Duurzaam ondernemen: dit zijn de aandachtspunten
Duurzaam ondernemen draait om de drie P's:
- People (sociaal zijn voor mensen)
- Planet (energiezuinig denken)
- Profit (economische waarde creëren)
Voor elke startende ondernemer is de manier waarop je duurzaam kunt ondernemen anders. Dit hangt onder meer af van de grootte van je organisatie en de branche waarin je werkzaam bent.
Sociale onderneming starten
Je kunt er bijvoorbeeld ook over nadenken om een sociale onderneming te starten. Dit is een bedrijf dat niet alleen winst wil maken, maar ook een maatschappelijk doel heeft.
- Lees in dit artikel alles over het starten van een sociale onderneming
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
De gemeenschappelijke deler is dat ondernemers zich met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) inzetten voor een betere wereld. Waarbij ieder stapje telt, hoe klein of groot deze ook is.
Uit onze poll blijkt: maar liefst 62% van de ondernemers verwerkt MVO in zijn bedrijfsvoering
Je kunt jezelf de volgende vragen stellen met betrekking tot MVO:
- Hoe staat het met de toevoer van je grondstoffen, materialen en producten tegen een eerlijke prijs?
- Hoe ontwikkelt de energiemarkt zich?
- Hoe blijft de motivatie en gezondheid van medewerkers op peil?
- Wat verwachten klanten en wat hebben ze ervoor over?
- Waarop rekenen zij een ondernemer af?
- Wat is eigenlijk je plek als ondernemer in de buurt, gemeente en samenleving?
Denk over dit soort vragen eens rustig na: wat kun je als ondernemer doen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen? Hieronder vind je nog 5 voordelen om duurzaam te ondernemen.
1. Kosten besparen met duurzaam ondernemen
Duurzaam ondernemen leidt tot kostenbesparingen. MVO betaalt zich bijvoorbeeld uit in milieuwinst én in een minder hoge energierekening.
Er zijn tal van manieren om minder energie te gebruiken:
- Minder printen
- Zuinige lampen
- Groene energieleverancier
- Energielabel checken bij nieuwe apparaten
Verder kun je denken aan reizen met de trein of zakelijk een elektrische auto aanschaffen in plaats van met de benzine- of dieselauto te rijden. Andere manieren om aan het milieu te denken zijn door beter over je (verpakkings)materiaal na te denken en afval te scheiden.
2. Marktaandeel vergroten door MVO
Duurzaam produceren en duurzame producten zijn inmiddels een vast onderdeel geworden van het economische verkeer. De focus op duurzaamheid leidt tot innovatie van producten en productieprocessen.
Maatschappelijk ondernemen is daarmee niet alleen belangrijk voor je eigen bedrijf, het levert ook nieuwe zakelijke impulsen op.
Duurzame energie en mobiliteit
De energiesector is bijvoorbeeld aan een enorme transitie bezig. De doelstelling is dat Nederland in 2050 van het gas af is. Tegen die tijd mag er nog amper CO2 worden uitstoten.
En dat geldt ook voor duurzame mobiliteit. Kijk naar de kansen om in de mobiele, groene markt te duiken.
3. Duurzame wensen van klanten
Idealen zijn prachtig natuurlijk, maar een ondernemer moet ook rekening houden met de groene en maatschappelijke wensen van aandeelhouders, klanten en werknemers. Zij hebben namelijk een belangrijke troef in handen: het geld.
Vreemde ogen kunnen daardoor dwingen tot een transitie. En uiteindelijk levert het je veel op. Het groene bewustzijn worst steeds groter en de overheid stelt steeds strengere eisen. Daardoor geeft een duurzaam beleid je een voorsprong op de concurrentie en vertrouwen van je klanten, medewerkers en aandeelhouders.
4. Reputatiemanagement voor ondernemers
Ondernemingen laten graag zien dat ze hun groene steentje aan de wereld bijdragen. Logisch ook: klanten en financiers kijken mee en die willen een goed gevoel overhouden aan zaken doen met een ondernemer.
Keurmerk
Door middel van een keurmerk of label kun je naar buiten toe laten zien dat je onderneming duurzaam onderneemt
Met de MVO prestatieladder laat je zien hoe ver je al bent met duurzaam ondernemen.
Met het oog op acquisitie, waar je als startende ondernemer ongetwijfeld erg druk mee bent, is een herkenbaar duurzaam beleid een groot voordeel.
5. Duurzame verantwoordelijkheid van ondernemers
De laatste, meest persoonlijke vraag: op wat voor manier wil je als ondernemer geld verdienen? Met de houding: na mij de zondvloed? Of als volwaardig en dus verantwoordelijk lid van de samenleving? Door MVO toe te passen in je bedrijfsvoering, word je gezien als een ondernemer die op een eerlijke en verantwoordelijke manier geld verdient.