Goede factuur opstellen

Hoe verstuur je een goede factuur?

Hoe maak je een goede factuur? Vrijwel elke ondernemer stuurt regelmatig facturen aan klanten of opdrachtgevers. Een factuur is echter niet zomaar een papiertje waarop je het aankoopbedrag vermeldt. Een nota moet namelijk aan bepaalde wettelijke eisen voldoen.

Wettelijke eisen factuur

Wat moet er minimaal op je factuur staan? De Belastingdienst stelt een aantal eisen aan alle facturen die je verstuurt. Je nota's moeten in ieder geval de volgende gegevens bevatten:

  • Jouw volledige naam en die van de afnemer.
  • Je vermeldt de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als deze tenminste in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel (KvK) is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat.
  • Zowel jouw adres als dat van de afnemer.
  • Je vermeldt het adres waar de onderneming is gevestigd. Alleen een postbusnummer is dus niet genoeg.
  • Tot en met 2019 vermeldde je het btw-nummer, vanaf 1 januari 2020 je btw-identificatienummer.
  • Je KvK-nummer.
  • De factuurdatum.
  • Een uniek volgnummer. Lees hier hoe je de nummering simpel en overzichtelijk houdt.
  • Een omschrijving van alle goederen of diensten die je hebt geleverd.
  • Het aantal geleverde goederen of diensten.
  • De datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling.
  • Het bedrag dat je in rekening brengt (exclusief btw).
  • Lever je prestaties met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Neem daarnaast de eenheidsprijs op als dit van toepassing is.
  • Het btw-tarief dat je in rekening brengt.
  • Het btw-bedrag.

Factuur voorbeeld

Benieuwd hoe dit er uiteindelijk uitziet op je factuur? Gebruik dan dit voorbeeld. Klink op de afbeelding om een PDF-versie te downloaden.

Factuur voorbeeld

Lees hier wat je moet doen als een klant of opdrachtgever jouw factuur niet (op tijd) betaalt.

Bijgewerkt op: 17-07-2020

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.