken. Dat kan bij een eventueel conflict grote gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering.

4. Hoe werkt de acceptatie van leveringsvoorwaarden?

Om de leveringsvoorwaarden rechtsgeldig te maken, moeten ze openlijk beschikbaar zijn voor je klanten en opdrachtgevers.

De leveringsvoorwaarden moeten vanwege deze informatieplicht (samen met de algemene voorwaarden) voor iedere transactie door de afnemer kunnen worden ingezien. Als je een webwinkel hebt geopend, moet dit document bijvoorbeeld altijd zichtbaar zijn op je website.

Algemene voorwaarden zijn alleen bindend als de klant deze tijdens het bestelproces heeft kunnen inzien. 

andres

Zekerheid voor je bedrijf

Is jouw bedrijf goed afgedekt? Het pand, voorraad en het transport? Breng je risico's in kaart en sluit je bedrijfsverzekeringen af bij Interpolis ZekerVanJeZaak®. 

Meer over ZekerVanJeZaak®

Zorg dus dat je aan het online bestelformulier een vinkje toevoegt waarmee de klant akkoord gaat met de voorwaarden.

Onthoud: pas als de afnemende partij jouw algemene voorwaarden heeft geaccepteerd, kan de bestelling verder worden afgerond.

Het gros van de klanten neemt de algemene voorwaarden zonder te lezen voor kennis aan, maar op deze manier kun jij als ondernemer minder snel ergens op worden aangesproken.

Bied je jouw product via een fysieke winkel aan? Dan moet je de algemene voorwaarden persoonlijk overleggen.

En ben jij een stukadoor die een klus bij iemand thuis gaat uitvoeren? Stuur dan jouw voorwaarden direct mee met de offerte, zodat de klant de voorwaarden evengoed vooraf kan doorlezen.

Als je dit document na de geleverde dienst pas met de factuur zou meesturen, is het namelijk niet rechtsgeldig.

5. Hoe werkt het deponeren van leveringsvoorwaarden?

Wettelijk verplicht is het niet, maar vind je het belangrijk om jouw onderneming tegen ieder risico zoveel mogelijk in te dekken?

Dan bestaat de mogelijkheid om jouw algemene voorwaarden als bewijsstuk te deponeren bij de Kamer van Koophandel (KvK) of bij de rechtbank.

Dit kan vooral handig zijn als je jouw producten bijvoorbeeld voornamelijk telefonisch verkoopt. Op die manier kan jouw klant jouw voorwaarden toch altijd opvragen en inzien.

Let op: aan het deponeren van algemene voorwaarden zijn kosten verbonden: achttien euro per jaar, per gedeponeerde voorwaarde. 

6. Hoe zit het met internationale leveringsvoorwaarden?

Als je zaken doet in of met het buitenland, moet je daarvoor ook algemene (levering)voorwaarden voor opstellen. Je wilt een eventueel internationaal juridisch conflict natuurlijk het liefst zoveel mogelijk voorkomen.

Stel daarom jouw leveringsvoorwaarden ook op in de taal van het land waarnaar je exporteert, zodat je zeker weet dat de koper niet met het excuus kan aankomen dat hij het niet kon lezen.

Omdat omgekeerd natuurlijk hetzelfde geldt – het buitenland levert ook aan Nederland – bestaan er standaard internationale algemene voorwaarden voor het transport en de levering van goederen.

Deze zogenoemde 'Incoterms' zijn opgesteld om het internationale zakendoen makkelijker te maken. Er zijn elf Incoterms, waarvan je de volledige lijst (inclusief voorbeelden) kunt vinden op Ondernemersplein.

Met behulp van deze internationale leveringsvoorwaarden spreek je concreet af wie er straks verantwoordelijk is voor transportverzekeringen, vergunningen, machtigingen, documenten en andere formaliteiten.

Daarnaast leg je vast wie het transport verzorgt, welke partij tot welk punt het transport regelt en wat de rechten en plichten zijn van zowel de koper als de verkoper.

Bijgewerkt op: 11-05-2017

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten. Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.