marieke

3 voordelen van een zakenlunch

Stel: u heeft volgende week een afspraak met een potentiële klant of opdrachtgever. Dan kunt u natuurlijk naar het kantoor gaan van de prospect en daar uw verhaal doen, maar in sommige gevallen kan het verstandig zijn om voor zo'n onderhandelingsgesprek een meer neutrale setting te kiezen. Hieronder leest u wanneer en hoe u kunt profiteren van zo'n lunchafspraak: 3 voordelen van een zakenlunch.

1. Neutraal terrein

Het is lang niet altijd een noodzaak, maar als u de details van een nieuw contract gaat bespreken, kan het onbewust fijner zijn wanneer dit gesprek zich op een neutrale plek afspeelt. Spreek in dat geval dus niet af bij u op kantoor of op de vestiging van de klant, maar ga koffie drinken of lunchen op een goede locatie bij de klant in de buurt. Zo voorkomt u bovendien dat u tijdens de meeting makkelijk kunt worden gestoord door bijvoorbeeld een collega die even de vergaderruimte binnenloopt om iets te vragen of dat er toch nog een snel telefoontje tussendoor komt.

Stel bij het maken van de afspraak meteen voor dat u de reservering (en eventueel ook de betaling) voor uw rekening neemt. Dit geeft u namelijk de mogelijkheid een geschikt restaurant of koffietentje te zoeken. Het spreekt wellicht voor zich, maar zorg ervoor dat de muziek in de zaak waar u straks gaat lunchen niet te hard staat. U moet elkaar natuurlijk wel goed kunnen verstaan.

Ook de sfeer van de locatie speelt een rol en moet passen bij uw gesprekspartner en het doel van de lunch. Met een manager van een multinational zult u sneller voor een chique restaurant gaan, terwijl u met een copywriter van een creatief bureau wellicht eerder een ander soort tentje zult opzoeken. Vraag de prospect met wie u gaat lunchen ook altijd naar eventuele eetgewoonten en dieetvoorkeuren, zodat u straks niet reserveert bij een steakhouse en er ter plekke pas hoort dat de beoogde klant vegetariër is.

2. U heeft de tijd

Hoewel een zakenlunch natuurlijk ook niet oneindig kan duren, heeft u in veel gevallen wel iets langer de tijd om uw punten te beargumenteren dan wanneer u op bezoek gaat op het kantoor van de klant en deze een strak vergaderingschema hanteert. Eten is een sociale bezigheid en de meeste mensen plannen in hun agenda's voor een lunch dan ook een uur tot anderhalf uur in; zo is er genoeg tijd om de punten op de agenda te bespreken, maar mag er ook rustig gegeten worden en kunt u elkaar op persoonlijk vlak beter leren kennen. Het is een bekend gegeven dat mensen zakelijk het liefst samenwerken met bedrijven en ondernemers met wie zij een goede verstandhouding hebben. Een zakenlunch is een goede gelegenheid om meer over elkaar te weten te komen.

3. U kunt de laptop thuislaten

Daarnaast is het het overwegen waard om uw laptop met presentaties en andere relevante cijfers thuis te laten. Neem in plaats daarvan een stapel printjes mee met de benodigde informatie en leer de details van het verkoopverhaal uit uw hoofd. Op die manier heeft u gedurende de lunch de volle aandacht van uw prospect en deze kan naderhand bovendien de papieren informatie mee naar huis nemen. Uiteraard bestaat de kans dat de klant tijdens de lunchmeeting iets vraagt wat u niet bij de hand hebt, dus zorg ervoor dat u zoveel mogelijk informatie stand-by heeft staan op uw smartphone.

Lees ook

Starten met sales? Vermijd deze 5 valkuilen
5 voorbeelden van foute lichaamstaal
6 tips voor het maken van een goede eerste indruk
5 tips voor een goede speech
7 goede cold calling-tactieken
5 tips om nieuwe klanten te signaleren

Gepubliceerd op:
07-02-2013

Wat vind je van dit artikel?

x3
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemen kun je leren, wordt wel eens gezegd. Hoewel ook hier oefening zeker kunst baart, helpt het wel als je over bepaalde karaktereigenschappen beschikt die het leven van een ondernemer makkelijker kunnen maken.

Zzp
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.