Low-budget marketing

Marketing zonder budget: zo doe je dat

Marketing is essentieel om klanten te trekken voor je bedrijf, zeker als startende ondernemer. Maar wat als je eigenlijk geen budget hebt? Geen nood, er zijn genoeg voorbeelden van succesvolle marketing waar je weinig geld voor nodig hebt.

Low budget marketing 

Als startende ondernemer heb je veel kosten. Denk bijvoorbeeld aan je inkoop, machines/apparaten, personeel en verzekeringen. Je marketing schiet er dan wel eens bij in. Toch hoef je geen duizenden euro's uit te geven om merksbekendheid te krijgen.

Als je weinig budget hebt, moet je creatief zijn. Onderaan deze pagina vind je:

Voorbeelden van low budget reclame

Personal branding

Een herkenbaar en betrouwbaar merk neerzetten is belangrijk voor iedere starter, zo ook voor een starter met weinig marketingbudget. Kijk kritisch naar je bedrijf en product of dienst. Wat is je unique selling point (USP) en wat is de identiteit van je bedrijf?

Dit gebruik je vervolgens om een huisstijl te maken. Dit is een standaard stijl die je voor alle uitingen naar buiten gebruikt. Zo vergroot je de herkenbaarheid van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan je:

  • Website
  • Logo
  • Visitekaartjes
  • Briefpapier
  • Offertes
  • Facturen
  • Social media

Zelf huisstijl maken

Deze uitingen hoeven niet zo veel te kosten. Natuurlijk is het beter om je huisstijl te laten maken door iemand die er verstand van heeft, maar dan gaat het je wel meer kosten. Zorg in elk geval dat je dezelfde kleuren, tone-of-voice en lettertype gebruikt.

Zo maak je zelf een logo

Als je een beetje handig bent, kun je zelf een website in elkaar zetten met bijvoorbeeld Wordpress, Jimdo of Wix. Voor € 10 per maand heb je dan al een website. 

Gratis publiciteit

Natuulijk kun je dure advertenties maken en in de media laten plaatsen, maar de vraag is of je hier veel mee bereikt. Zeg nou zelf, hoe vaak besteed jij echt aandacht aan reclame die je tegenkomt? Het is beter om te proberen het onderwerp van een artikel of nieuwsbericht te worden.

Gratis tool voor ondernemers

IJzersterke start maken?

Maak gebruik van de Startversterker. Een gratis tool vol checklists, tests en uitdagingen. Onmisbaar voor de ambitieuze starter.

Naar de Startversterker

Persberichten

Dit kun je voor elkaar proberen te krijgen door middel van persberichten. Houd er wel rekening mee dat je lang niet de enige bent die de redactie van dit soort 'nieuws' voorziet.

Denk dus als een journalist en probeer iets te vinden wat echt interessant is voor mensen buiten je bedrijf. Vaak helpt het als er iets uitzonderlijks binnen je bedrijf of met je medewerkers gebeurt.

Maak ook zeker gebruik van de komkommertijd, dan is er minder 'echt' nieuws voorhanden. Het resultaat: free publicity!

Word een expert

Een andere manier om gratis in de media te komen is door gevraagd te worden als expert. Je kunt jezelf als een autoriteit presenteren door bijvoorbeeld (gast)blogs te schrijven, presentaties en workshops te geven. Op de lange termijn kan dit je veel waardevolle contacten opleveren.

Voorbeelden goedkope marketing

Wil je zelf aan de slag met goedkope of zelfs gratis marketing? Deze tips helpen je op weg.

Guerilla marketing

Deze techniek draait om een zo groot mogelijk bereik creëeren met beperkte middelen. Vaak wordt er een ludieke actie mee bedoeld in de openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een flashmob. Benieuwd hoe je dit voor elkaar krijgt? Bekijk dan onze 8 sprekende voorbeelden van guerilla marketing.

Referenties en aanbevelingen

Goed voorbeeld doet volgen. Vraag elke klant om een korte referentie je product of dienst te schrijven, bijvoorbeeld op LinkedIn of op je website. Je kunt namelijk wel zeggen dat je goed bent in je vak, maar het is veel beter als je klanten dit vertellen.

Tip: Geef je mensen die een nieuwe klant aandragen een (kleine) beloning. Zo maakt je handig gebruik van hun netwerk.

Google Mijn Bedrijf

Deze stap is heel simpel, maar wordt nog vaak vergeten. Door een gratis bedrijfsprofiel in Google aan te maken, wordt je informatie in een groot veld naast de zoekresultaten getoond. Je kunt bijvoorbeeld foto's toevoegen, een telefoonnummer en je website.

Social media

Waarschijnlijk ben je privé actief op social media als LinkedIn, Facebook en Instagram. Vergeet je bedrijfspagina niet! Toegegeven, je haalt tegenwoordig minder klanten uit bedrijfspagina's op social media.

Toch loont het nog steeds om hier aandacht te besteden. Lees hier alles over social media voor startende ondernemers.

Tips van de redactie

4 vlammende openingen voor jouw elevator pitch
Acquisitie plegen, hoe doe je dat?

Bijgewerkt op: 16-08-2019

Wat vind je van dit artikel?

x7
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.