Wanneer boekhouding uitbesteden?

Jaar afsluiten: hoe doe je dat?

Het einde van het jaar nadert, dat betekent ook dat je het boekjaar moet afsluiten. Wat moet je allemaal doen om de boekhouding voor 2020 netjes af te ronden?

Verzamel zakelijke gegevens

Start met het organiseren van alle zakelijke gegevens. Verzamel al je bonnen, in- en verkoopfacturen en maak een overzicht van je debiteuren en crediteuren.

Zorg dat je weet welke facturen je nog betaald moet krijgen en welke je zelf nog moet betalen. Vervolgens kun je onderstaand lijstje afvinken. 

Bankmutaties verwerken

Verwerk alle bankmutaties op tijd. Je eindsaldo van je zakelijke rekening moet kloppen met het saldo op de balans. Als dit niet zo is, heb je afgelopen jaar ergens een foutje gemaakt. Misschien heb je handmatig een verkeerd bedrag overgenomen, of een factuur gemist.

Kasverschil

Je zult de fout moeten opzoeken om uiteindelijk het saldo kloppend te krijgen. Zolang de saldi niet gelijk zijn, kun je het boekjaar niet afsluiten. Kan je het (kas)verschil niet vinden, dan zul je het als verlies weg moeten boeken. 

Verkoopfacturen

Er zijn drie scenario’s: 

  • Omzet in 2020, uitbetaald in 2020. Dit boek je in 2020.
  • Omzet in 2020, uitbetaald in 2021. Dit boek je in 2020 – het gaat om het jaar waarop de omzet betrekking heeft. 
  • Omzet in 2020, gefactureerd in 2021, uitbetaald in 2020 De omzet boek je alsnog in 2020, behalve de btw, die slaat altijd op de factuurdatum (zie hieronder btw-aangifte).

Bij de btw-aangifte is de factuurdatum leidend, niet de betaaldatum

Overlopende omzet

Bij het boeken van de omzet in de administratie draait het dus om het jaar waarin je de diensten hebt geleverd. Werk in december valt onder de omzet van 2020, ook als dit pas in 2021 door de klant wordt betaald.

Wanneer je weet dat dit pas in een volgend boekjaar wordt betaald, boek je dit onder ‘te ontvangen opbrengsten’, daarmee valt dit onder de winstbelasting van 2020.

Boeking debiteren

Wanneer je deze opbrengsten in 2020 daadwerkelijk ontvangt, debiteer je deze boeking waardoor dit dus automatisch tegen elkaar wordt weggestreept.

Inkoopfacturen

Bij de inkoopfacturen kijk je voor het boekjaar naar de factuurdatum, die is leidend. Niet de betaaldatum. 

Btw-aangifte

Bij de btw-aangifte is de factuurdatum leidend, niet de betaaldatum. Als je een verkoopfactuur over een klus in december, inclusief btw, op 31 december 2020 verstuurt, maar pas uitbetaald krijgt in januari 2021, heeft de btw betrekking op 2020.

Factureer je deze opdracht op 1 januari 2021, dan heeft de btw betrekking op 2021. De factuurdatum is bij de btw dus bepalend! 

Afschrijvingen van investeringen

Nieuwe investeringen zet je op de afschrijvingenlijst. Zorg dat deze lijst up-to-date is. Aangeschafte bedrijfsmiddelen gaan in principe een aantal jaar mee: daarom kun je ze beschouwen als vaste activa.

De aanschaf van bedrijfsmiddelen hoger van dan € 450, moet je afschrijven. Je verdeelt de kosten van het bedrijfsmiddel over de jaren waarin je hiervan gebruikmaakt.

Voorraad waarderen

Als je een fysieke voorraad hebt – winkel of webwinkel - moet je de voorraden op de balans waarderen. Je controleert of de papieren waarde hetzelfde is als de daadwerkelijke waarde. Dit heet balansen.

Meestal tel je op 31 december de aanwezige voorraad. Deze waarde moet overeenkomen met die op de balans. Als deze verschillen (bijvoorbeeld door diefstal of verkeerd geboekte retourzendingen) moet je dit afboeken. 

Privé-aftrekposten

Verzamel de jaaroverzichten van je hypotheek- en AOV-documenten, dit zijn privé-aftrekposten.

Zorg verder voor de fiscale gegevens van je partner, als je een gezamenlijke belastingaangifte doet. 

Heb je moeite om zelf de administratie te doen? Huur dan een boekhouder of accountant in.

Uitstel belastingaangifte aanvragen

Ondernemers moeten voor 1 mei de belastingaangifte doen. Wil je meer tijd hebben of gewoon geen risico lopen dat je de boekhouding te laat inlevert? Vraag dan uitstel aan.

Dat kan via de link op deze pagina van de Belastingdienst. Heb je een boekhouder of accountant, laat deze persoon dit dan doen, via de Uitstelregel belastingconsulenten. Dan hoef je verder niets te doen. 

Gezamenlijke aangifte uitstellen

Ben je zzp’er, heb je een partner in loondienst en doe je gezamenlijk belastingaangifte, geef dit door aan je boekhouder, dan regelt hij ook het uitstel voor je partner.

Voorlopige aanslag 2020

Op basis van eerdere jaren schat de Belastingdienst jouw omzet voor het komende jaar in en ontvang je aan het begin van ieder kalenderjaar een voorlopige aanslag. Hierop staat jouw (geschatte) winst uit jouw onderneming vermeld. Check dit bedrag en pas het indien nodig aan. 

Houd er rekening mee dat je die dus ook dit jaar moet betalen. Dat kan in termijnen of in één keer.

Boekhouder inhuren

Heb je moeite om zelf de boekhouding te doen? Huur dan een boekhouder of accountant in. Hier lees je wat de voor- en nadelen zijn. En ook al huur je een professional in, laat je dan achteraf alles uitleggen.

Zorg dat je de cijfers snapt, want uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je administratie. 

Bijgewerkt op: 17-12-2020

Wat vind je van dit artikel?

x39
x14

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 7.610 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.