samenwerken vennootschap

Zo stel je een vennootschapscontract op

Om afspraken tussen vennoten vast te leggen, stel je een vennootschapscontract op. Wat staat hier allemaal in en hoe maak je zo’n contract? In dit artikel leggen we uit welke stappen je moet volgen voor het opstellen van een vennootschapscontract.

Waarom een vennootschapscontract opstellen?

Wanneer je een vennootschap onder firma (vof) of commanditaire vennootschap (cv) opricht, ga je een samenwerkingsverband aan met andere ondernemers.

Omdat je een samenwerking aangaat is het belangrijk om alle afspraken tussen de vennoten (partners) vast te leggen. Dit doe je in een vennootschapscontract. Zo’n contract is niet verplicht, maar het timmert de juridische kant dicht en laat daarmee geen ruimte voor onduidelijkheden of verrassingen achteraf.

Vennootschap onder firma
Alle vennoten zijn bij een vennootschap onder firma verplicht iets in te brengen. Dit kan kapitaal zijn, maar ook goederen of arbeid. Een vof is juridisch vergelijkbaar met een eenmanszaak, alleen is een vof een samenwerkingsverband tussen een aantal ondernemers. In de meeste gevallen zijn de vennoten natuurlijke personen (eenmanszaken), maar rechtspersonen (bv’s) zijn ook mogelijk.

Commanditaire vennootschap
Een commanditaire vennootschap lijkt op de vof, met het verschil dat hier stille vennoten bij betrokken zijn: dit zijn geldschieters die zich liever niet actief bezighouden met de bedrijfsvoering. Zij helpen jou als beherende vennoot aan het benodigde startkapitaal en zijn dus alleen financieel betrokken bij het bedrijf.

Hoe stel je een vennootschapscontract op?

De oprichting van een vof of een cv volstaat met een inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Toch is het verstandig om naast de inschrijving een vennootschapscontract op stellen.

Het voordeel van een vennootschapscontract is dat je dit - in overeenstemming met de andere vennoten – geheel naar eigen wens kunt opstellen.

Er is geen verplichting om dit door een notaris te laten doen, maar laat het contract wel vastleggen door een notaris. Vergeet niet voordat je het contract vastlegt, alles te laten controleren door een jurist of financieel adviseur.

Omdat je een samenwerking aangaat is het belangrijk om alle afspraken tussen de vennoten vast te leggen.
Dit doe je in een vennootschapscontract.

Wat leg je vast in een vennootschapscontract?

Samen met de andere eigenaren maak je onderlinge afspraken over de bedrijfsvoering. Hieronder vallen onder meer:

  • Oprichting van de vof of cv
  • Winst- en verliesverdeling
  • Tekenbevoegdheid bij het afsluiten van contracten
  • Algemene doelstellingen
  • Inbreng van de vennoten (geld, goederen of arbeid)
  • Duur van de vennootschap
  • Contracten met klanten
  • Eventuele gevolgen bij ziekte of arbeidsongeschiktheid
  • Omgang met conflicten
  • Concurrentiebeding

Wat gebeurt er als de vof of cv wordt opgeheven?

Het is belangrijk om in het contract een paragraaf op te nemen over de mogelijke opheffing van de vof of cv. Leg vooraf vast welke procedures jij en je partners volgen als er een vennoot uit de onderneming stapt of overlijdt. En welke eisen stellen jullie aan een nieuwe vennoot?

andres

Samen aan de slag?

Ga je samen met een andere ondernemer een bedrijf starten? Een adviesgesprek met een adviseur van Rabobank is een goede start.

Maak een advies-afspraak

De ontbinding van een vof is aan bepaalde fiscale regels gebonden. De vennoten betalen eerst de schulden en krijgen vervolgens hun aandeel terug in natura of geld. Dit heet de vereffening. Wat overblijft wordt op basis van ieders winstaandeel verdeeld.

Wanneer er voor het afbetalen van de schulden te weinig geld in kas is, moeten de vennoten dit bijstorten, uiteraard op basis van het aandeel in het verlies.

Deze regels gelden ook voor de beherende vennoten van een cv. De stille vennoot hoeft echter nooit meer bij te dragen dan zijn inbreng.

Ook interessant voor jou

8 redenen om nu te starten met ondernemen
Rechtsvormen: welke vorm past bij jou?
Een bedrijfsplan in 10 stappen
Zo bespaar je op je arbeidsongeschiktheidsverzekering
5 vragen en antwoorden over beroepsaansprakelijkheid

Gepubliceerd op:
30-08-2017

Rechtsvorm

Een van de eerste dingen die je doet als je een bedrijf wilt starten, is nadenken over een geschikte ondernemingsvorm. Er zijn in Nederland verschillende rechtsvormen die op jou van toepassing kunnen zijn. De meeste startende ondernemers kiezen voor een eenmanszaak, maar misschien past een andere ondernemingsvorm wel beter bij jouw bedrijf. Op deze pagina's lichten we de verschillende rechtsvormen uitgebreid toe:


Een concreet overzicht van alle ondernemingsvormen vind je in het artikel Rechtsvormen: welke handelsvorm past bij jou? En kijk ook eens naar dit handige overzicht van de Kamer van Koophandel (PDF-bestand).

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.