Hoe bel je klanten over een openstaande factuur?

Bijgewerkt op 10 mei 2021
4 min  leestijd
14.776
Marieke Leijnen
Auteur: Marieke Leijnen
Image
Wanbetalers aanpakken

Last van wanbetalers? Als ondernemer vertrouw je erop dat je klanten op tijd betalen. Maar soms doen ze dat niet. Natuurlijk stuur je dan eerst een betalingsherinnering. Maar wat als je klant dan nog de openstaande factuur niet betaalt? Met deze 5 tips pak jij voortaan vol zelfvertrouwen de telefoon!

1. Openstaande factuur: zo bereid je het telefoongesprek voor

Zet, voordat je je klant belt over de openstaande factuur, een aantal punten voor jezelf op een rij. Zo weet je precies waar je het over hebt en raak je tijdens het gesprek niet van de wijs. Noteer:

  • Het factuurnummer
  • Om welk product of welke opdracht het gaat
  • Hoe de opdracht of levering is verlopen
  • Hoe vaak je een herinnering hebt gestuurd
  • Het bedrag
  • De uiterste betaaldatum

Bedenk ook in hoeverre je bereid bent om je klant tegemoet te komen. Ben je tevreden met een betalingstoezegging van de openstaande factuur? Wil je eventueel een betalingsregeling met je klant treffen? Jouw doel bepaalt de richting van het gesprek. 

Zet je belangrijkste vragen op papier. Dit geeft houvast tijdens het gesprek.

2. Bel op het juiste moment met de klant over de openstaande factuur

Je maakt de meeste kans op een goed gesprek tijdens de zogenoemde 'gouden beluren'. En dat is tussen 9.30 en 11.30 uur of tussen 13.30 en 15.30 uur. Je klant is dan opgestart, zit niet met een knorrende maag achter de telefoon en is ook nog niet aan het afronden om naar huis te gaan. 

Bel aan het begin van de week. Want maak je op maandag of dinsdag afspraken over de betaling? Dan kan je klant dit diezelfde week nog voor je regelen. Zo voorkom je dat hij de betaling van de openstaande factuur 'over het weekend tilt' en het opnieuw vergeet.

Whitepaper Aansprakelijkheid cover

Jouw aansprakelijkheid

Best saai, wel belangrijk. Wat als jouw opdrachtgever jou aansprakelijk stelt? Zo regel je het.

Download gratis PDF

3. Wees krachtig en overtuigend in het telefoongesprek

Bedenk dat je belt om je klant te herinneren aan de afspraak die jullie samen maakten. Jij leverde jouw product of dienst op tijd, nu is je klant aan de beurt om zijn gedeelte van de afspraak na te komen. 

Onthoud dat jouw woordkeuze en toon een belangrijke rol spelen in de reactie die je terugkrijgt. Blijf dus altijd vriendelijk, respectvol en correct.

Smoezen van wanbetalers bij openstaande factuur

Houd voet bij stuk, ook als een wanbetaler een van deze vaak gebruikte smoesjes vertelt: ‘Volgens mij heb ik al betaald', 'Ik ben ziek geweest ...', 'Ik zit in overleg, kunt u mij op een ander moment terugbellen?', 'Ik ben toch niet tevreden over het resultaat / de geleverde spullen …'.

4. Leg alles vast wat telefonisch is besproken

Som aan het eind van het gesprek nog een keer de afspraken op die jullie maakten.

  • Hoe ziet het vervolg eruit?
  • Betaalt je klant de factuur per omgaande?
  • Of voor een bepaalde datum?
  • In een keer of in termijnen?
  • En voor wanneer moet de hele factuur voldaan zijn?

Stuur je klant direct na jullie telefoongesprek een e-mail met deze afspraken. En vraag hem om de ontvangst van die e-mail per omgaande te bevestigen.

5. Evalueer het telefoongesprek

Neem na het gesprek even de tijd en bedenk wat goed ging en wat beter kon. Hoe kun je het een volgende keer anders doen? Op die manier houd je jezelf scherp en leer je van ieder gesprek.

Een zakelijke rechtsbijstandverzekering helpt je bij openstaande facturen

Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering krijg je hulp bij het verhalen van openstaande vorderingen en andere incassozaken. Het blijft natuurlijk nog steeds zo, dat als je klant niet kán betalen, je met je openstaande factuur blijft zitten. Het is dan ook verstandig om te weten met wie je zaken doet.

Vraag bijvoorbeeld de jaarrekening van de onderneming op bij de Kamer van Koophandel. Of check van tevoren de kredietwaardigheid van een nieuwe opdrachtgever.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meer over boekhouding en administratie

Meer over boekhouding en administratie
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten