4 dingen die je moet weten over neuromarketing

Bijgewerkt op 09 januari 2018
3 min  leestijd
5.244
Auteur: Marieke Leijnen
4 dingen die je moet weten over neuromarketing

In een wereld die continu verandert en waarin mensen iedere dag meer reclame-uitingen voorgeschoteld krijgen, wordt het steeds lastiger om je doelgroep te bereiken. Steeds vaker wordt daarvoor neuromarketing ingezet. Ontdek hoe jij een goed begin kunt maken met deze vorm van marketing.

Met neuromarketing kun je mooie dingen doen. Hoe het precies werkt en op welke manier jij daar als ondernemer je voordeel mee kunt doen, dat weet Edwin van Ooijen, Senior Direct Marketing & Communication Consultant van PostNL.

"De wetenschap is inmiddels erover uit dat in het menselijk brein een soort ’koopknop’ zit. Dit gebied in de hersenen is bepalend voor hoe jij je voelt, hoe jij je gedraagt en hoe je reageert op beelden of aanbiedingen van adverteerders. Door neuromarketing in te zetten kun je deze koopknop stimuleren."

In het hoofd én het hart van je prospect of klant terechtkomen dus. Met de volgende tips van Edwin ga je voortvarend van start met neuromarketing.  

Tip #1: maak gebruik van beeld

"De meest krachtige dopamine is die van het beeld. George Clooney is al een lang gebruikt beeld van Nespresso. Mannen willen hem zijn, vrouwen willen hem hebben. In de autobranche zien we nog steeds heel vaak een prachtige vrouw naast de auto staan. Zonder die dame is de auto voor veel mensen gelijk een stuk minder aantrekkelijk. Beeld is zo krachtig dat het voor tekst gaat. Maak daar gebruik van. Krachtig beeld, pakkende tekst."

'Beeld is krachtiger dan tekst. Maak daar gebruik van: zorg voor krachtig beeld en een pakkende tekst.'

Tip #2: beperk de keuze

"Mensen houden niet van keuzestress. Veel ondernemers en aanbieders trappen in de val dat ze enorm veel keuzes voorleggen aan de klant. Wanneer je de keuze beperkt tot twee, drie, maximaal vier opties wordt niet alleen sneller en makkelijker een keuze gemaakt, maar zorgt dit ook voor een positieve beleving bij de consument."

Tip #3: benut de mogelijkheden van eye tracking

"De wetenschap heeft aangetoond dat op het moment dat je iemand in het beeld van je uiting laat kijken naar jouw call to action, deze significant veel meer aandacht krijgt. En dat zorgt op zijn beurt weer voor een hogere conversie. Doe er je voordeel mee. Eye tracking is een heel toepasbare oplossing voor veel uitingen."

Tip #4: kijk door de ogen van je klant

"Maak je campagne relevant voor je doelgroep, voorkom een product push. Veel ondernemers stappen nog steeds in deze valkuil, waarmee ze eigenlijk alleen maar aversie genereren en mensen zich verzetten tegen hun uiting."

'Durf te veranderen en buiten de gebaande paden te gaan.'

Waar liggen kansen voor ondernemers?

Tot slot geeft Edwin jou graag het advies mee naar aanleiding van de vraag: wat kun je als beginnend ondernemer vandaag al veranderen, zodat je het morgen weer een stukje beter doet? 

  1. "Durf te veranderen en buiten de gebaande paden te gaan."
  2. "Wees niet bang om te testen. Klanten en prospects zijn tegenwoordig heel eerlijk, dus je hebt heel snel close feedback. Dat zorgt bovendien voor meer committent met je klanten."
  3. "Gebruik beschikbare data die voorhanden is. Er is ontzettend veel te halen, maar ik merk dat ondernemers soms niet eens de moeite nemen daarnaar op zoek te gaan."

Voorbeeld ondernemingsplan

  • Vergroot je kansen op een succesvolle start
  • Een compleet plan met handige tips
Download gratis voorbeeld

Tips van de redactie

De juiste doelgroep bepalen doe je zo
Breng je omgeving in kaart met de DESTEP-analyse
Visual storytelling: zo werkt het
Kostprijs berekenen: zo doe je dat
8 sprekende voorbeelden van guerrillamarketing

Meer over marketing en reclame

Meer over marketing en reclame
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten