marieke

Checklist: een goede offerte opstellen

Een veelbelovend telefoongesprek of succesvolle persoonlijke afspraak met een potentiële klant is één ding, maar met een goede offerte trekt u een prospect pas echt over de streep. In onderstaand artikel zetten we vijf zaken op een rij waarmee u zich in offertes kunt onderscheiden van de concurrentie: Checklist: het opstellen van een goede offerte.

1. Weet wie u benadert

Stel: u heeft recent een gesprek gehad bij een nieuwe klant en heeft het verzoek gekregen om een specifieke offerte op te stellen. Het is dat geval niet alleen van belang dat u het verkoopvoorstel zo beknopt mogelijk en begrijpelijk maakt, maar ook dat u precies weet wie straks uw offerte ontvangt. Een bekende beginnersfout is namelijk dat startende ondernemers hun voorstellen richten aan mensen die niet de uiteindelijke beslissing zullen nemen.

Probeer daarom in eerdere gesprekken te achterhalen welke mensen binnen de organisatie betrokken zijn bij het beoordelen van uw offerte. Iemand van de financiële afdeling zal zich bijvoorbeeld hoofdzakelijk concentreren op de cijfers, terwijl de technische afdelingsleider rekening wil houden met de eventuele implementatieduur en onderhoudskosten. Als u al deze overwegingen benoemt in uw voorstel, kunnen alle betrokkenen vanuit hun persoonlijke invalshoek ernaar kijken en is de kans groter dat uw offerte positief wordt ontvangen.

2. Benadruk de oplossing van het probleem

Een offerte is in eerste bedoeld als prijsopgave, maar u doet er verstandig aan om vooral ook de oplossing die u de potentiële klant kunt bieden (bijvoorbeeld snellere of goedkopere leveringskosten) nogmaals in uw voorstel te benadrukken. Breng in een zo vroeg mogelijk stadium van het verkooptraject in kaart wat de klant wil, waarom hij dat wil en wat zijn verwachtingen zijn. Neem deze zaken vervolgens op in uw offerte en laat op papier nogmaals zien waarom u met uw product of dienst - en niet de concurrent - de beste partij bent voor de prospect.

3. Vermijd taal- en spelfouten

Een offerte met een slordige lay-out, een of meerdere tikfoutjes en incorrect taalgebruik zal menig wenkbrauw doen fronsen bij de ontvangende partij. Het is echt heel belangrijk dat u de offerte en een eventuele begeleidende brief nauwkeurig opstelt en taal- en spelfouten vermijdt. Laat het document altijd even door iemand anders controleren voordat u het opstuurt naar een potentiële klant. Daarnaast kan juist taalgebruik en de aanspreekvorm zeker een rol spelen bij het maken van een goede offerte. Een notaris of groot verzekeringskantoor vraagt om een wat meer formele benadering, terwijl bij een schildersbedrijf of jong webbureau juist weer wat informeler taalgebruik van toepassing kan zijn.

4. Maak een inschatting van de ROI

Het eerste wat een prospect doet na het ontvangren van uw offerte, is voor zichzelf het totale bedrag berekenen. De klant wil immers weten wat de aankoop van uw product of dienst hem in eerste instantie kost en uiteindelijk zal opleveren. Tip: indien u de terugverdientijd en de return on investment (ROI) al kunt uitrekenen, leg dat de klant dan ook direct voor in de offerte. Zo kunt u eventuele zorgen wegnemen bij de prospect en laat u tegelijkertijd zien dat u goed op de hoogte bent van wat uw product of dienst de klant kost en opbrengt.

5. Verwijs naar de algemene voorwaarden

Hoewel het plaatsen van een vermelding naar de algemene voorwaarden in offertes niet verplicht is, zal de prospect het zeker kunnen waarderen als u uw voorwaarden opneemt in de offerte. Zo weet zowel u als de potentiële klant of opdrachtgever direct waar hij aan toe is en kunnen eventuele toekomstige conflicten over bijvoorbeeld uitgestelde leveringen of aansprakelijkheid makkelijk worden voorkomen.

Lees ook

6 tips voor een overzichtelijke administratie
5 vragen en antwoorden over de jaarrekening
4 tips voor een overtuigende offerte
5 vragen en antwoorden over de BTW-aangifte
Starten met sales? Vermijd deze 5 valkuilen
Checklist: wanbetalers aanpakken
5 tips voor een goede factuur

Gepubliceerd op:
28-02-2013

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Wat doe jij met de kostbare eerste twintig seconden van je pitch? Kies je voor een cliffhanger in zin 2? Of begin je met een persoonlijke, heel herkenbare irritatie (waar jij natuurlijk dé oplossing voor hebt)? Wij dagen je uit om vier openingen te testen, zodat je straks investeerders en zakenrelaties direct wakker schudt.

elevator pitch home
elevator pitch home

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.