Influencer marketing

Zo zet je influencers in voor de promotie van je bedrijf

Steeds meer ondernemers ontdekken de voordelen van influencer marketing. Als je de juiste influencer inzet, kun je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten en potentiële klanten overtuigen.

Wat is een influencer?

De influencer is eigenlijk de BN'er van nu. Het zijn echte internet-helden met een grote hoeveelheid volgers. Hierdoor hebben ze een bepaalde invloed op hun fans. Denk hierbij aan bloggers, vloggers en social media influencers. Voorbeelden hiervan zijn de Instagrammer en de TikTok-ster.

Influencers delen vaak erg veel over hun leven, hierdoor voelt het alsof je ze persoonlijk leert kennen. Dit is een van de grote troeven van influencer marketing. Een aanbeveling van een influencer voelt als een aanbeveling van een goede vriend of vriendin.

Ken je de launching customer al?

Soorten influencers

Er zijn influencers voor elk onderwerp wat je maar kunt bedenken. Je kunt ze daarom goed indelen in een bepaald genre, denk bijvoorbeeld aan:

  • Beauty en lifestyle

  • Sport

  • Food

  • Gaming

Zet een influencer in als startende ondernemer

Vroeger was het voor grote bedrijven logisch om een filmster of zangeres in de arm te nemen om een bepaalde product of dienst te verkopen. Het was hierbij wel altijd duidelijk dat het ging om reclame. De influencer leent zich juist erg goed voor een meer 'natuurlijke' vorm van promotie.

Officieel is het verplicht, maar in de praktijk wordt soms niet eens genoemd dat het om een gesponsorde producten of diensten gaat.

whitepaper onderningsplan

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Welke influencer past bij mij?

Het is vooral belangrijk dat de influencer past bij je merk. Als je een eigen bedrijf in de horeca start, is het slimmer om samen te werken met een foodblogger dan met iemand die vooral gamecommentaar streamt.

Waar moet je dan aan denken qua aantal volgers? We zetten een aantal subcategoriën voor je op een rij:

  • De mega-influencer: meer dan 100.000 volgers
  • De macro-influencer: 50.000 –tot100.000 volgers
  • De micro-influencer: 5.000 tot 50.000 volgers

Ook als startende ondernemer kun je ervoor kiezen om een influencer in de arm te nemen. Het voordeel van influencer marketing is namelijk dat influencers met een kleiner bereik minder duur zijn dan de BN'ers van vroeger.

Op zoek naar low-budget marketingtips?

Uiteraard heeft de mega-influencer dus een hoger prijskaartje dan de micro-influencer. Dat hoeft echter niet direct te betekenen dat de mega-influencer ook het beste werkt voor jouw doelgroep.

Micro-influencers

We pikken er eentje uit: de micro-influencer. Dit zijn influencers met een relatief laag aantal volgers vergeleken met de mensen die bekend zijn bij het grote publiek. Micro-influencers richten zich juist op een eigen niche en zijn daarom bekend bij een specifieke doelgroep.

Heb jij dus een niche-product? Dan loont het om te kijken naar influencers die een kleiner bereik hebben, maar juist erg populair zijn in jouw doelgroep.

Influencer betalen of barterdeal

Er zijn meerdere manieren om een influencer in te zetten voor de promotie van je product:

  1. Betaal voor het noemen of laten zien van een product of dienst
    Deze manier ligt het meest voor de hand. Je benadert de influencer om jouw bedrijf te promoten in een blog, vlog of social media post en betaalt hiervoor.
  2. Kies voor een barterdeal
    Als je kiest voor een barterdeal, geef je de influencer gratis producten of diensten. Hier staat dan tegenover dat hij of zij jouw bedrijf noemt in een blog, vlog of social media post. Zie het als een soort ruilhandel.
  3. Geef producten of diensten weg
    Ten slotte kun je ervoor kiezen om de influencer iets cadeau te geven zonder er direct iets voor terug te willen. Je hoopt dan natuurlijk dat de influencer je bedrijf gaat promoten. Het grote voordeel hiervan is dat de promotie oprechter is.

Lees verder

Marketing zonder budget: zo doe je dat
Maak fans van je klanten
Acquisitie plegen, hoe doe je dat?

Bijgewerkt op: 07-07-2020

Wat vind je van dit artikel?

x4
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit je social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Je bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.653 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.