Jaarrekening opstellen

Boekhouding: zelf doen of uitbesteden?

De administratie is voor de meeste starters niet een klus waar ze heel erg naar uitkijken. Toch ben je verplicht om ieder jaar een overzichtelijke boekhouding op te stellen en een correcte belastingaangifte te doen. 

Waarom is de administratie belangrijk?

Een overzichtelijke administratie is heel belangrijk voor je onderneming. Het bevat niet alleen alle bedrijfsgegevens, maar vormt ook de basis van de jaarlijkse belastingaangifte. Als jouw administratie onvolledig blijkt of niet op tijd is omgezet in een  belastingaangifte, dan kan dit leiden tot fikse boetes van de Belastingdienst. 

Jouw bedrijfsadministratie moet wel aan een aantal eisen van de Belastingdienst voldoen. Deze onderdelen zijn in ieder geval verplicht:

  • Urenregistratie
  • Facturen
  • Bankafschriften
  • Reiskosten
  • Rittenadministratie
  • Kassabonnen

Los van alle verplichtingen geeft een goed georganiseerde administratie een overzicht van hoe jouw bedrijf ervoor staat. Alle inkomsten, uitgaven, nog niet betaalde facturen, de btw-aangifte, aftrekposten en de winst staan allemaal keurig op een rij. Daardoor kun je op tijd ingrijpen wanneer het financieel onverhoopt wat minder gaat met je bedrijf.

whitepaper administratie

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding. Inclusief tips.

Download gratis PDF

Zelf doen of uitbesteden?

Het is dus belangrijk dat je altijd een goed overzicht van de administratie hebt. Zo kun je namelijk snel  inspringen op actuele ontwikkelingen. Maar doe je dit nu zelf of besteedt je deze klus uit?

Vooropgesteld: het is voor kleine ondernemers en zzp'ers niet verplicht om de administratie uit te besteden aan een accountant of boekhouder. Het bijhouden van de administratie kun je in principe dus gewoon zelf doen, afhankelijk van jouw bedrijfssituatie, financiële kennis en bereidheid om je hierin te verdiepen.

Elk bedrijf verschillend

Geen bedrijf is hetzelfde. Sommige ondernemers hebben bijvoorbeeld weinig inkoop en een beperkt aantal opdrachtgevers. Dan bestaat de administratie voornamelijk uit de verstuurde facturen.

Maar er zijn natuurlijk ook bedrijven waar dit veel complexer ligt. Veel in- en verkoop, tientallen klanten en opdrachtgevers, soms zelfs in het buitenland. Dan komen er andere regels bij kijken en is het al snel wijs om een financieel expert in te schakelen.

Opstellen jaarrekening

Waar grote bedrijven overigens verplicht zijn om een goedgekeurde accountantsverklaring bij de jaarrekening te voegen, is het opstellen van een jaarrekening sinds 2010 niet meer verplicht voor eenmanszaken. Mocht je de aangifte uitbesteden aan een boekhouder of accountant, dan zal die dit in de meeste gevallen alsnog doen. Als je zelf de administratie doet, hoef je dit dus niet te doen. 

Hoe zet ik een boekhouding op?

Nadat je je bij de start van je bedrijf hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, een btw-nummer hebt ontvangen en een zakelijke bankrekening hebt geopend, kun je beginnen met het opzetten van een overzichtelijke zakelijke administratie. Bewaar in ieder geval de volgende zaken apart van elkaar:

  • Verkoopfacturen
  • Inkoopfacturen
  • (Kassa)bonnen
  • Bankafschriften
  • Offertes/contracten/overeenkomsten
  • Urenregistratie
  • Reiskosten
  • Belastingaanslagen (gesplitst in omzetbelasting, inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet)
  • Rittenadministratie
  • Agenda
  • Personeelsadministratie

Je kunt deze gegevens archiveren in mappen of via een boekhoudpakket. Voor de Belastingdienst maakt het niet uit, zolang je alles maar goed bewaart. Je hebt namelijk een bewaarplicht van zeven jaar.

Dit geldt onder andere voor de debiteuren- en crediteurenadministratie, de voorraadadministratie, de in- en verkoopadministratie, bankafschriften, agenda's en de loonadministratie. 

Let op: gegevens over onroerende zaken (bijvoorbeeld de huur van een bedrijfspand) moet je tien jaar bewaren.

Een boekhoud-tool

Zelf je boekhouding doen kan tegenwoordig heel eenvoudig door gebruik te maken van slimme software. Zo biedt Rabobank met Rabo Bizzy en Tellow een handig alternatief voor starters die hun boekhouding graag snel en eenvoudig bijhouden.

Rabo Bizzy en Tellow is er voor de zzp’er die geen zin heeft om Excel-sheets of schoenendozen met bonnetjes bij te houden, maar à la minute een overzicht wil hebben van de financiële positie van z'n bedrijf.  Hiermee gaat je boekhouding en btw-aangifte bijna vanzelf. 

Check Rabo Bizzy

    Wat is het voordeel van een boekhouder?

    Er zijn ook veel starters die kiezen voor beide opties. Ze regelen hun boekhouding zelf via een online pakket als Rabo Bizzy én laten een accountant meekijken. Er zijn nu eenmaal zaken die je pet soms te boven gaan. Fiscale kwesties of vragen over afschrijvingen bijvoorbeeld. 

    Zo krijgen startende ondernemers te maken met de zelfstandigen- en startersaftrek, MKB-winstvrijstelling en allerlei veranderende belastingvoorwaarden. Een accountant kent al deze regels. Als je dus geen zin of gevoel hebt voor de boekhouding of de tijd volledig wilt besteden aan je onderneming, ga dan vooral op zoek naar een boekhouder.

    Als je een boekhouder inhuurt, profiteer je meestal maximaal van alle belastingvoordelen. Naheffingen of boetes van de fiscus zijn er ook niet, alles is immers goed ingevoerd. 

    De stelregel luidt dan ook niet voor niets: een goede boekhouder of accountant verdient zichzelf weer terug. Een ander voordeel: dit zijn zakelijke kosten en dus aftrekbaar, net als de btw.

    Lees ook

    Wat is het verschil tussen een boekhouder en een accountant?
    Hoe ziet een goede factuur eruit?

    Bijgewerkt op: 06-05-2019

    Wat vind je van dit artikel?

    x8
    x5

    Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

    Lees meer

    Boekhouding en administratie

    Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

    1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
    2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
    3. Hoe richt ik mijn administratie in?

    Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

    Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

    Created with Sketch.

    Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

    Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
     

    Ja ik wil die tips >

    Created with Sketch.

    Ondernemingsplan maken?

    Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

    • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
    • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
    • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

    Stuur mij de PDF

    Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

    Created with Sketch.

    Maak een ijzersterke start

    Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
     

    • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
    • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
    • houd bij hoe sterk je van start gaat​

    Naar de Startversterker >

    Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

    Meld je aan

    Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.