marieke

5 tips om de media te overtuigen

Startende ondernemers met een jong bedrijf zijn altijd gebaat bij wat extra publiciteit, bijvoorbeeld door het geven van een interview in een lokale krant. In het meest positieve geval haalt u er aantal nieuwe klanten mee binnen, maar u vergroot in ieder geval altijd uw naamsbekendheid. Maar hoe haalt u journalisten over aandacht aan uw onderneming te besteden? Dat leest u in de checklist: 5 tips voor het overtuigen van de media.

1. Vertel de waarheid

Hang tijdens een interview niet alleen maar de meest positieve verhalen op. Iedere startende ondernemer loopt tegen problemen aan, dat komt vaak voor en kan het verhaal juist meer diepgang geven. Maak zaken ook niet mooier dan ze zijn. Heeft u er bijvoorbeeld lang over gedaan om het startkapitaal bij elkaar te krijgen of vallen de eerste verkoopcijfers toch wat tegen? Verzwijg deze informatie dan niet, maar vertel juist hoe u deze obstakels overwonnen heeft of dit denkt te gaan doen.

De journalist zal de informatie die u hem of haar verschaft bovendien vaak niet beschouwen als onafhankelijke bron. Journalisten zullen uw gegevens en beweringen, zeker als het gaat om statistische gegevens, naderhand zeker checken. Des te belangrijker om zeker te weten dat u wat u gaat vertellen tijdens het interview ook daadwerkelijk klopt.

2. Wees in staat om te relativeren

U bent de hele dag bezig om van uw startup een succes te maken. Dan ligt het voor de hand dat u enthousiast bent, onvoorwaardelijk in uw project gelooft en sommige onderwerpen niet geheel objectief kunt benaderen. Voor uw enthousiasme zal menig journalist begrip kunnen opbrengen, maar houd er rekening dat u deze week waarschijnlijk niet de eerste enthousiaste startende ondernemer bent die door hem of haar wordt geïnterviewd.

Vergelijk het met het krijgen en opvoeden van een kind. Voor u is dat kind het meest speciale wezen op aarde, maar voor anderen is het gewoon een kind. Het is altijd goed om uit te stralen dat u in uw startup gelooft en er vol voor wilt gaan, maar overdrijf het niet.

3. Leer de kern van het verhaal uit uw hoofd

Tijdens de startfase bent u continu bezig met uw bedrijf. U weet alles van het concept, de marketingstrategie en wat de concurrentie doet. De journalist weet er, ondanks gedegen research, vaak toch wat minder vanaf. Daarom is het verstandig dat u de kern van het verhaal kort en bondig te vertellen.

Dit kunt u als volgt doen: neem uzelf voor dat u uw bedrijf gaat introduceren aan een vijfjarig persoon of aan iemand die de taal slecht spreekt. Vertel kort over de bedrijfsmissie ("Wij bieden studenten de mogelijkheid om hun aantekeningen online te organiseren en delen") en schets een voorbeeld ("Stel: Edwin heeft tijdens de natuurkundeles aantekeningen gemaakt en hij wil deze online bewaren…"). Als u het goed weet te brengen, heeft u grote kans dat de journalist dit verhaal letterlijk overneemt.

4. Let op de presentatie

De mate waarop u uw startup aan de pers presenteert, heeft wel degelijk invloed of journalisten u later zullen terugbellen voor een interview of niet. In de regel geldt: hoe professioneler u met het promotiemateriaal aan de slag gaat, hoe beter. Journalisten zijn geneigd om startups, die met uitgebreide brochures en mooie demographics komen, sneller serieus te nemen dan starters die alleen een mailtje met een kort persbericht rondsturen.

5. Benader de juiste media

Het ene tijdschrift is het andere niet. Net als bij het reageren op de juiste vacature wanneer u aan het solliciteren bent, is het ook essentieel om de juiste mediapartij te benaderen. Als u met uw bedrijf in de communicatieve sector opereert, heeft u er in veel gevallen niets aan om contact op te nemen met de redactie van een vrouwentijdschrift. Het is daarentegen altijd slim om redacties van lokale media (kranten, websites, radio- en tv-stations) actief met mailtjes en telefoontjes te bestoken.

Lees ook:
-> Checklist: word expert in 7 stappen

Rabo Ondernemerspakket

Serieuze plannen om voor uzelf te beginnen? Dan kunt u wel wat extra informatie en advies gebruiken. Klik hier om het Rabo Ondernemerspakket aan te vragen.

Gepubliceerd op:
29-12-2011

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Een huisstijl is namelijk meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo. Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Met deze tips kom je verder.

Een goed huisstijl ontwikkelen voor jouw bedrijf
Een goed huisstijl ontwikkelen voor jouw bedrijf

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.