De start van | Duurzaam tassenlabel Sas de Vries

Bijgewerkt op 12 september 2022
7 min  leestijd
1.254
Auteur: Redactie
duurzaam tassenlabel Sas de Vries

Saskia de Vries (35) studeerde af als neuropsycholoog en ging in het VU in Amsterdam werken, ook al had ze een passie voor doe-het-zelven en duurzaamheid. Na twee jaar kwam ze erachter dat ze toch echt met haar handen wilde werken. In april 2015 startte ze haar duurzame tassenlabel Sas de Vries. Hoe ging haar start, en wat kun jij daarvan leren?

Naam: Sas de Vries  
Bedrijf: Sas de Vries – Handgemaakte tassen van duurzaam leer in Haarlem
Actief in: Detailhandel
Gestart in: 2015
Website: sasdevries.nl

Saskia wilde graag ontwerpen en eigen baas zijn, ook al had ze een studie psychologie succesvol afgerond. En dat is gelukt: sinds 2015 maakt Saskia tassen van duurzaam leer, tassen op maat én geeft ze workshops. Met haar eigen tassenlabel richt ze zich vooral op slow fashion. Haar producten zijn dan ook 100% handgemaakt van duurzaam leer.

Geen werkdag is hetzelfde voor Saskia. De ene dag geeft ze een workshop, de andere dag is ze aan het ontwerpen, patronen aan het uitwerken of ze zit achter de naaimachine om een tas op maat te maken.

Hoe ben je tot je bedrijfsidee gekomen?

“Ik heb bij het Alzheimercentrum gewerkt in het VU in Amsterdam. Tijdens mijn studie twijfelde ik al of ik niet liever iets creatiefs wilde doen of met mijn handen wilde werken. Maar toen heb ik eerst mijn opleiding afgemaakt en een baan gezocht. Eenmaal aan het werk kwam ik erachter dat dit het niet voor me was.

Ik deed op een gegeven moment een cursus tassen maken, voor de lol. En toen dacht ik: dát wil ik doen. Uiteindelijk heb ik na twee jaar werken als neuropsycholoog ontslag genomen en ben ik voor mezelf begonnen.

Dat was wel spannend natuurlijk. Ik had een buffer voor een jaar dus wilde het daarom een jaar te proberen. En als het niet lukte, wilde ik weer een baan zoeken. Ik heb in het begin naast het tassen maken als freelance video-editor gewerkt om de rekeningen te kunnen betalen. Daar ben ik een jaar geleden helemaal mee gestopt.”

Hoe is de start van je bedrijf verlopen?

“Achteraf denk ik: jeetje dat ik dat ooit gedaan heb. Ik had namelijk helemaal geen plan toen ik startte met mijn bedrijf. Eigenlijk ging ik gewoon dingen maken. Ik heb gelukkig een hoop geleerd onderweg.

Ik heb een website gemaakt met een webshop. En ik draaide advertenties op Facebook en stond op markten om mijn producten aan de man te brengen.”

Wat zijn de uitdagingen rond de start geweest?

“In het begin was ik nog onzeker over mijn kwaliteiten. In de praktijk kon ik natuurlijk ook minder dan nu. En ik ben niet zo’n hele goede verkoper, dus dat vond ik wel lastig. Want hoe overtuig je een ander van je product? Maar dat is inmiddels veel beter geworden, die zekerheid bouw je langzaam op door beter te worden in je ambacht. En je merkt dat andere mensen het tof vinden wat je maakt.”

Hulp nodig bij je ondernemingsplan?

Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.

Download gratis

Waarin onderscheid je je?

“Ik denk vooral doordat ik maatwerk lever. Dat wordt niet veel aangeboden, dus daarin onderscheid ik mezelf. En mijn bedrijf is kleinschalig en duurzaam.”

Hoe pas je duurzaamheid toe in je bedrijf?

“Ik gebruik plantaardig gelooid leer voor mijn eigen collectie tassen. Tijdens de workshop die ik geef, maak ik alleen gebruik van restleer. Dat wordt afgedankt door de grote modehuizen en dat koop ik op. En dat gebruik ik ook voor de doe-het-zelf pakketten.

Voor de verpakkingen gebruik ik geen plastic, alleen maar gerecycled karton. Bij drukwerk check ik altijd of het wel de meest duurzame optie is.”

Hoe bepaal jij jouw prijzen?

“Ik heb een uurtarief bedacht voor mezelf, wat ik wil verdienen. Dat reken ik vervolgens door naar klanten. Dus ik maak een inschatting van de tijd en op basis daarvan stel ik een offerte op. 

Daarbij houd ik natuurlijk ook rekening met materiaalkosten en de huur van mijn atelier. En ik weet inmiddels hoeveel uren ik kan declareren. Uiteindelijk komt daar dan een prijs uitrollen.”

Hoe ga je op zoek naar klanten?

“Ik werk met influencers die voor mij verkopen. Zij krijgen een percentage van de verkoop. Verder maak ik gebruik van Facebook- en Instagramadvertenties. En ik let op mijn SEO, ik word bijvoorbeeld goed gevonden op ‘maatwerk’ via Google.”

Hoe regel je andere zaken waar je als ondernemer tegenaan loopt, zoals verzekeringen en het opzetten van je administratie?

“Ik heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. En ik heb een zakelijke rekening. Verder gebruik ik een online boekhoudprogramma, dan kun je alles zelf regelen.

Aan het einde van het jaar heb ik een boekhouder die de aangifte voor de inkomstenbelasting regelt. Die checkt dan of ik alles wel goed geboekt heb. Door het jaar heen doe ik zelf de administratie met behulp van een online boekhoudprogramma. Mijn vriend is toevallig ook freelancer dus daar kon ik vanaf het begin veel van leren.

In het begin moest ik ook wel even uitvogelen hoe ik klanten liet betalen via de webshop. Met een webshop moet je in het begin gewoon veel regelen. Waar host je jouw website, hoe regel je je webshop, hoe worden al die orders afgerekend. Dat soort zaken. Maar via Google kun je veel uitzoeken. En als het eenmaal loopt, dan loopt het.

Verder heb ik financiële doelen. Ik maak een financieel plan voor het komende jaar zodat ik weet waarop ik me moet focussen. Zo weet ik precies hoeveel ik per kwartaal moet verkopen en hoeveel workshops ik moet geven. Ik wil financieel weten waar ik aan toe ben. Als het even niet goed loopt, kan ik op tijd aan de bel trekken en iets veranderen. Dan gooi ik er bijvoorbeeld een advertentie tegenaan om een product een beetje op te krikken. Daar zit ik wel bovenop.”

Hoe bevalt het ondernemen?

“Ik vind het echt heel fijn om eigen baas te zijn en mijn eigen plannen te kunnen trekken. Je kunt snel schakelen en je bent flexibel om richting te geven aan waar je je tijd aan wilt besteden.

Je bepaalt zelf welke kant je bedrijf opgaat. Voor jezelf werken geeft veel meer voldoening. Je kunt echt iets neerzetten. Het geeft gewoon een kick als je zelf iets voor elkaar hebt gekregen.”

Wat zijn je ambities voor de toekomst?

“Ik wil sowieso de kwaliteit van wat ik maak verbeteren door nog meer vakmanschap en traditionele technieken te gebruiken in mijn werk. En ik wil meer schakelen naar een ambachtelijke maakwijze en me daarin onderscheiden. Meer vakmanschap en minder productie.  Ik wil gewoon mooie producten maken en meer unieke projecten doen.

Het zou fijn als mijn hele inkomen voortkomt uit maatwerk. Ik ben bezig om daar een portfolio voor op te bouwen zodat ik meer exclusieve ontwerpen kan laten zien. Ik ben nu afhankelijk van wat klanten willen, dat maak ik. Maar ik wil ook andere klanten aantrekken die bijzondere ontwerpen willen en daarvoor willen betalen.”

Heb je tips voor andere startende ondernemers?

“Ik denk dat je het gewoon moet doen. Dat heeft voor mij uiteindelijk wel gewerkt. Blijf niet eindeloos plannen bedenken, maar begin gewoon. Zet zo snel mogelijk iets neer zodat je ergens kunt beginnen. Het hoeft niet direct perfect.

Gaandeweg kun je dingen verbeteren en aanpassen. Je loopt vanzelf tegen problemen aan die je vervolgens kunt oplossen. Dan wordt het vanzelf steeds beter. Je weet van tevoren toch niet precies wat er allemaal op je pad gaat komen.”

ZZP rekening

De Rabo ZZP rekening, zonder vaste kosten

Betaal als zzp’er alleen wat je gebruikt.
Bekijk de voordelen

 

 

Meer over startersverhalen

Meer over startersverhalen
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2024

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten