Eerste keer btw en inkomstenbelasting

Mijn eerste keer: btw-aangifte en inkomstenbelasting

Als startende ondernemer krijg je voor het eerst te maken met periodieke btw-aangiftes en de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers. We loodsen je in dit artikel door de eerste keer heen. 

Btw-aangifte

We beginnen met de btw-aangifte, die moet je normaal gesproken ieder kwartaal doen. Als startende ondernemer krijg je, nadat je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, de eerste keer automatisch bericht dat je btw-aangifte moet doen. 

Let op: hierna krijg je geen herinneringen meer. Als ondernemer ben je zelf overal verantwoordelijk voor. Je kunt bij de Belastingdienst wel instellen dat je voor iedere btw-aangifte een reminder via de e-mail krijgt. Zo’n e-mail ziet er als volgt uit: 

Aangifte omzetbelasting Reminder e-mail

De eerste btw-aangifte

De eerste btw-aangifte moet je of online doen of op papier. Dit hangt af van wanneer je je als ondernemer aanmeldt bij de Kamer van Koophandel (KvK). 

De meeste ondernemers schrijven zich in bij de KvK en beginnen dan pas met ondernemen. Als dit het geval is, volg je het reguliere traject en doe je net als iedere ondernemer online btw-aangifte, ook de eerste keer. In het vervolg doe jij (of je boekhouder, zie verderop in dit artikel) steeds zelf digitaal aangifte voor de omzetbelasting.

Wanneer je al eerder begonnen bent met je onderneming, maar nog niet staat ingeschreven bij de KvK, en er is in de tussentijd een tijdvak (kwartaal) verstreken, dan moet je met terugwerkende kracht btw-aangifte doen. En krijg je de eerste aangifte op papier. Alle volgende btw-aangiftes gaan online. De Belastingdienst geeft twee voorbeelden waarbij je op papier btw-aangifte moet doen.

Hoe doe je digitaal btw-aangifte? 

Wanneer je ingeschreven bent bij de KvK ontvang je automatisch van de Belastingdienst een speciale gebruikersnaam en wachtwoord, waarmee je kunt inloggen op het beveiligde ondernemersgedeelte. Dat inlogscherm ziet er als volgt uit:

Ondernemers btw-aangifte Inlogscherm Belastingdienst

Er staat dan een link klaar met de aangifte omzetbelasting, waar je op klikt en dan is het een kwestie van alle vragen doorlopen. Bij iedere vraag staat een vraagteken, waar je op kunt klikken voor uitleg. 

De btw-aangifte bestaat uit vijf rubrieken, waarbij de meeste ondernemers alleen rubriek 1 en 5 hoeven in te vullen.

  • Rubriek 1: Prestaties binnenland
  • Rubriek 2: Verleggingsregelingen binnenland
  • Rubriek 3: Prestaties naar of in het buitenland
  • Rubriek 4: Prestaties vanuit het buitenland aan u verricht
  • Rubriek 5: Voorbelasting, kleineondernemersregeling en totaal

Bij prestaties binnenland vul je de omzet en de btw in van de leveringen of diensten die je hebt geleverd. Gesplitst in hoog tarief (21%), laag tarief (9%) en overige tarieven.

De btw van de zakelijke kosten die je maakt, kun je terugvragen. Deze vul je in bij voorbelasting. Je hebt bijvoorbeeld een computer gekocht van 999 euro, inclusief btw. De btw (173 euro) kun je aftrekken.

Betaal je jaarlijks minder dan 1.883 euro btw? Dan kom je wellicht in aanmerking voor de kleineondernemingsregeling.

Als je alles hebt ingevuld, moet je de aangifte nog ondertekenen en opslaan als pdf voor je administratie. Je krijgt een bevestiging via de e-mail van de Belastingdienst: 

Aangifte omzetbelasting Bevestiging e-mail

Belangrijk: je moet vervolgens nog wel op tijd de verschuldigde omzetbelasting betalen! Zorg dat dit bedrag voor het eind van de eerste maand na het betreffende kwartaal op de rekening van de Belastingdienst staat. Dus uiterlijk 31 januari als dit het 4kwartaal van 2018 betreft.

Vergeet niet dat de banken meestal een dag verwerkingstijd nodig hebben. Maak je het geld over op 31 januari, dan ben je dus te laat. De eerste keer dat je te laat bent, krijg je een waarschuwing, daarna krijg je een boete, die behoorlijk kan oplopen. 

Aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers

Werknemers betalen belasting over hun salaris, ondernemers betalen belasting over de gemaakte winst. De belastbare winst bereken je door eerst alle inkomsten van je bedrijf op te tellen. Deze inkomsten zijn verdeeld in:

  • box 1 (inkomen uit werk en woning)
  • box 2 (inkomsten uit aanmerkelijk belang, dit is bijvoorbeeld dividend)
  • box 3 (sparen en beleggen)

Vervolgens zoek je voor de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers de aftrekposten bij elkaar. 

Privéaftrekposten

Verzamel de jaaroverzichten van je hypotheek- en AOV-documenten, dit zijn privé-aftrekposten. Let op: De AOV is geen zakelijke kostenpost, maar een persoonlijke verzekering. Je trekt de premie af bij ‘uitgave voor inkomensvoorzieningen’.   

Zakelijke kosten

Nadat je alle inkomsten hebt opgeteld, trek je daar alle bedrijfskosten vanaf. Dit zijn alle kosten die je zakelijk maakt: van telefoonkosten en de leaseauto tot het onderhoud van je website.

Heb je al deze kosten opgeteld en van de inkomsten afgetrokken? Dan houd je de winst uit onderneming over. 

Fiscale aftrekposten

Om jouw belastbare inkomen te bepalen, mag je van de winst uit onderneming ook nog een aantal fiscale aftrekposten aftrekken. Als je tenminste aan de voorwaarden van het ondernemerschap en het urencriterium voldoet.

De aftrekposten bestaan uit: 

Heb je alles van de winst afgetrokken? Dit is het bedrag waar je inkomstenbelasting over betaalt.

Bijdrage Zorgverzekeringswet

Naast de inkomstenbelasting moet je ook rekening houden met de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw). Deze bijdrage wordt bij werknemers al ingehouden door de werkgever of uitkeringsinstantie, maar als ondernemer moet je deze bijdrage zelf betalen. 

Nadat je de aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan en de belastbare winst is vastgesteld, ontvang je dus ook nog een aparte aanslag voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw.

De Belastingdienst stelt ieder jaar een percentage vast (in 2019: 5,70 procent) en een maximumbedrag waarover dat percentage wordt berekend (in 2019: 55.927 euro). Je krijgt dus maximaal een aanslag van 3.187 euro voor de Zvw.

Uitstel belastingaangifte aanvragen

Ondernemers moeten voor 1 mei de belastingaangifte doen. Wil je meer tijd hebben of gewoon geen risico lopen dat je de boekhouding te laat inlevert? Vraag dan uitstel aan bij de Belastingdienst. Heb je een boekhouder of accountant, laat deze persoon dit dan doen, via de Uitstelregel belastingconsulenten. Dan hoef je verder niets te doen. 

Zelf aangifte doen of uitbesteden

Denk goed na over of je zelf belastingaangifte gaat doen of deze taak liever wilt uitbesteden aan een boekhouder of accountant.

Als de administratie een struikelblok is of jij geen tijd en zin hebt om je hierin te verdiepen, kun je overwegen om de belastingaangifte uit te besteden aan een accountant of boekhouder. 

Ieder jaar kunnen de regels van de inkomstenbelasting veranderen. Het zijn vaak geen grote verschillen ten opzichte van het jaar ervoor, maar het is wel degelijk van belang om hiervan op de hoogte te zijn. Je wilt immers niet de aangifte verkeerd invullen, aangezien dit tot naheffingen en boetes kan leiden.

Een accountant kent alle fiscale regels en is ook op de hoogte van alle wijzigingen. Als je een boekhouder inhuurt, profiteer je maximaal van alle belastingvoordelen en weet je zeker dat de aangifte goed is ingevuld. 

Gepubliceerd op:
21-01-2019

Wat vind je van dit artikel?

x35
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 2.872 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.