De 7 schoonheden van succesvolle ondernemers

De 7 schoonheden van succesvolle ondernemers

Succesvol ondernemen is niet per definitie aangeboren. Je kunt dit tot op zekere hoogte leren, maar er zijn karaktereigenschappen die bijdragen aan het opbouwen van een succesvol bestaan als ZZP'er. Beschik jij over een of meer van deze waardevolle talenten of kwaliteiten?

Eigenschap 1: verantwoordelijkheidsgevoel

Het ondernemersvak is iets dat je met vallen en opstaan zult leren. De kans dat je ooit de fout ingaat, is zeker aanwezig.

En of je nou een klus aannneemt waarvoor je een te laag (of juist te hoog) uurtarief rekent of jouw een bestelling veel te laat bezorgt bij een klant: sluit voor dergelijke fouten niet de ogen, maar leer ervan, zodat je een vergelijkbare fout niet nog een keer maakt.

Vraag jezelf af wat je anders had kunnen doen om deze situatie te voorkomen. Zo kom je tot nieuwe inzichten die jouw bedrijf verder zullen helpen. 

En troost je: zelfs de grootste entrepreneurs gaan wel eens de fout in. Zo stond Steve Jobs bekend om zijn geniale ideeën op het gebied van innovatieve computertechnologie, maar was hij niet de makkelijkste persoon om mee samen te werken. 

Jobs opvliegende karakter leidde uiteindelijk zelfs tot zijn ontslag bij Apple, al zou hij een decennium later terugkeren om het (toen) noodlijdende bedrijf van de ondergang te redden.

-> Lees hier het hele inspirerende portret van Steve Jobs.

Eigenschap 2: een flinke dosis bevlogenheid

Miljardairs als Bill Gates en Richard Branson hebben natuurlijk makkelijk praten, maar feit blijft dat 'geld verdienen' voor deze succesvolle entrepreneurs nooit de voornaamste reden was om te gaan ondernemen.

Bill Gates en Richard Branson zijn niet gestart met ondernemen voor het geld, maar omdat zij de wereld wilden verbeteren met hun producten en diensten.

Dat zij op den duur ook veel winst gingen maken was natuurlijk mooi meegenomen, maar dat was niet waar het hen in eerste instantie om te doen was.

Een goed voorbeeld is internetondernemer Mark Zuckerberg van Facebook. Deze twintiger slaagde er met zijn social media-platform in een miljardenimperium op te bouwen, maar hij blijft vooralsnog met beide voeten op de grond staan.

Zo woont Mark nog altijd in een huis op loopafstand van kantoor en rijdt hij rond in een bescheiden auto.

-> Lees de hele geschiedenis van Mark Zuckerberg en zijn Facebook.

Eigenschap 3: harde werker

Niet vies zijn van (kei)hard werken is, net als het talent om tegenslagen te kunnen relativeren en je product of dienst beter te maken, een karaktereigenschap waarover veel beroemde ondernemers beschikken.

Zo droomt een jonge (en toen nog straatarme) ontwerper Coco Chanel ervan om de toenmalige kledingstijl van de vrouw te moderniseren.

Chanel vond dat mode naast flatteus ook comfortabel moest zijn; vrouwen moesten zich vrij kunnen bewegen. Daarnaast geloofde ze heilig in het gegeven dat kleding bijdraagt aan de identiteit van een vrouw.

Met deze revolutionaire aanpak wist Chanel door de jaren heen meerdere taboes te doorbreken. Zelfs in de barre tijden van de Eerste en Tweede Wereldoorlog bleef ze innovatieve manieren bedenken om haar kleding aan de man te brengen.

-> Lees het hele portret van Coco Chanel.

Eigenschap 4 : een vleugje perfectionisme

Wanneer je als ondernemer voor de volle honderd procent overtuigd bent van de kwaliteit van jouw product of dienst, wil je er vanzelfsprekend voor zorgen dat dit zo blijft. En dus zul je altijd op zoek zijn naar manieren om jouw bedrijf naar een hoger niveau te brengen

Een product of dienst is eigenlijk nooit 'af'. Er zal altijd ruimte voor verbetering zijn.

Zo dacht W.K. Kellogg er ook over. Hij was een perfectionist in hart en nieren. Ten tijde van de introductie van zijn cornflakes was dit product een zeer welkom alternatief voor de (vrij vette) standaard ontbijtproducten van de negentiende eeuw.

Maar Kellogg besefde dat iets altijd nóg beter kan. Daarom besteedde hij veel tijd en energie aan het verbeteren van de samenstelling en de productie van zijn ontbijtgranen. Op deze manier slaagde Kellogg erin zich blijvend van andere fabrikanten te onderscheiden.

-> Lees hier het hele verhaal over Kellogg's.

Eigenschap 5: bereid om risico's te nemen

Als ondernemer zul je bepaalde risico's moeten nemen. In feite is het starten van een nieuw bedrijf al een risico op zich. Wat echter opvalt, is dat veel succesvolle entrepreneurs niet zomaar risico's nemen.

Het is meer dat deze ondernemers bereid zijn om bijna alles te doen, míts zij daarmee de kans om hun uiteindelijke doel te bereiken kunnen vergroten.

Een goed voorbeeld van een ondernemer die grote risico's niet schuwt, is Howard Schultz van het Amerikaanse Starbucks.

Zijn wens om de grootste koffieketen van New York te worden is zo groot dat hij besluit om meerdere koffiebars in dezelfde straten te openen.

Howard beseft dat hij hiermee een gok neemt, want de eigen vestigingen kunnen elkaar immers ook opeten.

Dit risico nam de Amerikaan echter voor lief, want als zijn verwachtingen uitkwamen, zou dit hem veel extra klanten opleveren.

Zijn overtuiging: een lange wachtrij in de ene zaak zorgt ervoor dat klanten snel doorlopen naar een volgende locatie. Waarbij het totale aantal klanten op den duur wel zou móeten stijgen. En dat gebeurde ook. Tegenwoordig is Starbucks over de hele wereld actief.

-> Lees het inspirerende verhaal over het brein achter Starbucks.

Eigenschap 6: voldoende zelfkennis

De ene ondernemer is een natuurtalent als het gaat om het binnenhalen van klanten, terwijl de andere weer een kei is in het bouwen van website of apps.

Wat wij hiermee willen zeggen, is dat iedere ondernemer zijn sterke en zwakke punten heeft. Dat hoeft geen probleem te zijn, want als jij bepaalde taken uitbesteedt, houd je meer tijd over om aandacht te besteden aan zaken waar je wél goed in bent.

Als jij moeilijke werkzaamheden uitbesteedt, houd je vanzelf meer tijd over om aandacht te besteden aan zaken waar je wél goed in bent.

Succesvolle ondernermers hebben vaak meerdere personen aan hun bedrijf gebonden op wie ze kunnen bouwen. Denk aan Larry Page van Google die zonder zijn partner Sergey Brin waarschijnlijk lang niet zo ver was gekomen.

Een ander goed voorbeeld is de Italiaanse modeontwerper Renzo Rosso. Anders dan bij de meer traditionele modehuizen is er bij zijn bedrijf Diesel geen sprake van hiërarchie. Er is er ruimte voor ideeën van iedere laag in het bedrijf en bij het bedenken van nieuwe collecties krijgt iedereen een stem in het creatieve proces.

-> Lees hier het hele portret van Renzo Rosso (Diesel).

Eigenschap 7: oplossingsgericht zijn

Misschien wel een van de belangrijkste kenmerken van een geboren ondernemer is dat hij of zij oplossingsgericht kan denken en handelen.

Of het nu gaat om een conflict met een wanbetaler of het bedenken van een eigen website en huisstijl: als starter zul je meerdere obstakels moeten overwinnen.

Oplossingsgericht kunnen handelen komt dan goed van pas. Het rum-merk Bacardi is hier een uitstekend voorbeeld van.

Dit Cubaanse bedrijf maakt in de jaren '60 een moeilijke periode door.

In 1960 eigent het dictatoriale regime van Fidel Castro zich alle Cubaanse bedrijven toe, waaronder Bacardi.

Dit heeft desastreuze gevolgen voor het lokale bedrijfsleven, maar Bacardi heeft het geluk dat zij niet alleen afhankelijk zijn van de inkomsten van hun Cubaanse vestiging, maar deels kunnen terugvallen op vestigingen in andere landen.

Toen de eigenaren vervolgens besluiten om alleen nog zaken te doen met leveranciers buiten Cuba, lukte het hen om de invloed van Castro op de dagelijkse bedrijfsvoering enorm te beperken.

-> Klik hier om de hele geschiedenis van Bacardi te lezen.

Bijgewerkt op: 23-06-2017

Wat vind je van dit artikel?

x14
x8

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Overige onderwerpen

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.