Checklist ondernemingsplan

Checklist: een ondernemingsplan in één A4

Een goed businessplan schrijven in maar vijf stappen? Volgens ervaren ondernemer en columnist Floris Venneman is het heel goed mogelijk. In deze column legt hij uit hoe je dit voor jouw bedrijf voor elkaar krijgt.

Dagen, nachten, weken of zelfs maanden zwoegen op een ondernemingsplan: het zal veel startende ondernemers bekend in de oren klinken.

Bedenk je eens wat er zou gebeuren als je deze tijd en energie zou steken in het verbeteren van je product of dienst. Of nog beter: in het vinden en benaderen van je eerste klant(en).

Stop met schrijven

Mijn advies: stop met schrijven en ga de wereld in. Praat met klanten, potentiële leveranciers en investeerders. Ja, je moet natuurlijk een plan hebben en een richting bepalen. Maar die boodschap past ook in één A4.

Dus stop met het schrijven van een ondernemingsplan van honderdvijftig pagina's en een exploitatiebegroting voor de komende vijf jaar. Gebruik liever de volgende vijf stappen om jouw ondernemingsplan concreet te maken.

Stap 1: Waarom bestaat je bedrijf?

Waarom ben je dit bedrijf begonnen (of ga je met dit bedrijf beginnen)? Wat zijn je drijfveren om te kiezen voor de markt waarin je actief gaat worden en hoe staat het met de passie voor je bedrijf?

Oftewel: waarom heeft jouw bedrijf bestaansrecht? Misschien wel de moeilijkste vraag van allemaal, maar wel erg belangrijk om over na te denken. Het is de basis van alles!

Stap 2: Wat is je waardepropositie?

Een waardepropositie is eigenlijk de verklaring naar je klant: wat is jouw toegevoegde waarde? Waarom is datgene wat jij doet of levert van waarde? Op welke manier profiteert een klant van jouw product of dienst?

Vanzelfsprekend heb je hier ideeën en gedachten over, maar durf dit ook te toetsen bij de klant. Ga dus in gesprek met je potentiële klanten en vraag ze of jouw ideeën hierover kloppen.

Stap 3: Voor wie doe je het?

Ken je klant. Wie is hij of zij? Focus op één (of maximaal vier) klantsegmenten. Durf ook ervoor te kiezen om bepaalde mensen of bedrijven te laten gaan. Je kunt immers niet voor iedereen van toegevoegde waarde zijn.

Benoem je klant in een duidelijk omschreven persona en hang een duidelijke omschrijving van je klant aan de muur. Hoe denkt deze persoon? Wat voor keuzes maakt hij of zij? Wat zijn de uitdagingen, wensen of behoeften die deze persoon heeft, waarvoor jij de oplossing biedt?

Stap 4: Wat zijn jouw doelen/hoe meet je succes?

Stel je belangrijkste doelen vast. Beschrijf niet alleen twee of drie financiële doelen (omzet, winst, etc.), maar ook ambities wat betreft bijvoorbeeld:

  • Klantbereik
  • Klanttevredenheid
  • Het bezoekersaantal op je website.

Bedenk welke doelen relevant voor jou zijn om 'succes' te meten. Je stelt deze doelen niet voor een ander, maar voor jezelf. Kortom: als je graag bepaalde doelen wilt halen, meet die dan ook.

Stap 5: Je verhaal aanpassen en verbeteren

Als je de eerste vier stappen hebt uitgewerkt op één A4 (of misschien in twee), vormt dit de basis voor gesprekken met je potentiële klanten, leveranciers en andere belangrijke partners.

Neem maar van mij aan dat er in je plan nog wel wat aanpassingen zullen komen. Het verhaal wordt met de tijd scherper en scherper.

Je ondernemingsplan aanscherpen

Gun jezelf ook die ruimte om het verhaal aan te passen en te verbeteren. Een ondernemingsplan is geen statisch document, maar een organisch verhaal dat meegroeit met jou als ondernemer en met jouw onderneming.

Niet voor niets is een veelgehoorde quote nog steeds: "Een ondernemingsplan overleeft maar zelden het eerste contact met de klant."

[Bron: MKB Servicedesk]

Bijgewerkt op: 09-03-2020

Wat vind je van dit artikel?

x11
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

Opstellen ondernemersplan

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten over het opstellen van een ondernemingsplan:

Ondernemingsplan maken: de meest gestelde vragen

  • Wat is een ondernemingsplan? Een ondernemingsplan wordt ook wel businessplan, bedrijfsplan of ondernemersplan genoemd. In het ondernemingsplan beschrijf je onder meer je doelen, de markt, hoe je de marketing aanpakt en maak je een financieel plan.
  • Hoe ziet een ondernemingsplan eruit? Het ondernemingsplan bestaat uit 7 onderdelen, waaronder het marketingplan en het financieel plan. Je beschrijft hierin je plan van aanpak om je onderneming tot een succes te maken. Download de verschillende voorbeeldplannen per branche die je verder helpen.
  • Waarom een ondernemingsplan schrijven? Voor startende ondernemers die financiering nodig hebben is het noodzakelijk een ondernemingsplan te schrijven. Ook als je geen directe financieringsbehoefte hebt, is het schrijven van een ondernemersplan belangrijk. Het geeft je inzicht in de levensvatbaarheid van je onderneming
  • Is een ondernemingsplan verplicht? Een ondernemingsplan opstellen is niet verplicht. Als je startkapitaal nodig hebt voor je onderneming, is het wel noodzakelijk een ondernemersplan te schrijven. Zonder een goed onderbouwd financieel plan kom je niet in aanmerking voor financiering.
  • Hoe maak ik een ondernemingsplan? Aan de hand van diverse gratis voorbeelden van ondernemingsplannen kun je zelf een ondernemersplan opstellen. Per hoofdstuk wordt uitgelegd hoe je een ondernemingsplan schrijft.
Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 7.829 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.