marieke

De start van easyJet

Toegegeven, Stelios Haji-Ioannou had er door zijn steenrijke familie de financiële middelen voor, maar dat maakt het creeëren van de succesformule van easyJet niet minder knap. De van oorsprong Griekse oprichter is er met zijn low budget-maatschappij in geslaagd een plek te verwerven tussen gerenommeerde vliegmaatschappijen als British Airways, Delta, Singapore Airlines en KLM: de start van easyJet.

Om wie gaat het?

Stelios Haji-Ioannou, de oprichter van easyJet.

Waar en wanneer werd hij geboren?

Op 14 februari 1967 in de Griekse hoofdstad Athene.

Hoe heet zijn bedrijf?

EasyJet.

Wanneer opgericht?

November 1995.

Wat was Haji-Ioannou's belangrijkste missie?

In het kort: passagiers op een zo goedkoop en comfortabel mogelijke manier naar hun bestemming brengen. De officiële boodschap op de easyJet-website luidt als volgt: "We geven onze klanten graag veilige, voordelige en rechtstreekse vluchten. We willen op een flink aantal Europese routes een consistent en betrouwbaar product bieden tegen aantrekkelijke tarieven voor de zakelijke en vrijetijdsmarkt."

Hoe kwam de oprichting van easyJet tot stand?

In tegenstelling tot de meeste andere ondernemers die wij in De Start Van-rubriek hebben geportretteerd, is Haji-Ioannou geen typische 'self-made man'. Hij stamt uit een rijke familie van scheepvaartmagnaten en hoefde dus niet actief op zoek naar investeerders. Zijn vader wil hem in 1992 – Haji-Ioannou is dan pas 25 jaar oud – met alle liefde vijf miljoen pond lenen, zodat zijn zoon een eerste bedrijf kan starten: Stelmar Shipping. De jonge ondernemer pakt het ondernemerschap goed op en weet van deze rederij een succes te maken. In 2001 gaat Stelmar Shipping de New York Stock Exhange op, waarna Haji-Ioannou zijn bedrijf uiteindelijk in 2005 met de nodige winst kan verkopen aan de OSG Groep (voor circa 1,3 miljard dollar).

Haji-Ioannou krijgt de smaak te pakken. Al in 1995 richt hij met zijn vergaarde kapitaal een nieuw bedrijf op: de easyGroup. De ondernemer houdt zich vanaf dan niet langer bezig met de scheepvaart, maar richt zich op een relatief nieuwe markt: de luchtvaart. Haji-Ioannou denkt namelijk een gat in de markt te hebben gevonden wanneer hem opvalt dat het aanbieden van vliegtickets stukken goedkoper kan. Namelijk door middel van slimme kostenbesparing, onder meer door passagiers tijdens de vlucht slechts een enkel drankje aan te bieden in plaats van een hele maaltijd en niet met reisagentschappen te werken, zoals in de jaren '90 nog gebruikelijk is.

Het instaptarief bij easyJet is, vergeleken met andere maatschappijen, natuurlijk spotgoedkoop, maar door het aanbieden van betaalde extra services - denk aan het meenemen van ruimbagage en het verkopen van verleidelijke versnaperingen aan boord  kan het totaalbedrag voor de niet oplettende passagier snel oplopen. EasyJet haalt bijna een kwart (circa 22 procent) van zijn inkomsten uit andere zaken dan vliegtickets. Daar horen ook inkomsten uit de verhuur van auto's en accommodaties bij, die klanten via de verschillende dochterwebsites van easyGroup kunnen boeken.

Haji-Ioannou beschikte blijkbaar over een vooruitziende blik, want Britse reizigers zijn vanaf het eerste begin enthousiast over de goedkope(re) aanbieder. EasyJet begint als een bescheiden low budget-luchtvaartmaatschappij voor binnenlandse vluchten van Londen naar Edinburgh en Glasgow, maar krijgt al snel toestemming om ook internationale vluchten uit te gaan voeren. In april 1996 landt het eerste toestel met kenmerkend oranje logo op Schiphol.

Waarmee onderscheidde easyJet zich van andere luchtvaartmaatschappijen?

Naast het bezuinigen op service maakte de onderneming van Haji-Ioannou in eerste instantie vooral indruk met de wijze waarop het vliegtickets aanbiedt. EasyJet is in 1997 namelijk een van de eerste luchtvaartmaatschappijen ter wereld die dit vrijwel geheel via internet doet. Het online boeken van vliegtickets mag nu dan de normaalste zaak van de wereld zijn, in de jaren '90 schakelen veruit de meeste reizigers hiervoor nog een reisagent in.

Een andere strategie waarmee Haji-Ioannou's bedrijf zich weet te onderscheiden van de concurrentie, is het gebrek aan een klassesysteem (bij easyJet geen first class-stoelen). Daarnaast bespaart het bedrijf de nodige kosten door er 'zero tolerance'-omdraaitijden op na te houden - eventuele laatkomers missen gegarandeerd hun vlucht - en het cabinepersoneel na aankomst zelf de rommel te laten opruimen. Hierdoor is easyJet in staat om per dag één keer vaker heen en terug te vliegen dan traditionele luchtvaartmaatschappijen.

Hoe staat easyJet er nu voor?

Kort na de oprichting voorspellen critici dat easyJet de lage instapprijzen niet eeuwig kan volhouden, maar circa achttien jaar na dato staat de Britse prijsvechter nog altijd bekend als low budget-luchtvaartmaatschappij. Maar het is er financieel gezien lang niet altijd rozengeur en maneschijn. EasyJet is tegenwoordig natuurlijk niet meer de enige succesvolle prijsvechter en het afgelopen half jaar draaide de vliegmaatschappij opnieuw verlies, al was het tekort onderaan de streep met 41 miljoen pond wel kleiner dan in 2013. De omzet zat in deze periode juist weer in de lift: die viel met met 1,7 miljard pond ruim 6 procent hoger uit. 

Er werken momenteel bijna achtduizend mensen voor het Britse bedrijf, onder wie tweeduizend piloten en 4500 cabinemedewerkers. Op jaarbasis maken er volgens easyJet zelf meer dan zestig miljoen passagiers gebruik van de diensten van de vliegmaatschappij, die tegenwoordig op zeshonderd bestemmingen in dertig landen vliegt. 

De dagelijkse leiding is tegenwoordig in handen van Carolyn McCall (CEO), John Barton (NoC) en Chris Kennedy (CFO), al blijft Haji-Ioannou - die in 2002 een stapje terug deed bij het bedrijf - grootdeelaanhouder; hij bezit (samen met zijn zus) nog altijd circa 25 procent aan aandelen van het moederbedrijf easyGroup. Het Amerikaanse Forbes schat het privévermogen van de easyJet-oprichter op 2,9 miljard dollar. 

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Het Britse (belasting)klimaat was waarschijnlijk wat aan de koude kant voor Haji-Ioannou, want de zakenman woont al jaren in het subtropische Monaco. Daarvoor schijnen wel meer rijke Britten te kiezen, maar met name Haji-Ioannou kreeg ten tijde van zijn verhuizing in Groot-Brittannië de nodige kritiek van zijn landgenoten te verduren.

Wordt easyJet op de hak genomen door de BBC-serie Come Fly With Me?

Niet per se de luchtvaartmaatschappij, maar het is overduidelijk dat makers Matt Lucas en David Walliams van Come Fly With Me, onder meer bekend van het satirische Little Britain, ter inspiratie voor deze parodiërende tv-show goed hebben gekeken naar Airline. Vervolgens hebben Carlo Boszhard en Irene Moors nog een Nederlandse versie (Zie Ze Vliegen) gemaakt, maar met die satirische serie was het duo bij lange na niet zo succesvol als met De TV-Kantine.

Deze langlopende documentaireserie werd van 1999 tot 2006 uitgezonden door de BBC en was een tijd lang ook in Nederland te zien. Zo is de eigenaar van FlyLo, Omar Baba (zie onderstaande video), duidelijk gebaseerd op Stelios Haji-Ioannou, die zelf regelmatig zijn opwachting maakte in Airline. De geestelijk vader van easyJet kon er naar verluidt best om lachen.

Inspirerende quote

Stelios Haji-Ioannou: "Ik besteed niet te veel aandacht aan onderzoeken en ga af op mijn gevoel. Als iets niet werkt, probeer ik wat anders."

Videos

Fragment uit de BBC-parodie Come Fly With Me met Omar Baba, duidelijk gebaseerd op de strategie van de easyJet-oprichter:

In dit interview uit 2013 blikt Stelios Haji-Ioannou terug op de start van zijn bedrijf:

Gepubliceerd op:
18-08-2011

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.