6 manieren om te besparen op je zakelijke kosten

Bijgewerkt op 29 maart 2019
3 min  leestijd
7.277
Image
Geld voor bedrijf

Ondernemen kost geld. Gelukkig kun je op verschillende manieren besparen op zakelijke uitgaven. Handig als appeltje voor de dorst of om te investeren.

1. Vind de juiste energieleverancier

Energie is een grote kostenpost. Dit is privé het geval, maar ook zakelijk kan een energierekening sneller oplopen dan je denkt. Het is dan ook geen overbodige om eens kritisch te kijken naar je huidige energieleverancier, zeker als het huidige contract bijna afloopt.

Ben je bij een andere partij een stuk voordeliger uit? Dan kun je door over te stappen naar die concurrent vaak profiteren van aantrekkelijke introductiekortingen. Op internet vind je talloze vergelijkingssites waar je actuele tarieven kunt vergelijken. Kijk bijvoorbeeld eens op Energievergelijken.nl of Gaslicht.com.

2. Bespaar energie

Naast overstappen, zijn er nog makkelijkere manieren om te besparen. Houd bijvoorbeeld eens bij of je de verwarming bij het verlaten van de werkruimte aan het einde van een werkdag wel echt altijd uitzet. Of is het belangrijk dat het op je werkplek ook om één uur ’s nachts behaaglijk warm is? 

Financiering

Sparen voor je belasting

Heb je als ondernemer geld over of wil je tijdelijk geld aan de kant zetten? Rabobank biedt je mogelijkheden om dit tijdelijk apart te zetten, te sparen voor een doel of extra rendement te behalen.

Dit zijn de opties

Hetzelfde principe geldt doorgaans voor het uitzetten van computers, printers en andere apparatuur (de standby-optie kost namelijk ook energie), het installeren van spaar- of ledlampen en het uitdoen van de lichten bij het verlaten van de werkruimte.

Deze simpele acties lijken misschien verwaarloosbaar, maar alle kleine beetjes helpen. Op de jaarafrekening zul je wel degelijk verschil zien.

3. Ga voor een alles-in-1-pakket

Je kent de reclames met alles-in-1 abonnementen vast wel. Zakelijk gezien kun je bij steeds meer aanbieders terecht voor een alles-in-1-pakket.  

Het bundelen van dergelijke abonnementen kan aanzienlijk goedkoper uitpakken dan wanneer je dit allemaal apart hebt geregeld. Als mkb-bedrijf, maar ook als zzp'er, kun je hieruit meer voordeel halen dan je misschien denkt.

4. Wees betrokken bij de administratie

Aan de ene kant kan het uiteindelijk lucratief zijn om je administratie uit te besteden aan een boekhouder. Aan de andere kant is het slim zelf ook de administratie een beetje bij te houden.

Zo houd je namelijk goed zicht op de maandelijkse inkomsten en uitgaven en weet je beter hoeveel geld op je rekening binnenkomt (en waaraan je dit uitgeeft).

Volgens het Nibud is het opzetten en bijhouden van een administratie zowel zakelijk als privé dé manier om zogenoemd 'laaghangend fruit' te spotten. Dat wil zeggen: niet essentiële kostenposten waarop je direct kunt bezuinigen.

5. Laat de schoonmaker overdag langskomen

Bij veel mkb-bedrijven worden de bedrijfsruimtes in de avonduren schoongemaakt, op het eerste oog een logisch tijdstip natuurlijk. Toch zou je kunnen overwegen om de schoonmaker overdag te laten langskomen op kantoor. In dat geval zou je wellicht aanzienlijk kunnen besparen op arbeidskosten .

6. Werk samen met anderen

Is jouw bedrijf gevestigd op een bedrijventerrein of werk je regelmatig op een kantoor met flexibele werkplekken? Dan kan het verstandig zijn om eens te onderzoeken of jij en jouw buren op bepaalde vlakken de krachten kunnen bundelen.

Door bijvoorbeeld gezamenlijk (en dus groter) in te kopen, krijgen jullie vaak korting of kunnen de eventuele transportkosten onderling worden verdeeld.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Tips van de redactie

Wat kost het om een bedrijf te starten?
Zelfstandigenaftrek en startersaftrek: zo zit dat

Meer over boekhouding en administratie

Meer over boekhouding en administratie