1. Stel je specialisme vast
Hoe breed jouw vakgebied in eerste instantie ook is: er zijn altijd werkzaamheden die je beter beheerst of zaken waarvan je meer kennis hebt.
Voor een startende ondernemer is specialiseren en specificeren in een competitief veld doorgaans de beste strategie, omdat opdrachtgevers vaak exact willen weten waarin jij bent gespecialiseerd.
Een HR-manager die bijvoorbeeld veel ervaring heeft op het gebied van reorganisaties, doet er goed aan zich op de markt niet te algemeen te profileren als HR-manager 'bedrijfsvoering', maar haar expertise te benadrukken door zichzelf te omschrijven als: HR-manager 'strategie en reorganisatie'.
2. Waar ligt jouw kracht?
Het is noodzakelijk dat jij van jezelf weet waar je kracht ligt en begrijpt hoe jij dit kenbaar moet maken aan potentiële opdrachtgevers. Zo kunnen zij eerder een accuraat beeld krijgen van wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Vraag je naaste omgeving, onder wie familie, vrienden en (ex)-collega's, dus eens wat in hun ogen jouw sterke en zwakke punten zijn.
Leer reflecteren en stel vast wat jouw passies of unieke kwaliteiten zijn en wat hiervan het onderscheidende karakter is. Maak deze eigenschappen vervolgens onderdeel van jouw bedrijfsstrategie.
3. Vraag om referenties
Testimonials, oftewel positieve reacties van bestaande of vroegere opdrachtgevers zijn goud waard voor een beginnend zzp'er. Wees dan ook niet bescheiden als het om het vragen van referenties gaat.
Vraag na het succesvol afronden van een klus bijvoorbeeld of je klant een korte beoordeling wil schrijven voor jouw zakelijke website.
Dit kan een gunstig sneeuwbaleffect tot gevolg hebben. Ieder jaar dat je als zzp'er hebt gewerkt, kun je jouw omzet met 3,5 procent verhogen. zzp'ers met een gedegen reputatie kunnen daar nog eens tien procent meer omzet bij optellen, zo blijkt uit onderzoek.
4. Breid je netwerk uit
Netwerken is een must voor iedere zelfstandige professional, of je nou net begonnen bent of al jaren bezig bent.
Uit onderzoek blijkt dat diegenen die energie stoppen in hun bestaande netwerk - door te bellen, mailen, kaartjes uit te delen of cadeautjes te sturen - gemiddeld vijftien procent meer omzet genereren.
Onthoud dat kleine zelfstandigen op jaarbasis nog altijd tweederde van hun opdrachten halen uit hun eigen omgeving.
5. Vlak cold calling niet uit
Van het doelgericht benaderen van potentiële klanten of opdrachtgevers worden maar weinig zzp'ers enthousiast.
Voor acquisitie plegen geldt meestal: oefening baart kunst, maar de meeste zelfstandigen richten zich liever op hun werk dan het binnenhalen van een nieuwe klant.
Toch kan cold calling zeker van toegevoegde waarde zijn: toezichthouders, investeerders, aandeelhouders en raden van commissarissen vragen steeds vaker om een transparant proces en om vergelijkende offertes in de markt. Dat is een uitgelezen kans om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.
6. Weet wat de concurrentie doet
Misschien ligt het enigszins voor de hand, maar zelfstandige professionals die hun directe concurrentie op de voet volgen en goed op de hoogte zijn van recente ontwikkelingen in hun sector, kunnen aanzienlijk profiteren van deze kennis.
Zo blijken deze ZZP'ers een vijftien tot twintig procent hogere omzet te hebben dan collega's die dat minder actief doen. Lees hier hoe je een concurrentieanalyse opstelt.
Tip! Gratis PDF: uurtarief berekenen
Welk uurtarief is gangbaar in jouw branche? En hoe weet je nou of jij straks niet per ongeluk teveel (of te weinig) rekent? Download deze gratis whitepaper en ontvang onze tips direct in je mailbox.
7. Wees streng doch rechtvaardig voor jezelf
Eerlijkheid duurt het langst en dat geldt uiteraard ook voor ondernemen. Voor een beginnende zzp'er is het belangrijk dat je streng doch rechtvaardig bent en een eerlijk oordeel over jouw functioneren kunt vellen.
Een overdaad aan lovende reacties van bestaande zakelijke relaties en andere bekenden kunnen dit beeld wel eens mooier doen lijken dan het daadwerkelijk is.
Natuurlijk is geen mens volstrekt ongevoelig voor vleierij, maar probeer bij het selecteren van de beoordelingen die je doorplaatst op de website uit te gaan van de 'min2-regel'.
Bekenden zijn namelijk eerder geneigd om een hoger cijfer te geven, omdat ze jou persoonlijk kennen. Als je dus een 8 krijgt van een opdrachtgever met wie je al jaren fijn samenwerkt, moet je daar eigenlijk 2 punten vanaf trekken. Pas dan heb je een realistisch beeld over je prestaties.
Tips van de redactie
Starten als freelancer: 5 aandachtspunten
Met een gerust hart voor jezelf beginnen doe je zo
Een zakelijke rekening voor ZZP'ers: wanneer relevant?
Dit zijn de belangrijkste aftrekposten voor ZZP'ers
Flexwerkplekken voor ZZP'ers: waar moet je zijn?