De start van Red Bull

8 min  leestijd
8.599
Image

Caffeïne, taurine en diverse suikers: zie hier de belangrijkste ingrediënten van Red Bull, het energiedrankje waarmee dorstige mensen over de hele wereld hun energiegehalte opkrikken. Oorspronkelijk was dit product alleen te koop in Zuid-Oost Azië, maar de Oostenrijkse Dietrich Mateschitz zag hiervoor ook een markt in de westerse wereld. De opkomst van een drankje dat mensen al jaren vleugels geeft: Red Bull.

Om welk bedrijf gaat het?

Red Bull GmbH.

Hoe heet het energiedrankje?

Red Bull.

Wanneer opgericht?

In 1984.

Hoe komt de oprichting van Red Bull tot stand?

Medeoprichter Dietrich Mateschitz komt eigenlijk per toeval in aanraking met het fenomeen energiedrankjes, wanneer hij in 1982 – toen nog als marketing director voor een Duits tandpastamerk - tijdens een zakenreis naar Thailand een 'Krating Daeng' bestelt en in één klap van zijn jetlag is verlost. Mateschitz vraagt zich af of zo'n energiedrankje het ook goed zou kunnen doen in Europa. De Oostenrijker laat er geen gras over groeien en neemt terplekke contact op met de fabrikant. Het lukt hem een afspraak te maken met Chaleo Yoovidhya, de uitvinder van Krating Daeng. De Thaise zakenman kan zich wel vinden in de ambitieuze plannen van Mateschitz; samen besluiten ze om de mogelijkheden op de Europese markt te onderzoeken.

Tussen 1984 en 1987 werkt Mateschitz samen met een farmaceutisch bedrijf aan het verfijnen van de formule, zodat het drankje westerse consumenten meer zou aanspreken. In 1987 ligt er een recept op tafel waarmee Mateschitz en Yoovidhya wel de westerse markt op durven. In dat jaar richtten zij samen 'Red Bull GmbH' op; de aandelen worden evenredig verdeeld (beide ondernemers bezitten 49 procent, de overige 2 procent staat op naam van Yoovidhya’s zoon) en er wordt door iedere partner vijfhonderdduizend dollar in de startup geïnvesteerd. De afspraak is wel dat de dagelijkse leiding van het bedrijf in handen zal zijn van Mateschitz.

Het drankje Red Bull, een letterlijke vertaling van het Thaise Krating Daeng, wordt al in hetzelfde jaar van de oprichting op de Oostenrijkse markt gelanceerd. De smaak is totaal anders dan die van het origineel; Red Bull is bijvoorbeeld een stuk minder zoet dan Krating Daeng. Voorafgaand aan de grote lancering tijdens de Grand Prix van Monaco wordt een uitgekiende marketingstrategie vastgesteld. De kerndoelgroep staat vanaf het begin al grotendeels vast: net zoals in Thailand zullen vooral jonge en drukbezette Europeanen waarschijnlijk het snelst warmlopen voor de energiedrank. Mateschitz laat daarom onder meer bewust dozen vol Red Bull bezorgen op de grootste universiteiten van Oostenrijk, zodat studenten gratis kennismaken met het product.

Ook zorgt de Oostenrijker ervoor dat zijn product groots wordt gepresenteerd op sportieve evenementen die veel jongeren aantrekken. Zo organiseert het concern onder andere de Red Bull Air Race World Series en is het actief betrokken bij de Formule 1-teams Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. En herinner je de legendarische 'ruimtesprong' van Felix Baumgartner nog? Ook hierbij was Red Bull actief betrokken (zie de eerste video onder dit artikel). Daarnaast is het bedrijf eigenaar van drie voetbalteams, waaronder het Oostenrijkse Red Bull Salzburg. Als mensen zich niet al meteen lieten verleiden door het product, worden ze zo alsnog met het merk Red Bull geconfronteerd, moet Mateschitz hebben gedacht.

Zijn agressieve marketingaanpak blijkt succesvol. Al snel is Red Bull het populairste energiedrankje onder Oostenrijkse jongeren. In 1989 acht Mateschitz dan ook de tijd rijp om de grens over te gaan. Dat jaar werd Red Bull verkrijgbaar in Singapore. In Hongarije wordt het drankje sinds 1992 verkocht. Andere Europese landen volgen elkaar in rap tempo op en in 1997 is Amerika aan de beurt. In 2000 maakt het Midden-Oosten kennis met de formule en ook hier is Red Bull een 'instant succes'. Tegenwoordig is het product verkrijgbaar in meer dan 166 landen. Om nog een duizelingwekkend getal te noemen: volgens Red Bull zelf zijn er sinds de oprichting naar schatting al meer dan 5,3 miljard blikjes van de energiedrank verkocht. 

Hoe zit het met de gezondheidsrisico's?

Een zeker ingrediënt van Red Bull (het onheilspellend klinkende glucuronolacton) zou de kans op hersentumoren vergroten en het drankje bestaat naast cafeïne hoofdzakelijk uit een stof die gewonnen wordt uit de testikels van, jawel, stieren: door de jaren heen hebben over het drankje de meest rare geruchten de ronde gedaan, maar wees gerust: de taurine in Red Bull is een geheel synthetische stof. Andere verhalen zijn echter een stuk hardnekkiger. Zoals het idee dat je van een overdosis Red Bull (of een andere energiedrank natuurlijk) depressief kunt worden, een hartaanval kan krijgen of dat je bloed ervan gaat klonteren. De laatste jaren zijn er dan ook de nodige onderzoeken gedaan naar de mogelijk schadelijke bijwerkingen van het drankje.

Wat blijkt? Zoals bij vrijwel alles geldt ook hierbij: overdaad schaadt. Om jaar in jaar uit dagelijks een stuk of vijf blikjes Red Bull achterover te tikken, tja, dat is inderdaad niet echt goed voor je gezondheid. Maar dat is het drinken van dezelfde hoeveelheid sterke koffie of suikerhoudende frisdrank ook niet. Uit een recent onderzoek, waarbij de onderzoekers onder andere de plotselinge sterfgevallen van twee jonge atleten (beiden hadden voor het sporten een flinke hoeveelheid Red Bull gedronken) hebben bestudeerd, blijkt dat bij normaal gebruik een energiedrankje weinig kwaad kan.

Het wordt pas echt link wanneer er alcohol bij komt kijken. En laat dat nou een combinatie zijn die jongeren graag mogen nuttigen. De combinatie van energieopwekkende stoffen en alcohol (bijvoorbeeld een mix van vodka en Red Bull) kan de drinker het gevoel geven volkomen helder te zijn, terwijl hij in feite al in een behoorlijk aangeschoten toestand verkeert. Het risico op een verkeersongeluk of comazuipen neemt hierdoor sterk toe. Hoewel er over de lange termijneffecten van energiedranken momenteel nog maar weinig bekend is, lopen vooral jongeren met een verborgen hartaandoening gevaar. Hun lichaam zou de plotselinge stroom aan cafeïne en suikers namelijk niet goed kunnen verwerken.

"De combinatie sport en energiedrankjes kan hen fataal worden", stelt een onderzoeker in dit artikel in de New York Times. Het feit dat deze drinkers zich niet bewust zijn van hun aandoening tot het fout gaat, maakt de schok van een sterfgeval er uiteraard niet minder op. Ook personen met ADHD kunnen energiedrankjes maar beter mijden. Patiënten kunnen namelijk angst, stress en hyperactiviteit vertonen na het consumeren van hoge doseringen Red Bull. Ook trillende handen, zware ogen, gevoelige tanden en buikpijn kunnen een minder aangenaam gevolg zijn van een blikje Red Bull teveel.

Financiering

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Omdat het drankje bij matig gebruik niet per definitie de gezondheid aantast, kan Red Bull wat dit betreft echter weinig anders doen dan consumenten waarschuwen voor de mogelijke effecten van een 'overdosis'. In Canada staat bijvoorbeeld de volgende boodschap op ieder blikje: "Waarschuwing: Bevat cafeïne. Niet aanbevolen voor kinderen, zwangere of borstvoedende vrouwen of personen die overgevoelig zijn voor cafeïne. Ook is mengen met alcohol niet aan te bevelen. Drink niet meer dan vijfhonderd ml per dag." Op deze manier zal de onderneming het vooroordeel dat hun product de gezondheid schaadt echter nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

Hoe gaat het nu met Red Bull?

Uitstekend. Naar eigen zeggen heeft het Oostenrijkse concern in 2013 financieel gezien een zeer goed jaar gedraaid. Dat jaar zijn er maar liefst 5,3 miljard blikjes Red Bull over de toonbank gegaan, een toename van 3,1 procent ten opzichte van 2012. De wereldwijde omzet kwam in 2013 voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf uit boven de 5 miljard euro. Deze groei is volgens het bedrijf vooral te danken aan de groeiende afzetmarkt in India (+55 procent), Japan (+32 procent), Turkije (+18 procent), Scandinavië (+16 procent), Rusland (+13 procent) and Brazilië (+12 procent). Daarnaast zouden deze mooie cijfers een gevolg zijn van effectief kostenbeheer en het feit dat Red Bull zijn merk steeds opnieuw probeert uit te vinden. 

Chaleo Yoovidya overlijdt in maart 2012 aan ouderdomsverschijnselen (hij was 89 jaar oud). Ten tijde van zijn overlijden is Yoovidya de op een na rijkste man van Thailand; hij laat een vermogen van maar liefst 3,8 miljard euro na aan zijn erfgenamen. Mateschitz woont nog altijd in Oostenrijk, al zoekt hij ook regelmatig de rust op zijn eigen tropisch eiland nabij Fiji. Zijn privévermogen schat Forbes momenteel op circa 7,1 miljard dollar. De inmiddels 69-jarige ondernemer staat nog altijd aan het roer bij Red Bull; de eerstvolgende markt op de agenda die hij van plan is te veroveren, is het grote China. Het idee is om met het energiedrankje in eerste instantie een doelgroep aan te spreken die al bekend is met het merk Red Bull. Aan de bouw van een kantoor in Shanghai wordt momenteel gewerkt.

Videos

Forbes gaat naar aanleiding van de actie van Felix Baumgartner in op de betrokkenheid van Red Bull bij dergelijke extreme marketingacties:

 

Een voorbeeld van zo'n extreme sport waarbij Red Bull graag als sponsor gezien wil worden: 'steep skiing'

 

Meer over startersverhalen

Meer over startersverhalen
8 redenen om ondernemer te worden

Help mee om IkGaStarten te verbeteren!

Wil jij ons feedback geven om IkGaStarten nóg beter te maken? Geef jouw mening via ons lezersonderzoek (duurt max. 7 minuten). 

Sluiten