Wanbetalers aanpakken - home

Hoe bel je klanten over een openstaande factuur?

Zie jij er als een berg tegenop om een klant of opdrachtgever te bellen over een openstaande factuur, omdat je niet wilt 'zeuren'? Niet nodig! Met deze 5 tips pak jij voortaan zonder aarzelen, maar mét resultaat, de telefoon om een betalingstoezegging te krijgen.

Een gemiddelde vordering staat veertig dagen open. Uitblijvende betalingen zorgen ervoor dat menig ondernemer op den duur in de financiële problemen komt. In dit geval geldt dan ook: voorkomen is beter dan genezen. Hieronder vind je 5 gouden tips van Interpolis om wanbetalers aan de telefoon te krijgen én een betaling af te dwingen.

1. Bereid het telefoongesprek voor

Een goed begin is ook hier het halve werk. Zet, ook als je geen last van zenuwen hebt, eerst de volgende punten voor jezelf op een rij:

  • Factuur: om welke nota gaat het? Voor welk product/opdracht is de factuur? Om welk bedrag gaat het? En hoe lang staat de factuur al open? 
  • Betalingsafspraken: heb jij al gesproken met de klant/opdrachtgever over de openstaande factuur? Waarom betaalt je klant de factuur niet? Welke afspraken zijn gemaakt over de betaling? 
  • Doel van het telefoongesprek: wat wil je bereiken met dit gesprek? Een betalingstoezegging voor alle openstaande facturen? Een betalingsregeling? Jouw doel bepaalt de richting van het gesprek. 
  • Belscript: zet de belangrijkste vragen op papier. Dit geeft houvast tijdens het gesprek.

2. Bel tijdens de 'gouden beluren' 

Je maakt de meeste kans op een goed gesprek tijdens de zogenoemde 'gouden beluren':

  • Tussen 9.30 en 11.30 uur of tussen 13.30 en 15.30 uur: jouw klant/opdrachtgever is dan al opgestart, zit niet met een knorrende maag achter de telefoon en is ook nog niet aan het afronden om naar huis te gaan. 
  • Aan het begin van de week: maak je op maandag of dinsdag afspraken over de betaling? Dan kan de klant dit diezelfde week nog voor je regelen. Zo voorkom je dat hij de betaling 'over het weekend tilt' en het opnieuw vergeet. 
  • Een beller is sneller: plan wekelijks een half uurtje in voor dit soort zakelijke telefoontjes. Je hoort direct hoe jouw klant reageert en maakt samen duidelijke afspraken. Brieven kosten meer tijd. En e-mails zijn onpersoonlijk en vrijblijvend, de ander hoeft niet te reageren. 

3. Breng het verhaal krachtig en overtuigend

  • Onthoud dat je niet belt om te 'zeuren'. Je hebt een afspraak met een klant. Jij hebt jouw product of dienst op tijd geleverd, nu is het de beurt aan de klant om zich aan de afspraken te houden. 
  • Wees assertief, maar houd rekening met de klant. Denk goed na over hoe je de boodschap brengt. Vertel krachtig waarom je vindt dat je klant jouw factuur moet betalen, maar respecteer zijn mening en gevoelens. Vergeet niet dat jouw woordkeuze en toon een belangrijke rol spelen in de reactie die je terugkrijgt. Blijf dus altijd vriendelijk.
  • Wissel open en gesloten vragen af. Bij een gesloten vraag is alleen ja of nee mogelijk en bij een open vraag zijn alle antwoorden mogelijk. Gebruik je deze vraagstellingstechniek bewust? Dan houd je de leiding in het gesprek. 
  • Rond het gesprek af met een samenvatting. Wat zijn de afspraken en de vervolgstappen? Op welke termijn wordt actie ondernomen? 

4. Leg vast wat telefonisch is besproken

Stuur de klant een e-mail om te bevestigen wat jullie zojuist telefonisch hebben besproken. Doe dit direct, zo houd je de vaart erin.

5. Evalueer

Hoe ging het gesprek? Wat ging goed, wat kan beter? En wat zou je de volgende keer liever anders doen? Zo houd je jezelf scherp en leer je van ieder gesprek. 

Meer weten over het voorkomen van openstaande facturen en wanbetalers? Kijk op de dossierpagina van Interpolis. 

Lees ook

Betalingstermijnen op facturen, hoe zit dat?
Zo kun je een wanbetaler aanpakken
4 mogelijkheden om vorderingen te incasseren
Wat te doen als jouw factuur niet wordt betaald
5 acquisitievalkuilen die je wilt vermijden

Bijgewerkt op: 09-10-2017

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn! Meld je aan voor wekelijkse ondernemerstips

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.