1. Vertel de waarheid
Hang tijdens een interview niet alleen maar de meest positieve verhalen op. Iedere startende ondernemer loopt tegen problemen aan, dat komt vaak voor en kan het verhaal juist meer diepgang geven. Maak zaken ook niet mooier dan ze zijn. Heeft u er bijvoorbeeld lang over gedaan om het startkapitaal bij elkaar te krijgen of vallen de eerste verkoopcijfers toch wat tegen? Verzwijg deze informatie dan niet, maar vertel juist hoe u deze obstakels overwonnen heeft of dit denkt te gaan doen.
De journalist zal de informatie die u hem of haar verschaft bovendien vaak niet beschouwen als onafhankelijke bron. Journalisten zullen uw gegevens en beweringen, zeker als het gaat om statistische gegevens, naderhand zeker checken. Des te belangrijker om zeker te weten dat u wat u gaat vertellen tijdens het interview ook daadwerkelijk klopt.
2. Wees in staat om te relativeren
U bent de hele dag bezig om van uw startup een succes te maken. Dan ligt het voor de hand dat u enthousiast bent, onvoorwaardelijk in uw project gelooft en sommige onderwerpen niet geheel objectief kunt benaderen. Voor uw enthousiasme zal menig journalist begrip kunnen opbrengen, maar houd er rekening dat u deze week waarschijnlijk niet de eerste enthousiaste startende ondernemer bent die door hem of haar wordt geïnterviewd.
Vergelijk het met het krijgen en opvoeden van een kind. Voor u is dat kind het meest speciale wezen op aarde, maar voor anderen is het gewoon een kind. Het is altijd goed om uit te stralen dat u in uw startup gelooft en er vol voor wilt gaan, maar overdrijf het niet.
3. Leer de kern van het verhaal uit uw hoofd
Tijdens de startfase bent u continu bezig met uw bedrijf. U weet alles van het concept, de marketingstrategie en wat de concurrentie doet. De journalist weet er, ondanks gedegen research, vaak toch wat minder vanaf. Daarom is het verstandig dat u de kern van het verhaal kort en bondig te vertellen.
Dit kunt u als volgt doen: neem uzelf voor dat u uw bedrijf gaat introduceren aan een vijfjarig persoon of aan iemand die de taal slecht spreekt. Vertel kort over de bedrijfsmissie ("Wij bieden studenten de mogelijkheid om hun aantekeningen online te organiseren en delen") en schets een voorbeeld ("Stel: Edwin heeft tijdens de natuurkundeles aantekeningen gemaakt en hij wil deze online bewaren…"). Als u het goed weet te brengen, heeft u grote kans dat de journalist dit verhaal letterlijk overneemt.
4. Let op de presentatie
De mate waarop u uw startup aan de pers presenteert, heeft wel degelijk invloed of journalisten u later zullen terugbellen voor een interview of niet. In de regel geldt: hoe professioneler u met het promotiemateriaal aan de slag gaat, hoe beter. Journalisten zijn geneigd om startups, die met uitgebreide brochures en mooie demographics komen, sneller serieus te nemen dan starters die alleen een mailtje met een kort persbericht rondsturen.
5. Benader de juiste media
Het ene tijdschrift is het andere niet. Net als bij het reageren op de juiste vacature wanneer u aan het solliciteren bent, is het ook essentieel om de juiste mediapartij te benaderen. Als u met uw bedrijf in de communicatieve sector opereert, heeft u er in veel gevallen niets aan om contact op te nemen met de redactie van een vrouwentijdschrift. Het is daarentegen altijd slim om redacties van lokale media (kranten, websites, radio- en tv-stations) actief met mailtjes en telefoontjes te bestoken.
Lees ook:
-> Checklist: word expert in 7 stappen
Rabo Ondernemerspakket
Serieuze plannen om voor uzelf te beginnen? Dan kunt u wel wat extra informatie en advies gebruiken. Klik hier om het Rabo Ondernemerspakket aan te vragen.