Internationaal betaald krijgen, dit zijn je opties

Bijgewerkt op 21 december 2021
6 min  leestijd
1.920
Image
internationaal betaald krijgen

Als je met je bedrijf of webshop gaat uitbreiden naar het buitenland, wil je klanten zo veel mogelijk internationale betaaloplossingen bieden. Van Eurobetalingen en een vreemde valutarekening openen tot een internationaal betaalverzoek via Rabo OmniKassa: dit zijn je opties.

SEPA-betalingen doen en ontvangen

Sinds de invoering van SEPA in 2014 is het veel eenvoudiger geworden om binnen Europa overboekingen te doen. Dankzij SEPA kun je nu met een IBAN-nummer overboekingen doen van iedere Europese betaalrekening naar iedere andere Europese betaalrekening (in de landen die bij SEPA zijn aangesloten).

SEPA telt 36 lidstaten: de 27 landen uit de EU, aangevuld met negen landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zwitserland.

Internationale bankoverschrijving

Een SEPA-betaling is een gewone bankoverschrijving, zoals je die bijvoorbeeld ook gewend bent met IBAN in Nederland. Het IBAN zet je op de factuur om het je klant zo makkelijk mogelijk te maken.

Het betalen van een online factuur via SEPA is voor je klanten net zo veilig als bijvoorbeeld via iDEAL. Via internetbankieren kan het bedrag snel en in een vertrouwde bankomgeving overgeboekt worden.

Het maakt het online kopen en verkopen van producten of diensten een stuk eenvoudiger. Buitenlandse klanten kunnen snel en eenvoudig producten uit je webshop bestellen. En als jij grondstoffen of producten uit een bij SEPA aangesloten land inkoopt, is deze betaling voor jou ook direct uit te voeren.

Eurobetaling

Met een Eurobetaling maak je een bedrag in euro’s over – of je ontvangt een bedrag in euro’s - binnen Nederland of naar een van de aangesloten SEPA-landen. Een zakelijke Eurobetaling wordt dezelfde of de volgende werkdag verwerkt.

Rabo OmniKassa: al je internationale betalingen op een rij

Als ondernemer verzamel je je betalingen in Rabo OmniKassa. Dit is het centrale dashboard voor alle financiële transacties die je via de oplossingen van Rabo OmniKassa ontvangt. Daar kun je dus ook je internationale betalingen aan toevoegen. 

Als ondernemer met bijvoorbeeld een fysieke winkel en webshop, kies je met Rabo OmniKassa voor elk verkooppunt de juiste betaaloplossingen. Alle betalingen en overboekingen, nationaal of internationaal kun je hier volgen: van SEPA-betalingen tot een (internationaal) Rabo Betaalverzoek.

Rabo OmniKassa

Zo werkt Rabo OmniKassa

Al je betaaloplossingen in één keer geregeld met Rabo OmniKassa. Flexibel, overzichtelijk en snel.

Meer weten?

 

Internationale betalingen buiten SEPA-landen ontvangen

Als je internationale betalingen wil ontvangen buiten de aangesloten SEPA-landen, moet je een extra handeling plegen om je geld te ontvangen. Alleen het IBAN-nummer invullen is niet voldoende.

BIC-code toevoegen

Bij een betaling buiten een SEPA-land, heb je een extra code nodig: de BIC of SWIFT-code. Bij een reguliere IBAN-betaling binnen Nederland of naar een SEPA-land hoef je de BIC-code niet in te vullen. 

De BIC (of SWIFT) is de code van de bank die achter het ontvangende rekeningnummer staat. De BIC van de Rabobank is bijvoorbeeld RABONL2U.

Wereldbetaling

Als je geld in vreemde valuta ontvangt of een bedrag ontvangt van een land dat niet is aangesloten bij SEPA, is dat een Wereldbetaling. 

Een zakelijke Wereldbetaling wordt gemiddeld binnen drie werkdagen op je rekening gestort. 

Let op: je hebt bij een wereldbetaling altijd een BIC-code nodig!

Euro-incasso’s ontvangen

Met een Euro-incasso ontvang je via Rabo Business Banking (Pro) geld van de rekening van (internationale) particuliere klanten en bedrijven. Zij geven hier vooraf toestemming voor via een machtiging.

SEPA-machtigingsformulier

Met een SEPA-machtigingsformulier – verkrijgbaar via de Rabobank - geef je een opdracht tot een SEPA-incasso (ook Euro-incasso genoemd). Met deze automatische incasso kun je eurobetalingen incasseren van rekeningen in alle SEPA-landen. 

Valutarisico's beperken

Als je zaken doet met landen buiten de EU of regelmatig voor je onderneming in het buitenland bent en daar met je betaalpas of creditcard betaalt, krijg je te maken met wisselkoersen. Doe je dit vaak, dan kun je valutarisico’s lopen: het risico dat tussen de facturering en de betaling de koers van die munteenheid wijzigt. 

Vreemde valutarekening

Er zijn verschillende manieren om dit risico af te dekken. Een optie is om een vreemde valuta rekening te openen. Je kunt uit vijftien verschillende munteenheden kiezen en geld ontvangen zonder dat dit in euro’s wordt omgezet. Je kiest zelf het moment waarop je het geld wilt omwisselen naar euro’s. 

Buitenlandse rekening openen

Je kunt via Rabobank ook in een aantal landen (o.a. België, Duitsland, China en Verenigd Koninkrijk) een lokale rekening openen. Dit is een extra service naar je klanten, die geld kunnen overmaken naar een vertrouwde rekening in eigen land.

Rabo Easy FX

Met Rabo Easy FX kun je valutarisico’s afdekken via één digitaal platform. Je bepaalt een eigen beleid voor het afdekken van valutarisico’s, dit wordt ook wel hedging genoemd. Rabo Easy FX opereert binnen de door jou bepaalde risicobandbreedte

Wisselkoerscalculator

Gebruik deze wisselkoerscalculator om de laatste, actuele koersen te checken en te zien wat je voor deze transacties betaalt. 

Internationaal betaalverzoek sturen

Als je internationale klanten niet online via je webwinkel betalen, maar een (online) factuur willen, dan kun je een Rabo Betaalverzoek toevoegen. Het invullen van een lang IBAN- en factuurnummer is niet meer nodig. Zo bied je klanten extra betaalgemak en ontvang jij je geld sneller.  

Ook kun je ervoor kiezen een QR-code toe te voegen aan je betaallink. Klanten kunnen deze direct scannen met hun telefoon zodat ze gemakkelijk en snel kunnen betalen.

Betaalverzoek Plus

Met Rabo Betaalverzoek Plus kun je nog meer opties bieden. Je stuurt via het dashboard van Rabo OmniKassa een betaallink naar de klant en deze wordt doorgeleid naar de betaalpagina.

Hier kan de klant kiezen met welke betaalmethode hij wil betalen. Dus ook via iDEAL, creditcards of PayPal. Zo reken je eenvoudig af met je klanten in Nederland én in het buitenland.

Rabo Betaalverzoek Plus regel je via het dashboard van Rabo OmniKassa. In het dashboard of de app van Rabo OmniKassa zie je in één overzicht de status van al je betaalverzoeken, naar buitenland en binnenland.

Rabo OmniKassa: al je (internationale) betaalmethoden bij elkaar

Rabo OmniKassa is de verzamelplek voor al je betaaloplossingen. Het dashboard geeft inzicht in je zakelijke transacties, alle internationale betalingen en de omzet van je winkel en/of webshop(s).

Groeit je winkel, open je een webshop, of merk je dat (internationale) klanten graag ook andere betaalmethoden gebruiken, dan kun je flexibel meebewegen door nieuwe betaalmethoden toe te voegen. Zo kun je altijd service op maat geven en word jij sneller betaald.

Koppeling boekhoudpakket

Je kunt Rabo Omnikassa koppelen aan je voorraadbeheer en de administratie. Zo is je boekhouding altijd up-to-date en staat je btw-aangifte elk kwartaal voor je klaar. Boekhoudpakketten hebben vaak ook een incassofunctie, zodat je de Euro-incasso’s kunt automatiseren.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over iban en sepa

Meer over iban en sepa