Beach beds

De start van | Beach Beds

Ondernemer Sam Botterman (23) verhuurt met zijn bedrijf Beach Beds strandbedden online. Dat gaat hem voor de wind, al na twee jaar heeft hij zes vestigingen, een eigen paviljoen en tachtig man personeel. Hoe is hij zijn bedrijf gestart?

Naam: Sam Botterman
Bedrijf: Beach Beds
Actief in: strandbedden verhuur
Gestart in: 2019
Website: Beachbeds.nl

Toen Sam 15 jaar was, begon hij al te werken in de strandbedden verhuur. “Ik wilde altijd al graag mijn eigen strandpaviljoen, maar het is een lastige wereld om in te komen”, vertelt hij. “Toen ben ik na gaan denken over wat er nu echt miste in de strandbedden verhuur.”

Al snel ontdekte hij dat er nog niet gereserveerd kon worden op bedden. Hij besloot een online systeem te starten waar gasten online bedden kunnen reserveren én direct betalen.

Het bouwen van een goed systeem

Om meteen een goede start te maken besloot Sam in zijn kennissenkring en bij zijn oude werkgevers te kijken of iemand hem wilde helpen. “Ik ben toen gaan kijken waar ik een website en het systeem kon laten maken. Uiteindelijk vond ik via een kennis van mijn vader iemand die dat kon regelen.”

“De kosten van de website vielen me wel tegen, dat kwam doordat het systeem om op het strand te reserveren gewoon nog niet bestond. Als strandpaviljoen heb je geen vaste plattegrond, die pas je de hele tijd aan op de stoelaantallen die je hebt staan. De ene keer is er een storm, de andere keer prachtig weer. Inmiddels werkt het systeem zo goed dat iedere digibeet ermee aan de slag kan.”

Slimme samenwerkingen aangaan

De strandbedden zelf regelde Sam in nauwe samenwerking met Euroseat. “We hebben een regeling kunnen treffen om de bedden te financieren. Toen zijn we een samenwerking aangegaan waar we allebei van profiteren. Zij willen zoveel mogelijk bedden leveren en wij zoveel mogelijk systemen verkopen.”

Een goed ondernemingsplan

Het succes van Sam’s onderneming is niet uit de lucht komen vallen, hij heeft eerst een goed onderbouwd ondernemingsplan geschreven. “Je moet je heel goed voorbereiden en uitwerken wat je wilt gaan doen. Niet voor een jaar, maar voor de komende tien jaar.”

“Houd rekening met goede, maar ook met slechte scenario’s. Vervolgens ga je er gewoon keihard tegenaan: niet lullen maar poetsen!”

“Ook moet je financieel gezien alles op een rijtje zetten. De boekhouding moet op-en-top zijn. Ik heb het geluk dat mijn pa onze financiële man is, hij is registeraccountant geweest.”

Op zoek naar klanten: 30-40 paviljoens bellen

Voor zijn zoektocht naar klanten heeft Sam dertig tot veertig strandpaviljoens gebeld met de vraag of ze een samenwerking aan wilden gaan. Uiteindelijk zeiden er twee ja, het verhuren kon beginnen.

“Het eerste wat ik deed was een button plaatsen op de website van de paviljoenen. Ook op onze eigen site kunnen mensen reserveren bij de verschillende locaties. Vervolgens gingen we naar accommodaties om 10% korting aan te bieden bij reserveringen voor gasten. Die gasten gingen dan weer eten bij de paviljoenen waar ik mee samenwerk”.

Op deze manier vond er een kruisbestuiving plaats tussen de verschillende partijen. “Natuurlijk ging er wat marge af, maar zo konden we onze eigen klantenkring en die van onze partners snel laten groeien”, stelt Sam.

Leidinggeven aan personeel

Bij het leiden van een onderneming hoort ook het aansturen van personeel, dat is niet altijd even makkelijk. “Ik ben gestart samen met mijn beste vriend, maar nu heb ik in totaal ongeveer tachtig man personeel in dienst. In het begin nam ik vooral mensen aan die ik kende, vrienden van vrienden bijvoorbeeld.”

Nu Sam ook een eigen paviljoen, De Jongens, heeft, krijgt hij te maken met strengere horecarichtlijnen. “Dat is veel lastiger aansturen. Je wil eigenlijk graag dat mensen je aardig vinden, maar dat werkt niet altijd. Op den duur ben ik juist strikt en duidelijk geworden, dan weten mensen wat ze aan je hebben en wordt de sfeer vanzelf goed.”

Betalingen met Rabo OmniKassa

Sam heeft besloten geen contant geld aan te nemen. “Dat werkt echt top!”, vertelt hij. “Anders ben je bij een beetje leuke omzet al snel een dag per week bezig met cash verwerken. Het geeft ook een veiliger gevoel, ik vind het geen prettig idee om geld op de zaak te laten liggen.”

De gasten van Beach Beds betalen online, of bij de Rabo SmartPin pinautomaten op locatie. Alle transacties komen bij elkaar in een overzicht in Rabo OmniKassa. “Het is een heel mooi systeem, ik kan direct zien welk bedrag waar binnenkomt.”

“Tijdens warme dagen is de bezettingsgraad zo’n 120 procent. Dat betekent dat de Beachboys van Beach Beds dagelijks ongeveer twaalfhonderd zonaanbidders bedienen. Vooral rond het middaguur vinden er veel wisselingen plaats en is het superdruk. Dan wil je geen betaalsysteem dat hapert, want dan ben je de sigaar. Gelukkig werkt Rabo SmartPin als een zonnetje.”

Mooie toekomstplannen

Hoewel Sam nog maar kortgeleden begonnen is, heeft hij ambitieuze plannen voor de toekomst. “Ik wil voor mijn 35e alles op orde hebben, het concept uitbouwen en met Beach Beds in heel Nederland actief zijn. Daarnaast wil ik met de paviljoenen verder gaan, ik vind het strandleven heel leuk.”

“Het mooie van dit werk vind ik dat je elke dag iets anders doet. Geef mij maar dertig hele mooie dagen waar van alles misgaat. Brandjes blussen en regelen vind ik leuk. Ook is het fijn dat je de hele winter de tijd hebt om je concept te verbeteren, daardoor kun je snel verbeteren en groeien.”

Bijgewerkt op: 09-08-2021

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.