Onmisbaar in ieder bedrijfsplan: het financieel plan.

5 tips voor een goed persbericht

Wil je een persbericht versturen? Publiciteit is belangrijk voor startende ondernemers. Je kunt met je nieuwe bedrijf nog zulke mooie producten maken of goede diensten leveren. Als potentiële klanten en opdrachtgevers je niet kennen, levert het niets op.

1. Wat is de nieuwswaarde?

Journalisten van (lokale) nieuwsredacties ontvangen dagelijks tientallen persberichten. Zij zijn diegenen die je moet overtuigen van de nieuwswaarde van jouw bericht.

Er is namelijk een aanzienlijk verschil tussen iets wat écht nieuws is en berichten die eerder neigen naar pure reclame. Het is aan de redacteur om te bepalen of hij/zij het persbericht voldoende nieuwswaardig vindt.

Levert je tuincentrum het hele voorjaar een speciale koeriersdienst waarmee je de planten gratis bij de klanten thuis bezorgt? Leg dan in je persbericht niet zozeer de nadruk op het feit dat je deze service kosteloos aanbiedt.

Goodwill

Benadruk bijvoorbeeld dat je bedrijf het milieu in de regio ontziet door elektrisch te rijden en de bomen en plantjes (door deze zelf zorgvuldig bij de klant te planten) een zo goed mogelijke start wil geven.

Hiermee kun je meer goodwill kweken dan alleen bij de klant. Als een huis-aan-huisblad of tijdschrift voor hobbyisten op het gebied van tuinieren besluit je te interviewen, kun je daarmee een veel gerichtere doelgroep bereiken dan met een advertentie.

2. Bedenk een perfecte onderwerpregel

Het eerste waar een journalist naar kijkt, is de onderwerpregel. Is de inhoud interessant voor de doelgroep waarvoor zij schrijven? Enkel vermelden dat het om een persbericht gaat is niet voldoende.

Zie de onderwerpregel liever als een reclameslogan waarmee je de doelgroep (in dit geval de redacteur die je bericht ontvangt) naar je winkel wilt lokken. Zorg ervoor dat de titel bestaat uit een aantal steekwoorden waarin je kern van het bericht omschrijft. Bijvoorbeeld: 'Persbericht - Tilburgse startup ontwikkelt app voor kortingsacties uit de regio'.

Tip:Plaats de tekst rechtstreeks in de e-mail. Het openen van een bijlage kost weer extra tijd.

3. Schrijf actief

Een actieve schrijfstijl zorgt ervoor dat de ontvanger zich eerder persoonlijk aangesproken voelt en zich sneller zal laten verleiden tot het plaatsen van je bericht.

Verwar dit niet met een rechtstreekse aanspreekvorm. Schrijven vanuit de ik- of wij-vorm komt namelijk al snel minder professioneel over. Wanneer je een onafhankelijk nieuwsmedium benadert, komt het professioneler over als je over je organisatie of project spreekt alsof je een onafhankelijke buitenstaander bent.

Valkuilen

Voorkom zinsneden als 'worden geleverd' en 'zullen worden bezorgd' zoveel mogelijk) en vermijd eventuele type-, spel- en grammaticafouten. Op den duur wodt het lastig om fouten uit je tekst te halen. Laat daarom bij voorkeur iemand anders het bericht op fouten controleren voordat je het verstuurt.

Het toevoegen van een citaat geeft een persoonlijk tintje aan je bericht. Tot slot geldt ook voor persberichten: minder is meer. Probeer de woordlengte te beperken tot maximaal een A4'tje in Word en voeg indien nodig tussenkopjes aan de tekst toe om de leesbaarheid te vergroten.

Zorg dat de belangrijkste informatie bovenaan staat. Dit maakt je bericht 'oprolbaar'.

4. Vermijd reclameleuzen

Een persbericht is er in de eerste plaats voor bedoeld om mensen te informeren en niet om je producten aan de man te brengen. Houd dit in gedachten wanneer je een persbericht aan het opstellen bent.

Ook al wil je hierin een nieuw product aanprijzen, dan nog is het van belang dat je het commerciële aspect zoveel mogelijk probeert te beperken. Het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf bij een eventuele publicatie is natuurlijk mooi meegenomen.

5. Wees bereikbaar voor vragen

Het klinkt logisch, maar het gebeurt nog maar wat vaak dat de communicatieafdeling van een bedrijf een persbericht verstuurt en de daarop volgende dagen slecht bereikbaar is voor de pers.

De praktijk leert dat er bij bedrijven maar één contactpersoon wordt aangesteld om vragen van journalisten te beantwoorden en dat diegene tijdens zo'n telefoontje dan net in bespreking zit of op vakantie is.

Altijd beschikbaar

Zorg als afzender dus bij voorkeur ervoor dat er minimaal twee telefoonnummers en e-mailadressen vermeld staan onder het persbericht en dat er altijd iemand op de afdeling aanwezig is om eventuele vragen te beantwoorden.

Reserveer de eerste dagen voor de zekerheid ook de avonden om journalisten goed te woord te kunnen staan.

Lees ook

6 tips voor het maken van een goede eerste indruk
6 tips voor startende ondernemers

Bijgewerkt op: 25-04-2019

Wat vind je van dit artikel?

x2
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Wat doe jij met de kostbare eerste twintig seconden van je pitch? Kies je voor een cliffhanger in zin 2? Of begin je met een persoonlijke, heel herkenbare irritatie (waar jij natuurlijk dé oplossing voor hebt)? Wij dagen je uit om vier openingen te testen, zodat je straks investeerders en zakenrelaties direct wakker schudt.

elevator pitch home
elevator pitch home

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.