Wanneer boekhouding uitbesteden?

Jaar afsluiten: hoe doe je dat?

Het einde van het jaar nadert, dat betekent ook dat je het boekjaar moet afsluiten. Wat moet je allemaal doen om de boekhouding voor 2018 netjes af te ronden?

Start met het organiseren van alle zakelijke gegevens. Verzamel al je bonnen, in- en verkoopfacturen en maak een overzicht van je debiteuren en crediteuren. Zorg dat je weet welke facturen je nog betaald moet krijgen en welke je zelf nog moet betalen. Vervolgens kun je onderstaand lijstje afvinken. 

Bankmutaties

Verwerk alle bankmutaties. Je eindsaldo van je zakelijke rekening moet kloppen met het saldo op de balans. Als dit niet zo is, heb je afgelopen jaar ergens een foutje gemaakt. Wellicht heb je handmatig een verkeerd bedrag overgenomen, of een factuur gemist.

Je zult de fout moeten opzoeken om uiteindelijk de saldo’s kloppend te krijgen. Zolang de saldi niet gelijk zijn, kun je het boekjaar niet afsluiten. Kan je het (kas)verschil niet vinden, dan zul je het als verlies weg moeten boeken. 

Verkoopfacturen

Er zijn drie scenario’s: 

  • Omzet in 2018, uitbetaald in 2018. Dit boek je in 2018
  • Omzet in 2018, uitbetaald in 2019. Dit boek je in 2018 – het gaat om het jaar waarop de omzet betrekking heeft. 
  • Omzet in 2018, gefactureerd in 2019, uitbetaald in 2019. De omzet boek je alsnog in 2018, behalve de btw, die slaat altijd op de factuurdatum (zie hieronder btw-aangifte).

Bij de btw-aangifte is de factuurdatum leidend, niet de betaaldatum

Overlopende omzet

Bij het boeken van de omzet in de administratie draait het dus om het jaar waarin je de diensten hebt geleverd. Werk in december valt onder de omzet van 2018, ook als dit pas in 2019 door de klant wordt betaald. Wanneer je weet dat dit pas in een volgend boekjaar wordt betaald, boek je dit onder ‘te ontvangen opbrengsten’, daarmee valt dit onder de winstbelasting van 2018. Wanneer je deze opbrengsten in 2019 daadwerkelijk ontvangt, debiteer je deze boeking waardoor dit dus automatisch tegen elkaar wordt weggestreept.

Inkoopfacturen

Bij de inkoopfacturen kijk je voor het boekjaar naar de factuurdatum, die is leidend. Niet de betaaldatum. 

Btw-aangifte

Bij de btw-aangifte is de factuurdatum leidend, niet de betaaldatum. Als je een verkoopfactuur over een klus in december, inclusief btw, op 31 december 2018 verstuurt, maar pas uitbetaald krijgt in januari 2019, heeft de btw betrekking op 2018. Factureer je deze opdracht op 1 januari 2019, dan heeft de btw betrekking op 2019. De factuurdatum is bij de btw dus bepalend! 

Afschrijvingen

Nieuwe investeringen zet je op de afschrijvingenlijst. Zorg dat deze lijst up to date is. Aangeschafte bedrijfsmiddelen gaan in principe een aantal jaar mee: daarom kun je ze beschouwen als vaste activa. De aanschaf van bedrijfsmiddelen hoger van dan 450 euro, moet je afschrijven. Je verdeelt de kosten van het bedrijfsmiddel over de jaren waarin je hiervan gebruikmaakt.

Voorraad waarderen

Als je een fysieke voorraad hebt – winkel of webwinkel - moet je de voorraden op de balans waarderen. Je controleert of de papieren waarde hetzelfde is als de daadwerkelijke waarde. Dit heet balansen. Doorgaans tel je op 31 december de aanwezige voorraad. Deze waarde moet overeenkomen met die op de balans. Als deze verschillen (bijvoorbeeld door diefstal of verkeerd geboekte retourzendingen) moet je dit afboeken. 

Privéaftrekposten

Verzamel de jaaroverzichten van je hypotheek- en AOV-documenten, dit zijn privé-aftrekposten. Zorg verder voor de fiscale gegevens van je partner, als je een gezamenlijke belastingaangifte doet. 

Heb je moeite om zelf de administratie te doen? Huur dan een boekhouder of accountant in.

Uitstel belastingaangifte aanvragen

Ondernemers moeten voor 1 mei de belastingaangifte doen. Wil je meer tijd hebben of gewoon geen risico lopen dat je de boekhouding te laat inlevert? Vraag dan uitstel aan. Dat kan via de link op deze pagina van de Belastingdienst. Heb je een boekhouder of accountant, laat deze persoon dit dan doen, via de Uitstelregel belastingconsulenten. Dan hoef je verder niets te doen. 

Ben je zzp’er, heb je een partner in loondienst en doe je gezamenlijk belastingaangifte, geef dit door aan je boekhouder, dan regelt hij ook het uitstel voor je partner.

Voorlopige aanslag 2019

Op basis van eerdere jaren schat de Belastingdienst jouw omzet voor het komende jaar in en ontvang je aan het begin van ieder kalenderjaar een voorlopige aanslag. Hierop staat jouw (geschatte) winst uit jouw onderneming vermeld. Check dit bedrag en pas het indien nodig aan. 

Boekhouder inhuren

Heb je moeite om zelf de boekhouding te doen? Huur dan een boekhouder of accountant in. Hier lees je wat de voor- en nadelen zijn. En ook al huur je een professional in, laat je dan achteraf alles uitleggen. Zorg dat je de cijfers snapt, want uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je administratie. 

Rabo Bizzy

Boekhoudpakketten doen de meeste van bovengenoemde zaken automatisch. Ze nemen je veel werk uit handen. Bekijk bijvoorbeeld eens Rabo Bizzy. Financieel specialist Sander Nederhof van ASU Advies & Administratie vertelt in dit artikel over boekhoud-tools waarom dit handig is voor zzp’ers.

Bijgewerkt op: 18-12-2018

Wat vind je van dit artikel?

x12
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.