Offerte opstellen

Checklist: een goede offerte opstellen

Een offerte schrijven is leuk werk! Dit is vaak de laatste stap om een potentiële klant over de streep de trekken na een veelbelovend gesprek. Waar een factuur wettelijke eisen heeft, heeft de offerte dat niet. Wel zijn er een aantal zaken onmisbaar om je prospect te overtuigen.

Wat is een offerte

Een offerte is niets meer dan een voorstel met te leveren goederen of diensten met een prijs. Hier geef je een specifieke beschrijving van wat je precies gaat leveren. 

Potentiële klanten vragen vaak bij meerdere partijen offertes op, zo kunnen ze goed vergelijken. Het is dus zaak om een betere offerte te sturen dan je concurrentie.

Wat staat er in een offerte

Hoewel er aan de inhoud van een offerte geen wettelijke eisen worden gesteld, is het wel handig om een compleet voorstel naar je klant te sturen. Denk in elk geval aan deze 8 aspecten:

  1. Je eigen bedrijfsgegevens (bedrijfsnaam, KvK nummer, btw-nummer, bankrekening, contactgegevens etc).
  2. De contactgegevens van je prospect.
  3. De datum.
  4. Eventueel een offertenummer.
  5. Een samenvatting van de werkzaamheden.
  6. Je uurtarief of totaalprijs.
  7. De geldigheidsduur van de offerte (gemiddeld 30 dagen).
  8. Een verwijzing naar je algemene voorwaarden.

Offerte voorbeeld

Zelfs als je precies weet wat er allemaal in een offerte zou moeten staan, is het toch fijn om een voorbeeld bij de hand te hebben. Zo weet je precies waar welk onderdeel hoort te staan. De Kamer van Koophandel heeft een handig voorbeeld, deze voorbeeldofferte kun je gratis downloaden.

Hoe bepaal ik mijn tarief?

Na je gesprek met de klant heb je vast al wel een idee van het budget. Maar wat wil je er zelf aan verdienen? Veel freelancers werken met een uurprijs die per klant iets verschilt. Ze vragen aan een grote corporate niet hetzelfde bedrag als aan de lokale bakker.

Als je een product levert, hanteer je vaak vaste prijzen. Wel kun je ervoor kiezen om je klant een korting aan te bieden als hij/zij een grote hoeveelheid producten afneemt.

Bereken je ideale tarief

Tips bij het maken van een offerte:

Een goede offerte kan het verschil betekenen dus wel of geen opdracht. Besteed er dus aandacht aan, zodat je jouw (potentiële klant) imponeert. Deze tips helpen je een handje. 

1. Weet wie je benadert

Stel: je hebt een gesprek gehad bij een nieuwe klant en het verzoek gekregen om een offerte op te stellen. Het is dan belangrijk dat je precies weet wie straks de offerte ontvangt.

Een bekende beginnersfout is namelijk dat startende ondernemers hun voorstellen richten aan mensen die niet de uiteindelijke beslissing nemen. Probeer daarom in eerdere gesprekken te achterhalen welke mensen binnen de organisatie betrokken zijn bij het beoordelen van jouw offerte.

2. Benadruk de oplossing van het probleem

Een offerte is in eerste bedoeld als prijsopgave, maar het is slim om vooral ook de oplossing (bijvoorbeeld snellere of goedkopere leveringskosten) nogmaals te benadrukken. Breng zo vroeg mogelijk in kaart wat de klant wil en wat de verwachtingen zijn.

Neem deze zaken vervolgens op in je offerte en laat op papier nogmaals zien waarom jij met je product of dienst - en niet de concurrent - de beste partij bent voor de klus.

3. Vermijd taal- en spelfouten

Een offerte met een slordige lay-out, een of meerdere tikfoutjes en vreemd taalgebruik maakt een slechte indruk. Laat het document altijd even door iemand anders controleren voordat je het opstuurt naar een potentiële klant.

Daarnaast is het taalgebruik van belang. Een notaris of groot verzekeringskantoor vraagt om een wat meer formele benadering. Bij een schildersbedrijf of marketingbureau mag je juist best wat losser schrijven.

4. Maak een inschatting van de ROI

Het eerste wat een prospect doet na het ontvangen van je offerte, is voor zichzelf het totale bedrag berekenen. De klant wil immers weten wat de aankoop van uw product of dienst hem in eerste instantie kost en uiteindelijk zal opleveren (return on investment, oftewel ROI).

Tip: als je de terugverdientijd en de ROI al kunt uitrekenen, zet dit direct in de offerte. Zo kunt je eventuele zorgen wegnemen bij de prospect en laat je tegelijkertijd zien dat je goed op de hoogte bent van wat je product of dienst de klant kost en opbrengt.

Lees ook

6 tips voor een overzichtelijke administratie
Checklist: wanbetalers aanpakken

Bijgewerkt op: 04-09-2019

Wat vind je van dit artikel?

x3
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.