marieke

Checklist: merk in de markt zetten

U heeft het beste product in handen. Of uw dienstverlening is van topkwaliteit. Geweldig. Maar: hoe komt de rest van de wereld dat te weten? Hoe dringt u door tot klanten tussen al het andere aanbod en marketinggeweld? Met deze checklist maakt u een goede start: een merk in de markt zetten.

1. Minder is soms meer (en andersom)

U kent uw product of dienst als geen ander. U bent op de hoogte van ontwikkelingen op de markt en wat uw concurrenten doen. Waarin onderscheidt uw bedrijf zich van de rest? Focus daar op. Versnippering ligt op de loer. Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl (waar bezorgrestaurants lid van kunnen worden en consumenten op één plek eetbestellingen kunnen doen), had zich ook op het bouwen van webwinkels kunnen storten.

Die taak leverde in het begin namelijk meer geld op dan zijn concept Thuisbezorgd.nl. Maar dat korte termijnbelang, namelijk inkomen, zou hem uiteindelijk hebben vertraagd en misschien wel zijn business hebben gekannibaliseerd. Durf te beperken, want zo blijft het ook voor uw klanten duidelijk waar uw onderneming voor staat.

2. Schrijf een communicatieplan

De eerste stap van het communicatie is het schrijven van een duidelijke omschrijving van uw bedrijf. Dat lijkt wellicht een vage opdracht, maar is eigenlijk vrij concreet: wat zijn de bijzondere kenmerken van u als ondernemer (persoonlijke kwaliteiten, deskundigheid, misschien zelfs achtergrond) en uw bedrijf (product en dienstverlening)? Hoe zou u deze kenmerken kunnen inzetten in uw contact met de buitenwereld?

Klanten zijn over het algemeen niet zo geïnteresseerd in de technische details van producten en diensten: zij willen dat het werkt en dat hun probleem snel, goed en scherp geprijsd wordt opgelost. Ook gaat het om vertrouwen en gunnen: dat hun 'probleem' bij u in goede handen is. Bewaak deze identiteit in al uw uitingen.

3. Communiceer met de doelgroep

De volgende stap is het duidelijk communiceren met uw doelgroep. Zodra u uw activiteiten en doelgroep heeft afgebakend, kunt u gericht naar buiten treden. Waar zitten uw klanten en hoe willen zij graag worden benaderd? Zijn advertenties in specifieke media effectief? Of kunt u misschien beter gewoon in de buurt gaan flyeren? Social media is een tijdrovende, maar effectieve en goedkope manier om directe contacten te leggen. Lees hier meer over social media-strategie.

4. Naamsbekendheid vergroten zonder budget

Adverteren kan een dure grap zijn (hoeft niet) én een schot hagel. Heeft u al eens gedacht aan hoe u wellicht gratis publiciteit kunt genereren? Via social media natuurlijk (hoewel tijd natuurlijk ook geld kost). Maar vergeet kranten en bladen ook niet: nationaal, regionaal, lokaal, vaktijdschriften, vrouwenglossies, mannenbladen etc. De keuze waarin u adverteert, is uiteraard afhankelijk van uw doelgroep.

Adverteren is leuke aandacht, maar een redactioneel artikel over uw expertise snijdt oven het algemeen meer hout. Heeft u een innovatief product of dienst bedacht? Is er een link met een trend of iets wat juist nu speelt? Kunt u een onderzoek(je) of enquête bedenken die interessant zou kunnen zijn voor de doelgroep van die media? Of signaleert u zelf een trend? Doe een voorstel of stuur een gericht persbericht naar redacties.

U maakt meer kans om door de media te worden opgepikt wanneer u uw persoonlijke en zakelijke netwerk (vergeet LinkedIn niet) inschakelt. Andere budgetvriendelijke kanalen zijn YouTube (hier kunt u uw verhaal doen of kijkers juist praktische hulp bieden en zo uw expertise aantonen) en Facebook (positieve volgers zijn in potentie geweldige ambassadeurs van uw bedrijf).

Gepubliceerd op:
15-05-2012

Wat vind je van dit artikel?

x4
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.