Gezond eten startup

Hoe gezond eten jou een betere ondernemer maakt

Waarom blijft boerenkool een hit in Silicon Valley? Krijg je een dip van een broodje kaas? En is lunchen met klanten wel goed voor je? 

Scherper: 3x boost voor je concentratie

  1. Koffie: cafeïne verbetert je prestaties en zorgt voor een snellere reactietijd, zo wees ook recent onderzoek aan de universiteit van Tasmanië weer uit (bron: Volkskrant). Alleen: wat je ideale dosis is, is persoonlijk. Ben je gevoelig voor cafeïne? Houd het bij een kop. Ben je de de laatste tijd gestresst? Dan kan koffie averechts werken, omdat het je cortisolgehalte verder opvoert.
  2. Avocado: het is misschien wel een grotere uitdaging dan je eigen bedrijf beginnen: een avocado kiezen die precies rijp genoeg is. Als je die te pakken hebt, heb je ook wat. Avocado's leveren belangrijke voedingstoffen zoals foliumzuur, vitamine B en E. De omega-3-vetten zouden bovendien helpen bij een slechte concentratie en energiegebrek. 
  3. Boerenkool: alle hypes over superfoods waaien over, behalve die goeie, ouwe boerenkool. In Hollywood en Silicon Valley blijft ‘kale’ favoriet. Onder andere vanwege het hoge foliumzuur-gehalte. Veel mensen krijgen hier niet genoeg van binnen. Dit kan vermoeidheid veroorzaken en mogelijk zelfs depressie. 100 gram boerenkool levert bovendien 100% van je dagelijkse vitamine-c behoefte en o.a. vitamine B6 en magnesium.

    Tip: Eet boerenkool in de stamppot, rauw door de sla of als chips (kruiden met beetje olie en bijvoorbeeld tahini of sojasaus, dan 5  10 minuten op 180 graden in de oven). 

Energieker: 8 uur zonder middagdip

  1. Startup breakfast: zonder ontbijt sta je al voor tien uur met 1-0 achter. Door ’s ochtends (vezelrijk) te eten, schud je je darmen wakker. Een goede werking van je darmen is essentieel om optimaal te presteren. Tip: begin eens in de maand met een powerontbijt op kantoor. Zorg voor veel vers fruit, volkoren onbijtgranen en brood en maak er een korte inspiratiesessie van. 
  2. Brood vs. sla: het is een hardnekkige mythe dat je van een gewone boterham ’s middags sloom wordt. Niets mis met een bakje sla of restje van het avondeten, maar volkoren brood is een hele belangrijke leverancier van vezels. Een combi is gemakkelijk en gezond: boterhammen en altijd ook fruit, rauwkost of sla. 
  3. Haring (inclusief wandeling naar de viskar): visvetzuren leveren veel gezondheidswinst op voor je hart, bloedvaten en mogelijk ook je humeur en concentratie. Je kunt ze als supplement kopen, maar onderzoekers denken dat het juist ook de combinatie van specifieke stoffen in echte vis is, waardoor de werking optimaal is. Lunchwandelen naar de haringkar is dus win-win qua gezondheid. 

Effectiever: uitstelgedrag te lijf

  1. Mindfulness aan de lunchtafel: meditatie is niet voor niets een vaste waarde bij veel grote bedrijven op Wall Street dagelijkse kost (bron: New Yorker). Zonder focus geen succes. Niet het type om dagelijks een uur op een yogamat te zitten? Je eetmomenten zijn hét moment om je aandacht te trainen. Kijk, ruik, proef en kauw bewust. Klinkt zweverig, maar je zit daarna extra scherp aan je bureau.  
  2. Strak ritme: Laat je je snel afleiden door internet of andere verleidingen? Wilskracht hangt sterk samen met hoe fit je bent. Slecht slapen, regelmatig iets te veel alcohol drinken en ongezond eten zijn de perfecte voedingsbodem voor uitstelgedrag. 
  3. Eten aan tafel: Zowel thuis als op het werk is eten aan tafel gezonder voor je lijf en je relaties. Je eet bewuster als je aan tafel zit dan als je gedachteloos achter je bureau of onderweg eet. Lunch met een andere ondernemer, eet met je team en nodig je klant uit voor een diner. Voor de relatie is het gezond, en afhankelijk van je keuzes, voor jou ook. 

    Tip: de btw van een zakendiner kun je niet aftrekken bij je btw-aangifte. Eten dat je inkoopt voor kantoor kun je deels ook aftrekken bij je btw-aangifte als voorbelasting.  
Gepubliceerd op:
29-07-2017

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken

Netwerken als startende ZZP'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Zo speuren veel starters online naar potentiële klanten of opdrachtgevers op LinkedIn of een ander online netwerkplatform. Maar je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan om jouw zakelijke kennissenkring uit te breiden en andere interessante contacten op te doen. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:


Tip: geen idee waar je moet beginnen? De tips in dit artikel helpen je op weg: starten met netwerken doe je zo.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.