marieke

De start van L'Oréal

Haarverf, reinigingsmelk, dagcrème of make up: als het om beautyproducten gaat, is de kans groot dat er van ieder product ook een flesje in het schap staat van het merk L’Oréal. Toch is dit Franse beautyimperium - met een wereldwijde omzet van ruim twintig miljard euro - net als ieder ander bedrijf ooit klein van start gegaan. 

Om wie gaat het?

De oprichter, Eugène Schueller, en zijn dochter Liliane Bettencourt.

Waar en wanneer werden zij geboren?

Eugène Schueller wordt geboren op 20 maart 1881 in Parijs. Zijn enige dochter Liliane komt ter wereld op 21 oktober 1922, eveneens in de Franse hoofdstad.

Om welk bedrijf gaat het?

In eerste instantie krijgt het bedrijf de naam ‘Société Française de Teintures Inoffensives pour Cheveux’. Op 4 april 1939 besluit Schueller de naam van het concern te veranderen naar het huidige L’Oréal.

Wanneer opgericht?

1909.

Hoe kwam de oprichting van L’Oréal tot stand?

In de beginjaren van de twintigste eeuw had Eugène Schueller het er maar druk mee. De jonge chemicus wandelde iedere ochtend door de straten van Parijs naar het ‘Chimie Appliquée de Paris’, een prestigieuze chemieschool. Nadat hij in 1904 was afgestudeerd, ontwikkelde hij drie jaar later een voor die tijd baanbrekende haarkleurmiddel, die hij de naam Auréale gaf. Schueller bleef gelukkig niet in zijn laboratorium zitten om het product alleen op zijn eigen haar te testen, maar trok al snel met een tas vol flesjes Auréale de stad om de haarverf aan Parijse kapsalons te verkopen. Dit was zo’n succes dat Schueller besloot een octrooi aan te vragen. Hij kreeg het patent een jaar later, in 1908.

Buiten een talent voor scheikunde had Schueller ook een goede handelsgeest. Hij wist Auréale en andere door hem ontwikkelde haarproducten onder de naam van zijn bedrijf ‘Société Française de Teintures Inoffensives pour Cheveux' (het latere L’Oréal) goed te verkopen en het duurde niet lang voor hij ook in de rest van Frankrijk een gevestigde naam werd. De zaken gingen zelfs zo goed dat de jonge ondernemer al snel kon beginnen met uitbreiden. In 1920 had hij drie chemici in dienst, dertig jaar later waren dat er al honderd. Maar met de grote plannen die Schueller voor zijn bedrijf had, was een dergelijke snelle groei ook niet meer dan een logische stap in zijn carrière.

Door de jaren heen ontpopte Schueller zich tot ‘chief executive officer’, in plaats van ‘chief innovation officer’. Hij focuste zich steeds meer op de marktkansen van het bedrijf en zorgde ervoor dat het naar het buitenland uitbreidde. Zo exporteerde de onderneming al na een paar decennia zijn kleuringen naar Nederland, Oostenrijk en Italië, en uiteindelijk ook naar de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Rusland en het Midden-Oosten.

Daarnaast onderschatte Schueller de kracht van een goede marketingstrategie niet. Zo was hij er in 1932 als één van de eersten bij om een reclamespotje voor de radio te produceren waarin grotendeels werd gezongen. Hiermee werd het tijdperk van de jingle ingeluid. Een jaar later lanceerde hij tevens een vrouwenmagazine genaamd: Votre Beauté. Het was het eerste maandelijkse magazine gericht op een gezonde leefstijl en schoonheid. Op 4 april 1939 voerde hij wederom een wijziging door en veranderde hij de naam van het concern in de huidige naam: L’Oréal.

Verder kreeg L'Oréal in de naoorlogse tijd ook steeds meer de wind mee. De rol van de vrouw veranderde aanzienlijk in het voordeel van het concern. Ze gingen vaker werken, zelf geld verdienen en ook het uiterlijk speelde vanaf die tijd een belangrijkere rol in de maatschappij. Vrouwen wilden langer jong ogen en hun grijze haren bleven verscholen achter Schuellers haarkleurmiddel.

Daarnaast profiteerde het beautyconcern van het feit dat haar producten op steeds meer plaatsen verkrijgbaar zijn. Er is het zogenaamde L’Oréal Professionnel, het merk voor kapsalons, en de uitgebreide productenlijn voor de gewone consument. Deze producten zijn zowel te krijgen in drogisterijen, supermarkten, beautywinkels zoals Douglas en ICI Paris of online. En ook al staat de naam L’Oréal niet groot op het flesje, wil dat nog niet zeggen dat het geen merk is van de multinational. Al dan niet eigenhandig ontwikkeld of aangekocht, maar tegenwoordig opereren ook onder andere bekende namen als Garnier, Vichy, Lancôme en Maybelline onder de vlag van L’Oréal.

Hoe staat L’Oréal er momenteel voor?

Eigenlijk beter dan ooit. Het bedrijf haalde in 2011 voor het eerst een omzet van meer dan twintig miljard euro en maakte 2,58 miljard euro winst, een groei van bijna negen procent. De nieuwe markten China, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Oost-Europa zijn sinds vorig jaar belangrijker voor het concern dan West-Europa en de Verenigde Staten.

De fundamenten voor dit succes waren voor een groot deel te danken aan Bettencourt. Schueller overleed in 1957, maar zijn enige dochter en opvolger Liliane voelde uitstekend aan wat vrouwen willen. Zij werd de grootaandeelhouder van L’Oréal en bouwde het bedrijf mede op tot het beautyimperium dat het vandaag de dag is. Jean-Paul Agon, de huidige president-directeur van L'Oréal, prees Bettencourt afgelopen week niet voor niets om "haar ondernemingszin, haar nieuwsgierigheid naar al het nieuwe, en haar moderniteit."

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

De aan Alzheimer lijdende Bettencourt treedt nu terug uit de raad van bestuur van L’Oréal. Het concern blijft vooralsnog in handen van de familie, want ze zal worden opgevolgd door haar 25-jarige kleinzoon, Jean-Victor Meyers. Of het vertrek op vrijwillige basis was, is niet bekend. Bettencourt staat namelijk sinds enige tijd onder voogdij van Jean-Victor, op aanvraag van zijn moeder. Die kan namelijk niet langer aanzien dat Bettencourt haar zakenrelaties allerlei puissant dure cadeaus geeft.

Zo schonk de weduwe een tropisch eiland en verzekeringen ter waarde van een miljard euro aan een goede vriend, de fotograaf François-Marie Banier. Een oude bestuurder van L'Oréal beloonde ze met negentig miljoen euro. Daarnaast is Bettencourt in opspraak gekomen vanwege het schenken van enkele honderdduizenden euro’s aan de verkiezingskas van Nicolas Sarkozy in 2007. Minister van Financiën Eric Woerth moest daarom aftreden.

Videos

Een kijkje achter de schermen bij de opnames van een L’Oréal-commercial met Doutzen Kroes:
 

Reclame uit 2009 naar aanleiding van het honderdjarig bestaan van L’Oréal:
 

Gepubliceerd op:
23-02-2012

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

De Belastingdienst houdt sinds oktober 2019 scherper toezicht op de wet DBA. Vanaf 1 januari 2020 gaat de Belastingdienst de wet handhaven bij opdrachtgevers. Bedrijven en zzp'ers krijgen bij overtreding van de wet dan eerst een waarschuwing. Daarna kan er een boete of naheffing voor de opdrachtgever volgen.

Schijnzelfstandigheid
Schijnzelfstandigheid

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan, of probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.