Checklist: een ondernemingsplan in één A4

Bijgewerkt op 09 maart 2020
3 min  leestijd
4.034
Image
Checklist ondernemingsplan

Een goed businessplan schrijven in maar vijf stappen? Volgens ervaren ondernemer en columnist Floris Venneman is het heel goed mogelijk. In deze column legt hij uit hoe je dit voor jouw bedrijf voor elkaar krijgt.

Dagen, nachten, weken of zelfs maanden zwoegen op een ondernemingsplan: het zal veel startende ondernemers bekend in de oren klinken.

Bedenk je eens wat er zou gebeuren als je deze tijd en energie zou steken in het verbeteren van je product of dienst. Of nog beter: in het vinden en benaderen van je eerste klant(en).

Stop met schrijven

Mijn advies: stop met schrijven en ga de wereld in. Praat met klanten, potentiële leveranciers en investeerders. Ja, je moet natuurlijk een plan hebben en een richting bepalen. Maar die boodschap past ook in één A4.

Dus stop met het schrijven van een ondernemingsplan van honderdvijftig pagina's en een exploitatiebegroting voor de komende vijf jaar. Gebruik liever de volgende vijf stappen om jouw ondernemingsplan concreet te maken.

Stap 1: Waarom bestaat je bedrijf?

Waarom ben je dit bedrijf begonnen (of ga je met dit bedrijf beginnen)? Wat zijn je drijfveren om te kiezen voor de markt waarin je actief gaat worden en hoe staat het met de passie voor je bedrijf?

Oftewel: waarom heeft jouw bedrijf bestaansrecht? Misschien wel de moeilijkste vraag van allemaal, maar wel erg belangrijk om over na te denken. Het is de basis van alles!

Stap 2: Wat is je waardepropositie?

Een waardepropositie is eigenlijk de verklaring naar je klant: wat is jouw toegevoegde waarde? Waarom is datgene wat jij doet of levert van waarde? Op welke manier profiteert een klant van jouw product of dienst?

Vanzelfsprekend heb je hier ideeën en gedachten over, maar durf dit ook te toetsen bij de klant. Ga dus in gesprek met je potentiële klanten en vraag ze of jouw ideeën hierover kloppen.

Stap 3: Voor wie doe je het?

Ken je klant. Wie is hij of zij? Focus op één (of maximaal vier) klantsegmenten. Durf ook ervoor te kiezen om bepaalde mensen of bedrijven te laten gaan. Je kunt immers niet voor iedereen van toegevoegde waarde zijn.

Benoem je klant in een duidelijk omschreven persona en hang een duidelijke omschrijving van je klant aan de muur. Hoe denkt deze persoon? Wat voor keuzes maakt hij of zij? Wat zijn de uitdagingen, wensen of behoeften die deze persoon heeft, waarvoor jij de oplossing biedt?

Stap 4: Wat zijn jouw doelen/hoe meet je succes?

Stel je belangrijkste doelen vast. Beschrijf niet alleen twee of drie financiële doelen (omzet, winst, etc.), maar ook ambities wat betreft bijvoorbeeld:

  • Klantbereik
  • Klanttevredenheid
  • Het bezoekersaantal op je website.

Bedenk welke doelen relevant voor jou zijn om 'succes' te meten. Je stelt deze doelen niet voor een ander, maar voor jezelf. Kortom: als je graag bepaalde doelen wilt halen, meet die dan ook.

Stap 5: Je verhaal aanpassen en verbeteren

Als je de eerste vier stappen hebt uitgewerkt op één A4 (of misschien in twee), vormt dit de basis voor gesprekken met je potentiële klanten, leveranciers en andere belangrijke partners.

Neem maar van mij aan dat er in je plan nog wel wat aanpassingen zullen komen. Het verhaal wordt met de tijd scherper en scherper.

Je ondernemingsplan aanscherpen

Gun jezelf ook die ruimte om het verhaal aan te passen en te verbeteren. Een ondernemingsplan is geen statisch document, maar een organisch verhaal dat meegroeit met jou als ondernemer en met jouw onderneming.

Niet voor niets is een veelgehoorde quote nog steeds: "Een ondernemingsplan overleeft maar zelden het eerste contact met de klant."

[Bron: MKB Servicedesk]

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan