Checklist: merk in de markt zetten

Bijgewerkt op 23 april 2020
3 min  leestijd
1.132
Image
Merk in de markt zetten

Je hebt bij de start van je onderneming een mooi product  in handen. Geweldig, maar hoe komt je doelgroep dat te weten? Hoe dring je door tot klanten tussen al het andere aanbod en marketinggeweld? Met deze checklist maak je een goede start om je merk in de markt te zetten.

1. Minder is soms meer (en andersom)

Je kent je product of dienst als geen ander. Je bent op de hoogte van ontwikkelingen op de markt en wat je concurrenten doen. Waarin onderscheidt jouw bedrijf zich van de rest? Focus daar op. Versnippering ligt op de loer. Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl, had zich ook op het bouwen van webwinkels kunnen storten.

Dat leverde in het begin namelijk meer geld op dan zijn concept van thuisbezorgen. Maar dat kortetermijnbelang, namelijk inkomen, zou hem uiteindelijk hebben vertraagd en misschien wel zijn business hebben gekost. Durf te beperken, want zo blijft het ook voor je klanten duidelijk waar je onderneming voor staat.

whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.

Download gratis PDF

2. Schrijf een marketingplan

De eerste stap van het marketingplan is het duidelijk beschrijven van je bedrijf. Wat zijn de bijzondere kenmerken van jou als ondernemer (persoonlijke kwaliteiten, deskundigheid) en je bedrijf (product en dienstverlening)? Hoe zou je deze kenmerken kunnen inzetten in het contact met de potentiële doelgroep?

Klanten zijn over het algemeen niet zo geïnteresseerd in de technische details van producten en diensten: zij willen dat het werkt en dat hun probleem snel, goed en scherp geprijsd wordt opgelost. Ook gaat het om vertrouwen en gunnen: dat hun 'probleem' bij je in goede handen is. Bewaak deze identiteit in alle uitingen.

3. Communiceer met de doelgroep

De volgende stap is het duidelijk communiceren met je doelgroep. Zodra je de activiteiten en doelgroep hebt afgebakend, kun je gericht naar buiten treden. Waar vind je klanten en hoe willen zij graag worden benaderd?

Zijn advertenties in specifieke media effectief? Of kun je misschien beter gewoon in de buurt gaan flyeren? Social media is een tijdrovende, maar effectieve en goedkope manier om directe contacten te leggen.

4. Naamsbekendheid vergroten zonder budget

Adverteren kan een dure grap zijn én een schot hagel. Heb je al eens gedacht aan hoe je wellicht gratis publiciteit kunt genereren? Via social media natuurlijk (hoewel tijd natuurlijk ook geld kost). Maar vergeet kranten en bladen ook niet: nationaal, regionaal, lokaal, vaktijdschriften, vrouwenglossies, mannenbladen etc. De keuze waarin je adverteert, is uiteraard afhankelijk van de doelgroep.

Adverteren is leuke aandacht, maar een redactioneel artikel over je expertise is effectiever. Heb je een innovatief product of dienst bedacht? Is er een link met een trend of iets wat juist nu speelt? Kun je een onderzoek(je) of enquête bedenken die interessant zou kunnen zijn voor de doelgroep van die media? Of signaleer je zelf een trend? Doe een voorstel of stuur een gericht persbericht naar redacties.

Netwerken

Je maakt meer kans om door de media te worden opgepikt wanneer je jouw netwerk inschakelt. Vergeet daarbij vooral ook LinkedIn niet. Andere budgetvriendelijke kanalen zijn YouTube (hier kun je je verhaal doen of kijkers juist praktische hulp bieden en zo je expertise aantonen) en Facebook (positieve volgers zijn in potentie geweldige ambassadeurs van uw bedrijf).

  • Lees in dit artikel alles over zakelijk netwerken

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Meer over marketingplan

Meer over marketingplan