Wanbetalers aanpakken

Hoe bel je klanten over een openstaande factuur?

Last van wanbetalers?Als ondernemer vertrouw je erop dat je klanten op tijd betalen. Maar soms doen ze dat niet. Natuurlijk stuur je dan eerst een betalingsherinnering. Maar wat als je klant dan nog niet met je geld over de brug komt? Met deze 5 tips pak jij voortaan vol zelfvertrouwen de telefoon!

1. Bereid het telefoongesprek voor

Zet, voordat je je klant belt, een aantal punten voor jezelf op een rijtje. Zo weet je precies waar je het over hebt en raak je tijdens het gesprek niet van de wijs. Noteer:

  • Het factuurnummer
  • Om welk product of welke opdracht het gaat
  • Hoe de opdracht of levering is verlopen
  • Hoe vaak je een herinnering hebt gestuurd
  • Het bedrag
  • De uiterste betaaldatum.

Bedenk ook in hoeverre je bereid bent om je klant tegemoet te komen. Ben je tevreden met een betalingstoezegging? Wil je eventueel een betalingsregeling met je klant treffen? Jouw doel bepaalt de richting van het gesprek. 

Zet je belangrijkste vragen op papier. Dit geeft houvast tijdens het gesprek.

2. Bel op het juiste moment

Je maakt de meeste kans op een goed gesprek tijdens de zogenoemde 'gouden beluren'. En dat is tussen 9.30 en 11.30 uur of tussen 13.30 en 15.30 uur. Je klant is dan opgestart, zit niet met een knorrende maag achter de telefoon en is ook nog niet aan het afronden om naar huis te gaan. 

Bel aan het begin van de week. Want maak je op maandag of dinsdag afspraken over de betaling? Dan kan je klant dit diezelfde week nog voor je regelen. Zo voorkom je dat hij de betaling 'over het weekend tilt' en het opnieuw vergeet.

3. Wees krachtig en overtuigend

Bedenk dat je belt om je klant te herinneren aan de afspraak die jullie samen maakten. Jij leverde jouw product of dienst op tijd, nu is je klant aan de beurt om zijn gedeelte van de afspraak na te komen. 

Onthoud dat jouw woordkeuze en toon een belangrijke rol spelen in de reactie die je terugkrijgt. Blijf dus altijd vriendelijk, respectvol en correct.

Smoezen van wanbetalers

Houd voet bij stuk, ook als je klant een van deze vaak gebruikte smoesjes vertelt: ‘Volgens mij heb ik al betaald', 'Ik ben ziek geweest ...', 'Ik zit in overleg, kunt u mij op een ander moment terugbellen?', 'Ik ben toch niet tevreden over het resultaat / de geleverde spullen …'.

4. Leg vast wat telefonisch is besproken

Som aan het eind van het gesprek nog een keer de afspraken op die jullie maakten.

  • Hoe ziet het vervolg eruit?
  • Betaalt je klant de factuur per omgaande?
  • Of voor een bepaalde datum?
  • In een keer of in termijnen?
  • En voor wanneer moet de hele factuur voldaan zijn?

Stuur je klant direct na jullie telefoongesprek een e-mail met deze afspraken. En vraag hem om de ontvangst van die e-mail per omgaande te bevestigen.

5. Evalueer

Neem na het gesprek even de tijd en bedenk wat goed ging en wat beter kon. Hoe kun je het een volgende keer anders doen? Op die manier houd je jezelf scherp en leer je van ieder gesprek.

Een zakelijke rechtsbijstandverzekering helpt je bij incasso’s

Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering krijg je hulp bij het verhalen van openstaande vorderingen en andere incassozaken. Het blijft natuurlijk nog steeds zo, dat als je klant niet kán betalen, je met je openstaande factuur blijft zitten. Het is dan ook verstandig om te weten met wie je zaken doet.

Vraag bijvoorbeeld de jaarrekening van de onderneming op bij de Kamer van Koophandel. Of check van tevoren de kredietwaardigheid van een nieuwe opdrachtgever.

Lees ook

Welk tarief mag jij als zzp'er rekenen?
Een goede factuur in 9 stappen

Bijgewerkt op: 23-10-2019

Wat vind je van dit artikel?

x3
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.