marieke

Marketing anno 2012

Laten we niet onnodig geheimzinnig doen over marketing. Als ondernemer moet u er gewoon mee aan de slag gaan om op dit gebied succesvol te zijn. Kwestie van gezond verstand en uw ogen en oren open houden.

Let op: Dit artikel is verouderd. We hebben een actueler artikel voor je klaar staan, boordevol tips voor een goed marketingplan'.

Naar het up-to-date artikel

Marketinggoeroes mogen tegenwoordig vaak roepen dat het gedaan is met marketing oude stijl. Dat er een nieuw soort marketing nodig is voor ondernemers om hun waren en diensten aan de man te brengen. Maar dit klopt slechts ten dele. De verschijningsvorm en technieken veranderen constant, maar niet de achterliggende principes van marketing. Met deze 5 vuistregels bent u altijd up-to-date.

1. Luister en kijk naar uw klant

Klantenkennis begint met observeren en contact maken. Of u dat nu met papieren enquêtes doet (of deed), het voeren van persoonlijke gesprekken of via social media: het komt in principe op hetzelfde neer. Zorg dat u uw klant en zijn of haar aankoopgedrag kent. Wat zijn hun behoeften, ergernissen en interesses?

2. Bied toegevoegde waarde

Een mooi product of uitstekende dienstverlening is een belangrijke voorwaarde voor succesvol ondernemen. Dat wilt u natuurlijk aan de hele wereld laten weten. Maar is het genoeg? Er zijn immers zoveel goede leveranciers en dienstverleners op de markt. Klanten vinden dat ook de normaalste zaak van de wereld.

Is er wellicht iets extra's wat u kunt doen? Valt uw zaak te koppelen aan een positieve maatschappelijke zaak, zoals bijvoorbeeld Dove heeft gedaan door zich op normaal geproportioneerde vrouwen te richten en het zelfbeeld van meisjes? Anno 2012 heet dit content marketing: het creëren en verspreiden van informatie die uw doelgroep interessant, leerzaam en onderhoudend vindt en wil delen met anderen.

3. Ontdek de kracht van free publicity

Wie in de media als expert wordt geïnterviewd over zijn product of vak, krijgt gratis reclame. Ga maar eens landelijk adverteren… Hoe wordt u erkend en gezien als expert door de media? Door bijvoorbeeld uw kennis te delen op een inhoudelijke blog (zonder reclamepraatjes!). Wordt er in de buurt een conferentie op uw vakgebied georganiseerd? Meld u aan als spreker. Publiceert een vakblad over uw expertise? Bied aan om een stuk te schrijven. Zo onthouden mensen u en uw boodschap beter. Kom zelf met opmerkelijk nieuws of een nieuwe visie.

4. Werk samen

Een bedrijf is geen eiland. Ook al bent u als ondernemer gewend om veel zelf te doen en bekruipt u wel eens het gevoel dat u 'ook álles zelf moet bedenken'; trek bewust de wereld in. Of beter: betrek de buitenwereld bij uw onderneming. Vraag om hulp, u zult zien dat graag mensen bereid zijn om hun kennis en inzichten te delen. Is dat ook marketing? Ja, door anderen te betrekken, creëert u betrokkenheid en worden nieuwe plannen direct getest of ze zullen aanslaan. Klanten zijn soms uw beste en loyaalste adviseurs.

5. Innoveer

De markt is altijd in beweging, dus als ondernemer moet u ook in beweging blijven. Er is niets mis met een one-hit-wonder, maar u wilt de levensduur van uw onderneming toch zo lang mogelijk houden, nietwaar? Dat betekent dat u inspeelt op nieuwe ontwikkelingen in uw markt en inspringt op nieuwe behoeften van uw (potentiële) klanten. Bekijk uw producten en/of dienstverlening kritisch. Hoe zou u ze verder kunnen verbeteren, nieuwe edities uitbrengen of zelf spin-offs creëren? Met iets nieuws genereert u nu eenmaal makkelijker aandacht.

Gepubliceerd op:
06-06-2012

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.653 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.